även om du har vedpanna & 80 gradet i vvb, så har du aldrigmer än max 55 grader ut i ledningarna !

det finns inga registrerade fall där någon fått legionella i en villa.
legionella förekomer "oftast" i stora ofentliga likater, som bygs om lite då o då & där det vid nån ombygnad uppstår ett stickspår som ej andvänds = stillaståernevatten.

en värmepumps anläggning är helt riskfri.
 
Hej,
tror att vi nu blandar två saker:
- att temporärt få mera varmvatten, dvs "tryck på knappen" och flera kan duscha
- legionella skydd, dvs med 1 alt 2 veckors intervall gör pumpen automatiskt en tempeaturhöjnig till 60-65 grader

Sedan får man läsa hur varje tillverkare löst detta.

/anders
 
AndersS; Jag har läst manualen fram och baklänges för vår värmepump, och hittar inte en rad om att pannan i sig själv har någon inställning för automatisk värmeökning för att ta livet av oönskade bacilluskler. Så enda chansen är vad jag förstår att göra som jag nu gjort; Programmera den för en tillfällig värmehöjning var 7:e dag, vilket då ger 65 grader under inställd tid (jag valde 4 timmar). CarMan - Det jag hörde om Legionärssjukan är att vattnen i kranarna inte får understiga 50 grader. Men värre är det ju om varmvattenberedaren aldrig går över 51 grader. Vilket vår pump inte verkar göra om man inte själv aktivt går in och programmerar för det. Men det är ju betryggande att risken för denna sjuka inte är överhångande i privatbostäder... :D
 
Sillastryparen skrev:
AndersS; Jag har läst manualen fram och baklänges för vår värmepump, och hittar inte en rad om att pannan i sig själv har någon inställning för automatisk värmeökning för att ta livet av oönskade bacilluskler. Så enda chansen är vad jag förstår att göra som jag nu gjort; Programmera den för en tillfällig värmehöjning var 7:e dag, vilket då ger 65 grader under inställd tid (jag valde 4 timmar). CarMan - Det jag hörde om Legionärssjukan är att vattnen i kranarna inte får understiga 50 grader. Men värre är det ju om varmvattenberedaren aldrig går över 51 grader. Vilket vår pump inte verkar göra om man inte själv aktivt går in och programmerar för det. Men det är ju betryggande att risken för denna sjuka inte är överhångande i privatbostäder... :D

Vad har du för pump? En Greenline vaddå?

 
Greenline HT/C9.
Sid 89 i manualen; Varmvattenspets. "Värmepumpen är vid leverans inställd för återkommande varmvattenspets. Det betyder att varmvattentemperaturen i beredaren höjs med förinställda intervaller."
Sid 84 i manualen; Tekniska uppgifter
Värmepumpens fabriksinställningar.
Meny 2.2, Intervall för VV-spets, fabriksvärde; ej aktiv.
 
Sillastryparen skrev:
Greenline HT/C9.
Sid 89 i manualen; Varmvattenspets. "Värmepumpen är vid leverans inställd för återkommande varmvattenspets. Det betyder att varmvattentemperaturen i beredaren höjs med förinställda intervaller."
Sid 84 i manualen; Tekniska uppgifter
Värmepumpens fabriksinställningar.
Meny 2.2, Intervall för VV-spets, fabriksvärde; ej aktiv.
Just det, meny 2.2. En fånig fråga kanske, men varför ändrar du inte det värdet (ej aktiv) till det du vill ha (7 dagar)?
 
MathiasS: Så här skrev jag i den post du citerade när du frågade vad jag hade för pump;
"Så enda chansen är vad jag förstår att göra som jag nu gjort; Programmera den för en tillfällig värmehöjning var 7:e dag".
Jag har samtidigt som jag svarade dig på vilken modell av Greenline det var citerat vad det står i manualen (pga CarMans post där han skrev;
"...legionella höjningen som är inbyggd i nästan alla värmepumpar (legionella höjningen är en inbyggdfunktion som... "
Jag gjorde så för att visa hur Greenline löst detta problem i sin bitvis luddiga manual, där det inte är så enkelt att utläsa om min pump har eller inte har inbyggd legionella-höjning; Dels säger man i manualen att pumpen VID LEVERANS är inställd på att göra en varmvattenspets, och dels säger man att fabriksinställningen på denna funktion INTE är aktiv.
Och hur det än är har jag ställt in en varmvattenspets manuellt att återkomma varje vecka. DOCK, enligt smittskyddsläkare, är risken för legionella fortfarande kvar om vattnet i varmvattenberedare understiger 60 grader. Att sedan pumptillverkare för att visa på hur mycket man tjänar i värmekostnad på att köpa deras pump fantasifullt bortförklarar denna risk (som de som sysslar med hur legionella sprids faktiskt varnar för) - tja det är ju en annan femma. Och hade jag inte SJÄLV börjat fundera på saken och väckt frågan här och fått tips från er andra hade vår pump aldrig vid något tillfälle nått över 51 grader på varmvattnet. Greenlines manual ger ingen indikation på att jag själv borde gå in och göra denna ändring. Tvärt om indikerar de att saken redan är klar. Det är först när man läser den TEKNISKA beskrivningen (och hur många användare gör DET?) som man ser vad som gäller. :)
 
Bra då är vi överens..... :)
 
Som MattiasS nämnde så finns den periodiska höjningen att tillgå i de flesta pumpar, men enligt vår leverantör så var det vikitgt att samtidigt som vattnet var hett spola igenom rör och framför allt duschmunstycken. Det är där som bakterierna i de flesta fall kan frodas. Detta har då inte heller så mycket att göra med vilken anläggning man har utan mer vilken temperatur vattnet har i duschen, vilket ofta ligger strax under 40 grader.

