Jag bygger ett fritidshus med självbärande ryggåstakkonstruktion, och har dimensionerat innerväggarna till 70mm +plywood +gips genomgående. Jag vill bygga ett loft ovanpå ett centralt badrum som blir 3,2x2,4 meter. Spännvidden på 2,4 meter blir inga problem, däremot vill jag ej tjocka på de bärande väggarna. Väggarna ska alltså enbart klara lasterna från loftet, och ej taklaster, då taket är självbärande.

Min fråga är alltså, är det möjligt att konstruera innerväggarna så att de klarar av lasten som loftet innebär med bibehållen tjocklek på 70mm+dubbla skivor? Då det är våtrum under loftet krävs minst C/C 450 enligt säker vatten, räcker detta, eller kommer det bli för stora deformationer?
 

Bästa svaret

Hej och välkommen till Byggahus forum!

Om loftets bredd är 2,4 meter räcker din 70 mm vägg. Helst bör reglarna i väggen vara av hållfasthetsklass C 24, men det räcker med C 14 även om marginalerna blir sämre. Kravet på c/c 450 gäller våtrummets golvbjälklag, inte våningen ovanför. Det är för övrigt en branschregel, inte ett normkrav. Om loftets golvbjälkar har en total längd på 2,4 meter, med en vägg på mitten under dessa, kan du i stort sett använda vilken dimension som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.