Daniel_N Daniel_N skrev:
Vad innebär lite envisare? Bättre på att snickra menar du?

Vad menar du med god noggrannhet? Vilken nivå är det vi talar om då?

Vilket behov man har av saker kanske beror på vad man ska snickra? tråden handlar om någon som ska starta med möbelsnickeri. Tycker du då att en handöverfräs är mer eller mindre viktig än en stämborrmaskin tex?
Farsgubben säger såhär "Pojken är litet trögtänkt. Innan han har fattat att det är omöjligt har han fått det färdigt". I grunden handlar det om att jag först tar reda på hur man skall göra och sedan försöker själv och sedan envist håller på tills det blir bra. Det är samma inlärningsprocess oberoende om det handlar om att hyvla plant för hand eller fräsa hörnfogar i fönsterbågar eller skräda timmer med bila eller gjuta babbitslager eller linda om elmotorer.
Ofta märker jag att andra börjar med stora förhoppningar om att kunna det direkt för att sedan ge upp och få för sig att de inte kan just i skedet innan jag skulle ha fått det att fungera.

Jag skulle klassa stämborrmaskin och handöverfräs som ungefär lika oviktiga för en hobbysnickare.
Vad jag försökte få sagt var just att man inte behöver ha så mycket maskiner bara de få som man har är skaplig kvalitet.
 
Jag tror att vi alla är överens om att både maskiner och handverktyg har sin plats.
Tror också att vi gör precis som du skrev Daniel, vi använder de verktyg som är bäst lämpade, bland de vi har. Men eftersom vi har helt olika verktyg, och ibland olika krav, så blir valen olika.

För övrigt bäst att du ger upp, inte för att jag och heimlaga har rätt, utan för att vi är för envisa för dig ;) (läs, åtminstone jag begriper inte när jag ska ge upp)
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Om jag får svara som amatörsnickare som ändå har hållt på ett tag med varierande resultat. Helt kass är jag ändå inte. Jag har en inte alldeles liten samling av handverktyg. Jag gillar verktyg,så jag köper bra grejor och sätter alltid verktygen i gott skick som ett första moment när jag har har köpt det. Och jag köper bara nya grejor från Veritas, Lie-Nielsen osv. Jag är inte så väldigt kostnadskänslig när det gäller saker jag gillar.

Om jag skall snickra något som skall bli bra, eller gå fort med anständig kvalitet, så går jag alltid till maskinerna. Jag är helt enkelt inte skicklig med handverktygen. I några få undantagsfall går det snabbare eller bättre med handverktyg, men det är ytterst sällan. Möjligen är min lilla stöthyvel undantagen. Den används faktiskt.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag är helt med på att handverktyg generellt är billigare. Enig.

Det är frågan om att de sällan tillför mycket mer i precision som jag vänder mig emot. Jag tycker att den bara lurar den som är ny på att snickra. För mig, som använder handverktyg nästan varje dag, så tillför maskiner nästan alltid precision.

Den senaste tiden har vi tex:
1) Riktat, planat, limmat, sen återigen riktat planat en limfogskiva i ek 500x2500mm. Därefter bredbandsputsat. Uppsågning i exakt mått, exakt parallella sidor och 90-graders hörn. Inget av momenten som ingick hade jag kunnat göra med större precision för hand.

2) Med fräs+jigg fräst 10-graders fasning på undersidan av ett äggformat bord. Skulle inte drömma om att få rätt på det med handverktyg.

3) Senast idag sågade jag 7.0 graders negativ smyg i botten av sidostycke till en dörr. Yta som man alltså inte kommer åt att hyvla i efterhand. Jag kunde gjort det med handsåg, men inte lika exakt.

4) Fräsning av rondeller i 19mm MDF, 200mm i diameter, perfekta cirklar med hjälp av cirkeljoggen för handöverfräsen.


