Hej

Jag håller på att planera inför kommande bastubygge. Bastun kommer att ligga på våning två i anslutning till badrum. Det blir klinkergolv och i badrummet el-slingor i golvet.

Hur gör man med värmekälla (inte själva bastuaggregatet då..) i bastun, alternativen jag ser är:

1. Inget alls
2. Vattenburen radiator (övriga rum på övervåningen har vattenburna radiatorer)
3. El-slingor i golvet precis som badrummet, frågan är då, kör man samma termostat som badrummet, eller finns det några prylar som gör att jag kan styra tempen i bastun lägre temp än badrummet tex.
 
I bastun behövs väl inget extra värmekälla? Det blir ju bara krångligt. Fixa en glasdörr med en 4-5 cm glipa längst ner och en bra ventilation, så bör det fungera bra ändå.
Har exakt så i mitt hus ( dock enplanshus) sedan många år tillbaka. Om du tänker efter, så vad spelar det för roll om det blir 18 C i bastun, när du har 21 i badrummet ?
 
Nej så kan det kanske vara. Om man söker verkar det vara lite olika, så jag är ville bara se lite olika synpunkter och kommentarer på de olika laternativen.
 
Jag skulle nog lägga in badrummets värmeslingor en bit innanför dörren. Inte för att det egentligen behövs, utan ren komfort för att skona fötterna från klinkerns värsta kyla.
(fast egentligen skulle jag valt plastmatta i bastun och då skippat värmeslingorna)
Ett annat tips är att montera in en golvbrunn i bastun, då går det enkelt att rengöra och det blir inga problem med mycket svett eller vatten på aggregatet.
 
Jag har ingen ytterligare värme i bastun, klinkat golv, hela ena långsidan med fönster och bastun ligger intill badrummet. Nu bor jag visserligen i södra landet men klinkern är kall på vintern så jag lägger en liten handduk på golvet - golvet hållet kylan även när bastun nått 80°. Samtidigt är jag glad för att spara energi när bastun inte används eftersom fönstret går från golv till tak.

Då du ska ha bastun i övervåningen borde klinkern inte bli så iskall som hos mig, där golvet ligger direkt på plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.