Tack för info! Hade du någon instruktion kring portar för rtsp? Och vad rtsp-adressen är?

Vinner man något på att titta genom ajax-appen jmf dahuas imou-app?

Mvh
Tobias
 
T Tosse skrev:
Tack för info! Hade du någon instruktion kring portar för rtsp? Och vad rtsp-adressen är?

Vinner man något på att titta genom ajax-appen jmf dahuas imou-app?

Mvh
Tobias
Exempel RTSP länk:

rtsp://admin:admin@192.168.1.108:554/cam/realmonitor?channel=1&subtype=0

Byt ut andra "admin" till ditt lösenord och IP mot ditt externa IP. Öppna port 554 i din router mot Dahua kamerans interna IP (exempelvis 192.168.1.108).

Ska nämna att det alltid innebär en säkerhetsrisk att öppna portar externt. Dahua kamerans säkerhet avgör om det går att hacka sig in i ditt nätverk. Jag satte ett genererat lösenord på typ 30 tecken som är helt omöjligt att brute forca men det garanterar inte att det inte finns några andra luckor i kamerans mjukvara. Jag känner dock att jag kan leva med den risken. Kameran är dessutom bara igång när vi inte är hemma.

Egentligen finns det ingen fördel med att komma åt kameran i Ajax appen förutom att du har allt samlat där. Kan du leva utan det så kan du ju dock köra Dahuas app för kameran istället.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Tack för utförligt svar!

Har du provat dahua-molnet? Undrar om det är samma problem som gör att klippen inte tankas upp dit. De sparas på minneskortet som jag nu stoppat i.

Hur gör du för att endast låta kameran vara på när larmet är på? Ajax pluggen? Är det verkligen värt 800 kr?
 
T Tosse skrev:
Tack för utförligt svar!

Har du provat dahua-molnet? Undrar om det är samma problem som gör att klippen inte tankas upp dit. De sparas på minneskortet som jag nu stoppat i.

Hur gör du för att endast låta kameran vara på när larmet är på? Ajax pluggen? Är det verkligen värt 800 kr?
Nej, har inte provat deras moln. Jag sparar ner all video till en mapp i min Onedrive genom att köra Synology Surveillance Station på min NAS och Synology Cloud Sync.

Yes, använder pluggen för det. Dyr som satan ja men jag kände inte att jag var bekväm med att en kamera filmade allt vi gör hemma 24/7. Så det fick vara värt det.
 
Okej. Hade varit snyggt om kameran hade stöd för onedrive/dropbox/etc inbyggt så man slapp extra hårdvara bara för det. Har ju lagt ned nasen för länge sen! :D

Tack för all hjälp. ska se hur jag gör.
 
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Jag har installerat en dahua k46 och sen lagt till den i ajax-appen. Men bilden är bara vit. I dahuappen kan jag se den.

Har inget minneskort i kameran än, kan det spela in?

Om jag byter användarnamn/lösen får jag upp att det är fel - så jag gissar att det jag lagt in är rätt.

Någon som har tips?
Testa byt från h.265 till h.264 i kameran. Har varit lite strul med just h.265

Man vill helst slippa öppna upp portar i routern.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Testa byt från h.265 till h.264 i kameran. Har varit lite strul med just h.265

Man vill helst slippa öppna upp portar i routern.
Ska prova det. Är det smart pss-programmet man behöver på windows?
 
Kan rapportera att efter att jag har installerat config tool genom dahua toolbox och ändrat till h.264h från h.265 så dyker bilden upp i ajax-appen.

I jämförelse så är det lite mer delay och hackig video i ajax-appen än i imou-appen.

Kul att få det att lira i alla fall! Och bra om andra som har larmet inte behöver installera en till app för att kolla på våran real world-show... :crysmile:

Jag tror jag skippar molnuppkoppling. Min tanke med kameran är främst att verifiera att det inte är någon inkräktare inne om larmet går. Om kameran då är nere kan man ju misstänka att det är något lurt och kanske kosta på väktare 1500 kr eller åka själv om man har möjlighet.

Hade ett falsklarm på en ir-detektor för ett par veckor sedan, för första gången, och det gav mig 2 timmar onödig bilkörning mitt i natten. Hade varit skönt att ha kameran då! Misstänkte falsklarm starkt då det bara var en detektor som larmade.
 