Det kanske låter som att jag är emot handverktyg? Inte alls, tycker att det oftast är underbart att arbeta med vassa handverktyg, av många anledningar. Ibland, vid enstaka tillfällen kan de ha bättre precision än maskiner. Ibland kan de vara snabbare, enklare. Alltid tystare. Men de är generellt sett svåra att bemästra. Jag väljer alltid det verktyg eller den maskin som ger mig bäst resultat. Om lika så väljer jag det som går fortast.
Helt korrekt.
För dig och för mig tillför maskinerna precision. Jag kan inte handhyvla med fullt ut samma precision som jag rikthyvlar på min 60cm breda Stenbergare. Jag kan inte heller handsåga och sedan hyvla med fullt ut samma precision som jag får med STE gersågen eller med glidbordet på Stenbergaren.
Du som har nya proffsmaskiner får säkert ännu bättre precision med dem än jag får med mina gamla slitna proffsmaskiner med en betydande andel hemgjorda maskindelar.

Däremot så är det inte särskilt svårt att arbeta med handverktyg så att precisionen blir bättre än den blir på såna där små lätta billiga maskiner som nybörjare köper.
När precisionen på det hyvlade och klyvsågade virket är dålig redan från början och man sedan fräser eller sågar sammanfogningar på samma slags inte speciellt exakta billigmaskiner som förorsakar ännu fler måttvariationer då blir slutresultatet ofta så pass dåligt att man måste arbeta med stora övermått och ta sista biten med handverktyg tills det passar eller alternativt får man acceptera glapp på ett par tre millimeter. Då kan man spara pengar på att göra hela sammanfogningsarbetet med handverktyg. Då man har hållit på en tid sparar man faktiskt tid på handverktygsarbetet också och förbättrar precisionen eftersom man enkelt kan kompensera för måttavvikelser och få ett snyggt resultat även om alla mått inte är exakta.

Ett extremt exempel är att många nybörjare skaffar en elektrisk handhyvel att hyvla med. Det har hänt att när andra har hyvlat så exakt som de överhuvudtaget kan få till det med en elektrisk handhyvel så har jag efteråt jämnat till det ytterligare med yxa och förbättrat rakheten och slätheten betydligt. Varför då elhandhyvel....... i stället för skrubbhyvel och långhyvel (rubank) som även i ovana händer ger bättre släthet och rakhet än min yxa?
 
Microkatten
Tittar vi på äldre tider så prioriterade den manuelle (möbel-)snickaren precision där det behövdes, t.ex. hyvlades referensytor tillräckligt raka medan andra ytor inte var så noga, synliga ytor bearbetades mer än icke synliga etc. Med moderna maskiner kan man få precision överallt, oavsett om man behöver det eller inte. Visst kan man skapa perfekta laxstjärtar för hand, men det tar tid. Maskiner kan replikera perfekta laxstjärtar på ett ögonblick.

Tittar vi på tidsaspekten så är maskiner överlägsna på att massproducera. En inställning, tusen körningar. Däremot om vi skall göra en en unik möbel så kan maskinen tappa sin stora tidsfördel, då tiden för inställning, jigproduktion o dyl kan ta betydligt längre tid än samma moment med handverktyg, med lika bra precision.

Jag tror man kan få (tillräckligt) bra precision med både maskiner och handverktyg, frågan är bara hur lång tid det tar. Vid produktion av enstaka objekt kan handverktyg vara överlägset, tidsmässigt. Dock tror jag att det tar längre tid för snickaren att bli tillräckligt bra på handverktyg för att nå den skicklighet som krävs.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Helt korrekt.
För dig och för mig tillför maskinerna precision. Jag kan inte handhyvla med fullt ut samma precision som jag rikthyvlar på min 60cm breda Stenbergare. Jag kan inte heller handsåga och sedan hyvla med fullt ut samma precision som jag får med STE gersågen eller med glidbordet på Stenbergaren.
Du som har nya proffsmaskiner får säkert ännu bättre precision med dem än jag får med mina gamla slitna proffsmaskiner med en betydande andel hemgjorda maskindelar.

