Hej har köpt ny kyl och frys. Blev Cylinda inte den billigaste varianten utan en som verkade lite stabilare minns inte beteckning nu.
Saken är den att om jag ställer in den på 4 grader så blir det c:a 4 nere i kylen men uppe håller den 8 grader.
Är detta normalt. Har provat lite olika lägen på inställningarna men det gör ingen märkbar skillnad.
Tyckte också att kylen var väldigt trögstartad första gången jag startade upp den men tänkte att det kanske är normalt med nya energisnåla modeller.
Tilläggas kan att kyl och frys är den höga modellen cirka 185 cm höga

Tacksam för svar
 
BirgitS
Om det inte är en fläkt i kylskåpet så är det normalt i alla fall. Innan tillverkarna började sätta in fläktar så varierade temperaturen i alla kylskåp. Olika matvaror har ju olika krav på temperatur så man har kött och fisk där det är kallast och sånt som är märkt med 8 grader där det är som varmast osv.

Om det finns en fläkt så gäller det att luften kan cirkulera.
 
Jo det är fläkt i skåpet och enligt instruktionsboken ska den hålla jämn kyla i hela skåpet!
Det blir till att felanmäla den då.
Tack för hjälpen BeritS !
 
En tekniker från Cylinda kom hem och idiotförklarade mig för mäta temperaturskillnader i kylskåp kan man inte göra med vanliga termometrar!!!!!
Att det fryser i grönsaksfacket samtidigt som det är 12 plusgrader på övre hyllan tyckte han inte va konstigt..

Någon kontaktinformation ville han inte lämna heller så ny kontakt måste tas genom Mediamarkt där jag köpt skåpet

Man blir trött
 
  • Ledsen
Fadai
  • Laddar…
A
Vad är det för modell?
 
A
H HansOT skrev:
En tekniker från Cylinda kom hem och idiotförklarade mig för mäta temperaturskillnader i kylskåp kan man inte göra med vanliga termometrar!!!!!
Att det fryser i grönsaksfacket samtidigt som det är 12 plusgrader på övre hyllan tyckte han inte va konstigt..

Någon kontaktinformation ville han inte lämna heller så ny kontakt måste tas genom Mediamarkt där jag köpt skåpet

Man blir trött
I Cylindas idoga arbete med att demontera varumärket ingår det att inte längre ha egna välutbildade tekniker utan olika mystiska firmor på bygden anlitas för att ha detta som bisyssla till ordinarie verksamhet.
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Vad är det för modell?
Det är Cylinda K4385H A++

Köpte den lite dyrare varianten då jag tänkte jag skulle få ett bra skåp. Har haft den billigare i samma serie tidigare och den fungerade utmärkt förutom att den var svår att få i nivå så den stod stilla på plats...
 
A
Det verka ju som om fläkten i kyldelen inte fungerar.
Kan du se om den snurrar.
 
electroluxaren skrev:
Det verka ju som om fläkten i kyldelen inte fungerar.
Kan du se om den snurrar.
Nej kan inte se om den snurrar.
Jag frågade reparatören om han verkligen konstaterat att fläkten fungerar och det hade han. Han sa också att man kan inte se den snurra för den stängs av direkt man öppnar dörren.

Det hörs inget utanför som skulle tyda på att den snurrar men det ska man kanske inte kunna höra?

Hur mycket snurrar en sådan fläkt? Har den variabel hastighet? Låter den så mycket att jag skulle kunna höra den när jag gläntar på dörren. Den borde ju snurra så länge belysningen är släckt i skåpet eller?

Hans
 
Magnus E K
Även utan fläkt ska det inte bli sådana våldsamma skillnader. Jag mätte nyligen i mitt fläktlösa och hade då 7-8 grader på översta hyllan och 4 längst ner (i och för sig bara halvhögt skåp; kombinerad kyl/frys), när dörren varit stängd ett par timmar (stiger snabbt på översta hyllan när man öppnar).
 
BirgitS
Magnus E K Magnus E K skrev:
stiger snabbt på översta hyllan när man öppnar).
Det är bra att ha termometern i ett glas vatten för att få en rättvis genomsnittlig temperatur eller möjligen inklämd mellan matvaror.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
H HansOT skrev:
Den borde ju snurra så länge belysningen är släckt i skåpet eller?
kan du inte släck ljuset när dörren är öppen ,borde sitta en brytare som dörren påverkar
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
A
H HansOT skrev:
Nej kan inte se om den snurrar.
Jag frågade reparatören om han verkligen konstaterat att fläkten fungerar och det hade han. Han sa också att man kan inte se den snurra för den stängs av direkt man öppnar dörren.

Det hörs inget utanför som skulle tyda på att den snurrar men det ska man kanske inte kunna höra?

Hur mycket snurrar en sådan fläkt? Har den variabel hastighet? Låter den så mycket att jag skulle kunna höra den när jag gläntar på dörren. Den borde ju snurra så länge belysningen är släckt i skåpet eller?

Hans
Det är helt rätt som du skriver
Brukar låta tillräckligt för att veta att den snurrar.
Ingen variabel hastighet.
Iom att du har en skiva bak i ryggen så måste den gå för att fåut kyla.
 
Lägg i mobilen med videoinspelning på, då borde du kunna höra när fläkten startar/stannar om du öppnar/stänger dörren några gånger. Och har tyst i övrigt. Tempskillnaden låter för stor för att vara inom toleranserna
 
Se till att kompressorn är i drift när du kollar fläkten också. på många modeller så stängs fläkten i kyldelen av sig när kompressorn stängs av. Så det där med jämn kyla kan man ta med en nypa salt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.