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Kan rapportera att efter att jag har installerat config tool genom dahua toolbox och ändrat till h.264h från h.265 så dyker bilden upp i ajax-appen.

I jämförelse så är det lite mer delay och hackig video i ajax-appen än i imou-appen.

Kul att få det att lira i alla fall! Och bra om andra som har larmet inte behöver installera en till app för att kolla på våran real world-show... :crysmile:

Jag tror jag skippar molnuppkoppling. Min tanke med kameran är främst att verifiera att det inte är någon inkräktare inne om larmet går. Om kameran då är nere kan man ju misstänka att det är något lurt och kanske kosta på väktare 1500 kr eller åka själv om man har möjlighet.

Hade ett falsklarm på en ir-detektor för ett par veckor sedan, för första gången, och det gav mig 2 timmar onödig bilkörning mitt i natten. Hade varit skönt att ha kameran då! Misstänkte falsklarm starkt då det bara var en detektor som larmade.
Ja då var det som vi trodde. Tack för att vi fick det utrett. (y) Synd att h265 inte fungerar. Det sparar ju en hel del bandbredd. Det måste ju Ajax lösa.
 
Min video i 2 MP på h264h verkar ligga kring 35-140 kB/s. Antar att det är bytes och inte bits. Men eftersom de har skrivit "KB/S" så blir man lite osäker... Menar de Kelvin Bytes per Sievert? :)

Hur som är det ju en bandbredd som varken är problem för wifi, fiber eller mobiluppkopplng så det får duga.

Edit: Det var visst SD-strömmen. HD-strömmen verkar ligga kring 1000 "KB/S". Om det är 1 Mbit eller Mbyte per sekund låter jag vara osagt...

Edit2: I configuration-programmet kan jag läsa att det är konstant bitrate "8192 Kb/S". Då gissar jag att de menar att det alltså är ungefär 1 megabyte/sekund som HD-strömmen behöver. Jag tror den stod på samma när det vara H.265, bandbredden är alltså densamma. Eventuellt får man en gnutta bättre bild med H.265 men jag tvivlar på att det är märkbart om jag ska vara ärlig. Och för applikationen är det nog helt egalt.
 
Redigerat:
  • Gilla
fireon
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Min video i 2 MP på h264h verkar ligga kring 35-140 kB/s. Antar att det är bytes och inte bits. Men eftersom de har skrivit "KB/S" så blir man lite osäker... Menar de Kelvin Bytes per Sievert? :)

Hur som är det ju en bandbredd som varken är problem för wifi, fiber eller mobiluppkopplng så det får duga.

Edit: Det var visst SD-strömmen. HD-strömmen verkar ligga kring 1000 "KB/S". Om det är 1 Mbit eller Mbyte per sekund låter jag vara osagt...

Edit2: I configuration-programmet kan jag läsa att det är konstant bitrate "8192 Kb/S". Då gissar jag att de menar att det alltså är ungefär 1 megabyte/sekund som HD-strömmen behöver. Jag tror den stod på samma när det vara H.265, bandbredden är alltså densamma. Eventuellt får man en gnutta bättre bild med H.265 men jag tvivlar på att det är märkbart om jag ska vara ärlig. Och för applikationen är det nog helt egalt.
Jag kör min på WIFI så jag vill gärna belasta det så lite som möjligt. Men det var mer ett problem när kameran var igång 24/7. Men om det inte är större skillnad än vad du beskriver så är det ju lugnt. Blir nog till att ändra till h264 vid tillfälle.
 
Edit: Det var inget :)
 
H
Har man löst någon form av integration med lås? (som inte är styrd av ajax relä). Har ingen möjlighet att montera in motorlås/slutbleck i dörr så behöver t ex Yale (eller annan).

Men jag har skummat denna tråd och bara sett att man haft tankar på det. Någon som vet mera?
 
  • Gilla
Choom
  • Laddar…
Kan man på något sätt simulera ett larm utan att sirenerna går igång?

Jag har alla former av ljud på min Android-mobil avstängda (har dock en anpassad ringsignal för just Ajax-larmet) och skulle vilja kolla hur telefonen beter sig om larmet går. Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.