Rekomendationen vi fick var att vid jämna mellanrum höja temperaturen på varmvattnet och spola sedan igenom alla munstyckena, särskillt duschmunstyckena i huset på full värme.

//Anders
 
pandy skrev:
Som MattiasS nämnde så finns den periodiska höjningen att tillgå i de flesta pumpar, men enligt vår leverantör så var det vikitgt att samtidigt som vattnet var hett spola igenom rör och framför allt duschmunstycken.  Det är där som bakterierna i de flesta fall kan frodas. Detta har då inte heller så mycket att göra med vilken anläggning man har utan mer vilken temperatur vattnet har i duschen, vilket ofta ligger strax under 40 grader.

Rekomendationen vi fick var att vid jämna mellanrum höja temperaturen på varmvattnet och spola sedan igenom alla munstyckena, särskillt duschmunstyckena i huset på full värme.

//Anders
hur många av dom som inte har värmepump tror du spolar rent rören? dom har varmare ivvb:n men inte ut i rören !
 
Moderna tappvattenkranar har ju skållningskydd inbyggt. Det betyder ju att man kan ha riktigt varmt vatten i rören om man vill, utan att riskera röda fingrar. Å andra sidan är det ju få som kommer lösa dessa problem genom att byta ut alla kranar till moderna sådana, så alternativa metoder med tex spolning är kanske på sin plats ibland.
 
läsvärd länk
http://www.boverket.se/cgi-bin2/mai...tbyggande/legionella/Dimensioneringvarmva.htm

Klipp från en annan länk på Boverket:
Legionellabakterier finns naturligt i små mängder. Bakterien förökar sig inte under 20 C.
Mellan 25-45 C sker tillväxt
och över 50 C dör bakterien.
tiden har mycket stor betydelse för tillväxt.
Likaså har tid för avdödning också stor betydelse
Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatten installationen är 50 C tar det mellan 5-10 timmar för att ta död på 90% av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 C mindre än 10 sekunder. - slut klipp)

sen ger olika källor lite olika data på vad betyder egentligen "över 50"

...och i logikens anda så måste då konklusionen vara:
- att i beredaren gå upp så högt i temp att man knackar ihjäl helst "alla" för att inte ha kvar några bakt ute i rören (mellan beredare och kran) som kan börja utvecklas igen.
Nu måste vi tyvärr blanda ner tempen med kallvatten (som innehåller, men dock lite Legionella) för att inte skållas
.....men antalet bakt blir dock mindre än i de fall där man ligger lite snålt vid 50+ C gränsen (och odlar bakt under lång tid tex natt, helg borta osv)

...av detta borde då rimligen konsekvensen bli
att tex höja tempen på vvberedaren en gång per vecka har endast en temporär effekt och löser inte Legionellaproblemet ::)
(att använda detta skållheta just då till att spola ur stillastående rör kan dock ha sina poäng, men det är eg en annan sak)

..och likaså skulle det då rimligen betyda att
att tex en ack där toppen är säg 95 hela tiden "alltid dödar allt" även om man har en förvärmningsslinga som legat i den mest ogynsamma tempen ett tag
ett undantag är dock den energi(exergi)effektiva vv-kopplingen av två slingor med två ESBE-ventiler

långt tyvärr, men jag tyckte att diskussionen bitvis var lite äpplen o päron och ologisk
 
T
Hittills är det kyltorn och air-condition som smittat då kondenserat gammalt vatten som möglat har spritt detta genom luftväxlingen. Det var något fall i USA om jag minns rätt där varmvattenduschen var boven, men den som då drabbades hade inget immunförsvar själv(personen hade hiv), och duschen hade stått oanvänd i några månader.

Tror inte att ett slutet varm/kallvattensystem som används dagligen kan alstra legionella. Däremot kanske man ska köra igenom systemet med hetvatten om det har stått stilla en tid (typ semester), eller om beredaren innehåller mycket slagg ( men det borde kopparoxiden ta död på ?). Hasseluddens SPA i Nacka fick göra detta, men då var det bubbelbaden som var orsaken.

Själva valde vi rostfri beredare (är livsmedelsklassad) och körde på 50 grader i ledningarna från 30-talet
då vi skötte vår cancersjuka svärmor som hade helt
utslaget immunförsvar, utan några problem. Så om någon i familjen har totalt utslaget immunförsvar kan det vara på sin plats att spola sitt system, annars tror jag att man kan ta det lugn.
 
Jag har fått svar från IVT ang pumpens fabriksinställningar, och den är INTE levererad med varmvattenspets, utan det får man ställa in manuellt. Det poängterades att den låga temperaturen i varmvattenberedaren inte var någon risk för legionella, men - - - ville man vara säker så kunde man ju göra si och så... ::) Jag har skickat frågan vidare till en smittskyddsläkare, så får vi se vad han säger. Om det nu är så att det inte ÄR någon risk då har jag ju startat den här tråden i onödan. Men den intervju jag hörde med en sakkunnig doktor på tror jag det var Smittskyddsinstitutet var glasklar. Hennes uppfattning var i stil med "rätta och packa er därefter"... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.