Däremot så är det inte särskilt svårt att arbeta med handverktyg så att precisionen blir bättre än den blir på såna där små lätta billiga maskiner som nybörjare köper.
När precisionen på det hyvlade och klyvsågade virket är dålig redan från början och man sedan fräser eller sågar sammanfogningar på samma slags inte speciellt exakta billigmaskiner som förorsakar ännu fler måttvariationer då blir slutresultatet ofta så pass dåligt att man måste arbeta med stora övermått och ta sista biten med handverktyg tills det passar eller alternativt får man acceptera glapp på ett par tre millimeter. Då kan man spara pengar på att göra hela sammanfogningsarbetet med handverktyg. Då man har hållit på en tid sparar man faktiskt tid på handverktygsarbetet också och förbättrar precisionen eftersom man enkelt kan kompensera för måttavvikelser och få ett snyggt resultat även om alla mått inte är exakta.

Ett extremt exempel är att många nybörjare skaffar en elektrisk handhyvel att hyvla med. Det har hänt att när andra har hyvlat så exakt som de överhuvudtaget kan få till det med en elektrisk handhyvel så har jag efteråt jämnat till det ytterligare med yxa och förbättrat rakheten och slätheten betydligt. Varför då elhandhyvel....... i stället för skrubbhyvel och långhyvel (rubank) som även i ovana händer ger bättre släthet och rakhet än min yxa?
Jag ska skriva ut det här inlägget och använda som argument när jag diskuterar med min hustru för att få köpa bättre maskiner :D
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jag ska skriva ut det här inlägget och använda som argument när jag diskuterar med min hustru för att få köpa bättre maskiner :D
Fast du kan ju vara snäll och anonymisera det så jag inte blir sjanghajad och kölhalad när jag är i Sverige nästa gång:worried:
....och glöm inte att påpeka att jag förespråkar ett fåtal bra maskiner......:sweat:
 
  • Gilla
megamatch
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jag tror att vi alla är överens om att både maskiner och handverktyg har sin plats.
Tror också att vi gör precis som du skrev Daniel, vi använder de verktyg som är bäst lämpade, bland de vi har. Men eftersom vi har helt olika verktyg, och ibland olika krav, så blir valen olika.

För övrigt bäst att du ger upp, inte för att jag och heimlaga har rätt, utan för att vi är för envisa för dig ;) (läs, åtminstone jag begriper inte när jag ska ge upp)
Problemet är att ni får de som är nya på snickeri att tro att precisionen är densamma med handverktyg som med maskiner. Så är generellt inte fallet.

Likaså är inte snickare som använder handverktyg skickligare än de som använder maskiner.

Gamla tiders snickare var inte i allmänhet skickligare än dagens snickare.

Snickaren med färre maskiner är inte skickligare än den med fler.

Det omvända till fallen ovan stämmer inte heller, såklart. Men det brukar aldrig heller påstås, utan istället brukar det vara detta vurmande för det "riktiga" snickeriet som det skrivs om på nätet. Varför är för mig helt oklart. Dock är det helt klart att det inte på något sätt gör det lättare för den som vill börja snickra.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Farsgubben säger såhär "Pojken är litet trögtänkt. Innan han har fattat att det är omöjligt har han fått det färdigt". I grunden handlar det om att jag först tar reda på hur man skall göra och sedan försöker själv och sedan envist håller på tills det blir bra. Det är samma inlärningsprocess oberoende om det handlar om att hyvla plant för hand eller fräsa hörnfogar i fönsterbågar eller skräda timmer med bila eller gjuta babbitslager eller linda om elmotorer.
Ofta märker jag att andra börjar med stora förhoppningar om att kunna det direkt för att sedan ge upp och få för sig att de inte kan just i skedet innan jag skulle ha fått det att fungera.

