Hej!
Har rivit väggen i duschen för renovering, fann då en avklippta kabel stickandes ner från taket.
Ca 2 cm utstick Strömförande, 2 faser 1 nolla.

Detta kommer sitta bakom väggen, men hur skyddar jag detta? Har ännu ej hittat vart den går eller vad den är kopplad ihop med.

Kan jag sätta toppklammor på var ledare och låta den vara eller måste jag ha hit en elektriker som kopplar bort den?
 
Sätt ihop fas och nolla och se vilken säkring som går. Kallas elektrikerbingo.
 
  • Haha
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
J Jan271 skrev:
Sätt ihop fas och nolla och se vilken säkring som går. Kallas elektrikerbingo.
Det är inte att rekommendera. Kortslutningar kan bli farliga med lite otur.

Men bra start kan ju vara att bryta säkringar till båda faserna är strömlösa. När man ser vad mera som slocknar, så ger det en fingervisning om vilken kopplingsdosa trådarna kommer ifrån.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Är det 2faser och nolla är det antingen en gammal matning till tvättmaskin etc eller till ett tidigare element. Båda dessa typer av matningar går sällan via ngn kopplingsdosa. Antingen direkt till centralen eller till intilliggande rums element. Begränsar lite var du behöver leta.
Bygg inte in den utan se till att du blir av med den.
 
Nu har det ju inte framgått om det är två olika faser. Det kan ju även vara fas och tändtråd.
 
Sant, men det är ju lätt att verifiera. Mellan fas-fas=400v. Från resp fas-nolla=230v. Fas-ev tändtråd=0v.
Om det är fas och tändtråd och inte två faser kan den säkert gå till ngn kopplingsdosa utanför badrummet.
 
Hursomhelst, bygg inte in den igen. Leta reda på andra änden och koppla ur.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.