1 glas med tejpade innerfönster (vilket är vad man hade/har när man talar om 1 glas) är väldigt effektivt, ofta motsvarande 3 glas. Men det kräver mkt jobb med i mitt fall tejpande och släpande av 30 bågar upp och ner från vinden.
Hur man kan spara 5 tusen på en elräkningen genom att bara byta fönster, ja då bor du antingen i ett slott eller så hade dina fönster gjort sitt, i vilket fall så överträffar det alla fönstertillverkares lyckoberäkningar. Fönster byter man för komfort (underhåll o drag) och är sällan lönsamt.
 
Microkatten
Länkarna nedan visar att ett gammalt renoverat 2-glas-fönster kan komma ner mot ett u-värde runt 2,2, och till och med något lägre för fönster med separat inner- och ytterbåge eftersom avståndet mellan bågarna är större. Med energiglas i innerbåge kryper u-värdet ned mot 1,6. Om man istället hade ersatt det kopplade fönstrets innerbåge med 2-glas isolerruta kommer man ner i 1,3.

I ett räkneexempel anger Energirådgivningen att en renovering från 2-glas kopplade fönster med u-värde 2,8 till 3-glas, där man bytt ut innerbågen mot en 2-glas argonfylld isolerruta kan ge en årlig energibesparing i ett genomsnittligt hus på 144 kvm på ca 2700 kWh , vilket väl motsvarar ca 2000-3500kr/år, beroende på energikälla.

Med andra ord, att istället för ett renoverat fönster med separata ytter- och innerbågar med u-värde på 2,0 montera ett treglas-fönster med u-värde 1,3 sparar inte många kronor.

Allt ovan baserat på Energirådgivningen och artikel från Byggnadsvårdsföreningen.
 
  • Gilla
FunkishJonny och 2 till
  • Laddar…
Ett gammalt hus andas ju inte endast på grund av dess fönster. Men en kombination av isolering av fasad plus täta fönster kan orsaka problem, om man inte vill ha ett ftx eller någon form av mekanisk frånluft.

Det är lättare med gamla stenhus där man har ex har en kalkstensstomme på 2 meter, den kommer isolera och andas.
 
Det är lite onödigt att köra igång med "andas" grejen. Alla hus "andas", dvs blir av med fukten och omsätter luften, genom ventilation. I gamla hus gjorde man detta genom drag i skorstenen/eldning på vintern och öppna fönster på sommaren. I moderna hus oftast med mekanisk ventilation av ngn form. Det finns alltså inget magiskt andande som bara gamla hus gör.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det är lite onödigt att köra igång med "andas" grejen. Alla hus "andas", dvs blir av med fukten och omsätter luften, genom ventilation. I gamla hus gjorde man detta genom drag i skorstenen/eldning på vintern och öppna fönster på sommaren. I moderna hus oftast med mekanisk ventilation av ngn form. Det finns alltså inget magiskt andande som bara gamla hus gör.
Nej det är inget magiskt men det är ju vad de gör utan någon mekanisk påverkan.

Det är ju därför logiskt att om man vill isolera ett gammalt hus så bör man se över ventilationen i hemmet.

Vinden kan ju vara svårare... jag har kollat på såå måånga hus på där vinden har fått mögeltillväxt efter tilläggsisoleringen på vinden (som i princip alla energideklarationer råder folk att göra..)
 
Vad man än tycker om treglasfönster så måste det ju vara fullständigt bortkastat om det drar från golv och väggar.

Men som andra skrivit ovan, englasfönster med lösa innanfönster som man tejpar, det är grejer det! Vi har det, inget märkbart kallras alls.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag som har u=0,6 på mina fönster :p

Täta luftläckage är alltid nummer ett. Det ska ju inte blåsa igenom huset även om man vill ha god ventilation. Jag tycker det är klart bättre med ett tätt klimatskal och kontrollerad ventilation där det behövs, antingen genom mekanisk ventilation eller friskluftsventiler
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
En av mina kollegor byggde ihop egna öppningsbara innerbågar till sitt timmerhus med 2-glas. Innerbågarna satte han i liv med innerväggarna. Dom gjordes i gammal stil och målades med linoljefärg eller äggtempera brutet med gult pigment.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vindtätning, vindtätning och vindtätning.

Är huset ett normalt gammalt litet hus så blir det inte så blodigt dyrt att värma upp ens med direktverkande el.

Vindtätning, vindtätning och vindtätning.

I gamla hus stavas vindtätning drevning. Dreva, dreva, dreva. Överallt där man känner att det drar kallt, och på samtliga ställen av den typen. När vintervinden ligger på känner man lätt var det drar på den sida det blåser ifrån. På motsvarande sida (läsida) läcker det garanterat ut lika mkt luft, men det känner man inte iom att det är varm inomhusluft. Typiskt mellan fönsterbåge/dörr och karm samt karm och vägg. Mellan golv och vägg, och vägg och tak.
Det kan säkert dra mellan golvtiljorna också, men då är det grunden som ska tätas, alt trossbotten om det finns. Sedan är mattor guld värda på kalla golv.

