Hej alla,

Då vi har haft olika arbeten i vår trädgård 2 somrar i rad så har gräsmattan tagit väldigt mycket stryk. Gropig, mycket ogräs, etc etc. vi tog beslutet att fräsa upp allting och det är gjort nu. Nästa steg blir nu att jämna ut allt. Min fråga är hur viktigt det är med lutning? Runt hela vårt hus, där vi har gräsmatta och fräst upp allting, där har vi marksten runt hela det det området. Så, ut från huset, så har vi marksten ca 1 meter ut från huset. Efter det kommer gräsmattan. Är lutningen väldigt viktigt i vårt fall? Ska kanske nämna att vi har platta på mark. Lite lutning ska man ju ha men hur hur långt ifrån huset? En lutning 2-3 meter bort från huset men sen därefter? Kan det vara plant efter det?

Tackar på förhand!
 
Lutning är lite hype i sverige, lite samma som alla som dränerar om i onödan. Så länge det inte lutar mot huset ska det nog vara lugnt. Det är bara regnvatten som vid störtskur inte ska rinna in i grunden
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lutning är lite hype i sverige, lite samma som alla som dränerar om i onödan. Så länge det inte lutar mot huset ska det nog vara lugnt. Det är bara regnvatten som vid störtskur inte ska rinna in i grunden
Hej Johannes,

Exakt!!! Det är så mkt hype kring det hela med lutning. Jag vill helst bara ha en mindre lutning (hoppas nu vi kan åstadkomma det bara :D)då vi tycker det är snyggast när det är plant. Samtidigt så vill man inte göra fel och orsaka någon skada helt i onödan...
 
O Ozzman skrev:
Hej Johannes,

Exakt!!! Det är så mkt hype kring det hela med lutning. Jag vill helst bara ha en mindre lutning (hoppas nu vi kan åstadkomma det bara :D)då vi tycker det är snyggast när det är plant. Samtidigt så vill man inte göra fel och orsaka någon skada helt i onödan...
1 cm per m är lagom .. 5 m långt 5 cm lägre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.