Jag skulle klassa stämborrmaskin och handöverfräs som ungefär lika oviktiga för en hobbysnickare.
Vad jag försökte få sagt var just att man inte behöver ha så mycket maskiner bara de få som man har är skaplig kvalitet.
Jag delar inte din uppfattning att en handöverfräs är lika oviktig för en hobbysnickare som en stämborr. Tvärtom faktiskt. Pratar vi fortfarande möbelsnickeri? Vad har du gjort för möbelsnickerier med handverktyg?
 
Microkatten Microkatten skrev:
Däremot om vi skall göra en en unik möbel så kan maskinen tappa sin stora tidsfördel, då tiden för inställning, jigproduktion o dyl kan ta betydligt längre tid än samma moment med handverktyg, med lika bra precision.
Vid produktion av enstaka objekt kan handverktyg vara överlägset, tidsmässigt.
Vid vilken produktion av enstaka objekt är handverktyg överlägset? Eller enstaka unika möbler? Även för dessa skall ämnen riktas och planas tex. Precisionskillnaden är stor. Tidskillnaden är extrem. Jag delar inte din uppfattning alls.

Ett typexempel på styckproduktion av hög kvalitet är de gesällmöbler som görs varje år. Har svårt att tro att någon tror att en sådan görs vare sig snabbare eller med samma precision med handverktyg.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Tittar vi på äldre tider så prioriterade den manuelle (möbel-)snickaren precision där det behövdes, t.ex. hyvlades referensytor tillräckligt raka medan andra ytor inte var så noga, synliga ytor bearbetades mer än icke synliga etc. Med moderna maskiner kan man få precision överallt, oavsett om man behöver det eller inte. Visst kan man skapa perfekta laxstjärtar för hand, men det tar tid. Maskiner kan replikera perfekta laxstjärtar på ett ögonblick.
På likande sätt fungerar det även idag när det gäller stycketillverkade möbler. På baksidan är kutterslagen kvar. Oftast handlar alla mått om relativ precision, inpassning och inte absolut precision, vilket man måste ha i fabrikerna.

Intressant att du skriver om laxstjärtar, ett område där jag föredrar handverktygen. Mest för att om det är laxstjärtar som önskas, så brukar det också önskas att de ska vara handgjorda. Med handverktyg gör jag alltid väldigt smala tappar, sådana som inte kan göras på maskin.


Så, sammanfattningsvis, jag gillar handverktyg precis som alla andra här i tråden. Men jag anser att de presenteras helt fel för den som vill prova på möbelsnickeri.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Dock är det helt klart att det inte på något sätt gör det lättare för den som vill börja snickra.
Jo. För de som inte har x antal tusen att plöja ner i maskiner, innan de ens vet om det är en hobby de gillar. Tycker att det då känns rimligt att testa att snickra med handverktyg. Gillar man inte den biten så tror jag inte man kommer gilla biten med maskiner heller.
 
Jag är inte emot maskiner. Men läser man här inne så tror man snart att man behöver minst 1 bordsåg/sänksåg på sådär 5k, en hyvelmaskin för 2-3k och en pelarborr och eller en överhandsfräs.
Samtliga är nice att ha, men behövs inte för att testa på.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jo. För de som inte har x antal tusen att plöja ner i maskiner, innan de ens vet om det är en hobby de gillar. Tycker att det då känns rimligt att testa att snickra med handverktyg. Gillar man inte den biten så tror jag inte man kommer gilla biten med maskiner heller.
Om man startar och ska rikta + plana en planka med handverktyg så är jag övertygad om att många kommer att tröttna långt innan de kommer till en färdig möbel.

Mitt förslag var som sagt att gå en kurs i möbelsnickeri
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Om man startar och ska rikta + plana en planka med handverktyg så är jag övertygad om att många kommer att tröttna långt innan de kommer till en färdig möbel.

Mitt förslag var som sagt att gå en kurs i möbelsnickeri
Ja, ditt förslag är nog bäst faktiskt :)
(Bara man inte bor i Halland, här finns inga såna kurser :( )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.