Stäng alla skorstensspjäll där det inte eldas, (gamla eldstäder som inte hinner åtgärdas innan vintern). Det drar ut mkt luft genom öppna skorstenspipor.

Dreva, dreva, dreva.

Att täta huset kostar nästan ingenting, och tar bara lite tid. I synnerhet jämfört med t ex fönsterbyte och tilläggsisolering av väggar.

När ni sedan har bott i huset åtminstone ett år så har ni oändligt mkt bättre uppfattning om vad som behöver göras, och i vilken ordning.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 4 till
  • Laddar…
whitenight whitenight skrev:
Golven är fantastiska, så breda tiljor går inte att få tag i idag.
Intressant, hur breda är de? Varför går det inte att få tag på idag?
 
Oldboy: En vanlig timmerstomme har isoleringsförmåga i samma storleksordning som 45mm glasfiber. De är definitivt inte billiga att värma upp.
 
sunnis sunnis skrev:
Ert 1700tals hus har inte heller så mycket kvar från 1700 talet utan det är antagligen renoverat i omgångar under århundradet med dåtidens metoder, mode och ideér. Ser inte problemet i att man renovera med moderna material och tillvägasätt, så gjorde man förr i alla. Det är de senaste 30 åren man funderar på museum-renovationer. Om innertaket är bortom all räddning så riv det, tilläggsisolera vinden rejält och plasta så det blir tätt, bygg ett nytt vackert innertak i rätt stil för huset. Spara på allt som går att återanvända. För att fixa väggarna, bygg ett installationsskikt, isolera, ev plasta beroende på vilken typ av isolering, passa på att dra ny el och vatten och värme, på med plywood, gips och sedan spika pärlspont, återanvända panel och dekorationer om möjligt. Försök hitta ett lokalt hyvleri, brukar alltid finnas nånstans. Det som finns i dagliga byggvaruhandeln duger oftast inte som panel, foder, socklar i ett gammalt hus, de kan bli riktigt fel med typ Woody "allmoge" list. Inte så lätt att hitta rätt snickerier så var försiktiga med det ni bryter loss.

Gör huset modernt och komfortabelt! Fönstren fixar man ju lätt med energieffektiva innerbågar, kakelugnarna går att renovera och blir det för kostsamt eller inte går att återställa kaklet så kan man riva och köpa en ny och modern kakelugn, de nya är riktigt vackra. Förr i tiden så renovera man efter nutiden. Skäms inte för att sätta 2000 talets prägel och byggteknik, kanske glädjer någon efter år 2100. Viktiga är att man behåller varje epok nånstans i huset.
Endel har nog alltid renoverat med tanke på att behålla ursprunget. När jag var barn hade morfar och mormor en gård från 1700-talet som de renoverade med gamla metoder... På slutet av 60-talet... De var sällan där på vintern, minns bara att vi var där en jul. Tror dock bara det fanns några enstaka kakelugnar... Men visst, nog hade säkert endel modernisering skett på 1800-talet...

Jag tycker det är mycket fokus på hur dåliga gamla fönster är. Englas med lösa innanfönster är skitbra och man behöver inte ta ut rutorna på sommaren...
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Endel har nog alltid renoverat med tanke på att behålla ursprunget. När jag var barn hade morfar och mormor en gård från 1700-talet som de renoverade med gamla metoder... På slutet av 60-talet... De var sällan där på vintern, minns bara att vi var där en jul. Tror dock bara det fanns några enstaka kakelugnar... Men visst, nog hade säkert endel modernisering skett på 1800-talet...

Jag tycker det är mycket fokus på hur dåliga gamla fönster är. Englas med lösa innanfönster är skitbra och man behöver inte ta ut rutorna på sommaren...
Eller så tänker man så att, jag går inte på gym utan har ett gammalt hus. Jag förstår hur tex fönsterhysterin kom till, folk blir gamla och orkar inte, men så länge man har ork så tar det ungefär två dagar per år att ha gamla fina 1 glas med tejpade innerfönster. Och bra träning med allt lyft och bärande. De är dessutom det mest lufttäta man kan hitta. Vilket är bra mycket viktigare än uvärdet som man mäter när fönstret är nytt.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Intressant, hur breda är de? Varför går det inte att få tag på idag?
Det finns inte så stora träd idag. De är upp till fyra decimeter breda. Så där blir det att lägga mattor, de tiljorna kommer att stå orörda om vi så ska frysa oss blå om tårna.
 
Man kan ju ta upp golvet, isolera och lägga tillbaks det.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.