Hej! Tänkte att jag skulle lägga upp några bilder på vårt växthus som vi byggt nu i sommar.
Göt en platta på ca 20 kvadrat för två år sedan och har funderat och ritat på olika alternativ sedan dess. Till sist landade vi på detta alternativ. Återstår lite målning och murning bara.
Sen ska en kamin installeras så vi kan njuta av bygget en bit in på hösten också.
Göt en platta på ca 20 kvadrat för två år sedan och har funderat och ritat på olika alternativ sedan dess. Till sist landade vi på detta alternativ. Återstår lite målning och murning bara.
Sen ska en kamin installeras så vi kan njuta av bygget en bit in på hösten också.
Redigerat:
Nu har vi börjat mysa in oss. Satt upp gardiner på väggen mot grannen som solskydd. Kaminen och en liten sittgrupp har fått flytta in. Nu måste jag fundera ut en lösning på skorstenen.
Hej!BiFuel skrev:
Tack och tack.
Jag har ingen ritning, byggde det i huvudet under många vakna nätter
Det är murat med tegel mellan reglarna då jag var osäker på hållfastheten i teglet.
Jag har tätskiktat syllen på 3 av 4 sidor och har dessutom plåtbläck på ovansidan.
Jag hjälper dig gärna med bilder, mått och tips.
Lycka till
Om du har möjlighet att visa lite närbilder på infästning av glasrutor, takkonstruktion mm vore jag tacksamO Oskar81 skrev:Hej!
Tack och tack.
Jag har ingen ritning, byggde det i huvudet under många vakna nätter
Det är murat med tegel mellan reglarna då jag var osäker på hållfastheten i teglet.
Jag har tätskiktat syllen på 3 av 4 sidor och har dessutom plåtbläck på ovansidan.
Jag hjälper dig gärna med bilder, mått och tips.
Lycka till
BiFuel skrev:
Fönstren sitter "klämda" med en 22x70 samt en bläckplåt på utsidan och lockläkt från insidan.BiFuel skrev:
Ville ha full takhöjd utan hanbjälkar i vägen så jag byggde en ram av limträ 90x90. På den vilar nocken som är 56x225 och takbjälkarna som är 42x180.
Trevligt växthus!
Hur är det egentligen att ha målat trä i kombination med den fuktiga miljön i ett växthus?
Dock tycker jag 20kvm är alldeles för litet
Hur är det egentligen att ha målat trä i kombination med den fuktiga miljön i ett växthus?
Dock tycker jag 20kvm är alldeles för litet
Allt trä är behandlat med grundolja, grundfärg och färdigfärg. Känns som att det kommer att hålla. Det är långt ifrån hermetiskt tillslutet så fuktigheten blir inte så hög.A AntonAnimalen skrev:
Hade kunnat tänka mig ett betydligt större växthus men vi har allt för liten tomt. Har tur att grannen gick med på att bygga direkt vid tomtgränsen, annars hade det blivit max 5kvm.