D
jag håller på att renovera ett fritidshus på Värmdö (fastlandet). Vattnet sinar stup i kvarten och för gjutarbeten får vi tex samla regnvatten och att flytta in, när renoveringen är klar, med nuvarande vattentillgång är inte att tänka på :(

Huset står på berg 70-80 meter från havet och på 34 meters höjd.

Brunnen är borrad till 70 meter och på de gamla husritningar står det angivet att hålet ger 20l/h dvs 480 l per dygn. Borrningen skedde i början av 70-talet och är aldrig trycksatt (typ man blåser ner vatten för att vidga sprickor)

Från pumpen går det två ledningar till hålet. Det är en gammal Asea pump som fyller vattnet i en hydrofor (heter de så).

Jag har tidigare märkt att det är ont om vatten. Nu har det regnat mycket dagligen i 4-5 dagar och jag har bara lyckats få upp 200-300l vatten.

Är det fel på pumpen?

Ska jag borra nytt eller är det värt att prova att vattentrycka?

Ska jag skippa hålet eftersom det vid borrningen vara gav 20l/h eller kan en tryckning även få upp grundvärdet?

Hur undersöker jag vad det är som är fel?

All input välkomnas
 
IMA Pumservice är bra.
Kontakta dem.
 
Inget fel på pumpen, i dina regioner så är det på vissa ställen homogent berg som inte har sprickor, och med den mängden vatten så är det ett måste med ejektorpump och en 11 meters bit under ejektorn, annars luft, Kan gå att få till det med ett större kärl som kan lagra mer vatten som buffert vid uttag
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D
Men jag tror jag har en ejektorpump.
 
D
Grannarna påstår att de har bra med vatten men det är frågan hur mycket de använder. Mest ensamstående och äldre i grannskapet.
 
D
200-300l vatten på 4-5 dagar....tror inte ett större uppsamlingskärl är lösningen.
 
2 slangar från pumpen till hålet då = ejektor, att grannen har vatten garanterar inte ditt , kan skilja bra mycket med bara 50 meter mellan hålen, större hydorpres/hydofon elller 1 st extra paralellt gör större magasin
 
Ring och kolla med några brunnsborrare, de brukar ha rätt bra koll på läget om hur brunnarna brukar prestera i området om de varit där och borrat.

Du kan också börja med att söka i SGUs brunnsarkiv, där brukar det stå hur mycket vatten de fick upp när brunnen borrades.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
D
Tyvärr fanns bara tre grannar med i brunnsarkivet. Ingen av de närmaste grannarna var med i arkivet.

De som fanns med får 320-500l/h på 70-100m djup.
 
D
På en fastighet två hus längre bort fanns det en intressant notering.

Utdrag från dokument som visar grundvattenanmärkning om 0 l/tim före tryckning och hålets lutning på ca 14 grader.

Det betyder alltså att man kan trycksätta ett hål och komma upp från 0 liter per h till 100 liter per h. Står angivet att hålet ger 100 l/h.
 
S
Jag föreslår att du provar tryckning först. Har fått det gjort själv (och hos grannen) och det har ökat tillrinningen i vår från början mycket motsträviga 90m brunn. Grannen är också glad. I båda fallen så var det så att vid ett högt tryck under nedpumpning av vatten så kom ett hastigt tryckfall vilket tydligen indikerade att vattenvägarna i sprickorna därnere släppte upp, dvs. tryckningen fungerade.

Tryckning innebär en avsevärt mindre utgift jämfört med att borra nytt, men det är framförallt också en mycket snabb och enkel åtgärd - när de väl kommer för att trycka. Kanske kommer de snabbare på fastlandet. Jag har hört att de som trycker menar att det ger märkbar effekt 95% av gångerna, men det är hörsägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.