Ska renovera denna trapp och har fastnat i olika lösningar varav, såklart..., ingen känns helt tilltalande.
Måla över allt, lägga ny matta, lägga nya steg i trä, slipa trärent...
...dessutom gärna billigast möjligt

Hur skulle du välja att göra här och varför?
 
  • Sliten trätrapp med röd matta och gul tapet, renoveringsmaterial synligt, inför förestående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna trätrappsteg med rödbrun färg och en upprullad, mossa täckt trappmatta som avslöjar rostfärgade fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Utgår ifrån att all matta ska bort och det röda målas.
Antingen hade jag lagt ny, modern, heltäckningsmatta och behållit listerna på framkanten
ELLER
Hade jag tagit bort listerna och klätt hela stegen med nytt trä
 
  • Gilla
N!cklas
  • Laddar…
Slipa och behålla trappen som den är. Billigast, men troligen också det som tar längst tid. Men tycker personligen att det är värt det.
 
  • Gilla
N!cklas
  • Laddar…
Tack för tankar! Jag (mest troligt) kommer inte göra jobbet själv, utan tar in nån som fixar, så tid kostar.
Lutar alltmer åt att bara spackla och foga, sen måla över allt,,,
 
att sätta nya steg kostar i runda slängar 20k inkl rotavdraget... och då får du dessutom måla själv innan....
 
  • Gilla
N!cklas
  • Laddar…
Hej,

Det kan bli jättefint!

Så här gjorde jag:

Slit bort mattan och ta en liten spackel och ta bort så mycket limrester som möjligt. Tog lång tid och var asjobbigt.

Spackla stegen om det behövs. För linoluem är det inte så noga, för vinyl mera så. Gick ganksa lätt.

Tvätta och slipa sen framkanstlisten med maskin. Lacka 4 lager med lätt slipning emellan. Tog mindre tid än jag trodde.

Tvätta allt rött med stark målartvätt. Tog mindre tid än jag trodde. Slipa endast av riktiga gropar och stora skador, dom små syns inte sen ändå. Spackla och foga det värsta om det behövs. Jag passade på att riva en remsa tapet runt sidorna för att inte måla fast tapeten eftersom jag ändå skulle göra om tapeten

Maskera

Måla ett lager tjockt med en häftprimer. Kan vara svårt att få det jämnt, men det är inte så noga.

Måla ett lager med en mellanstrykningsfärg.

Måla noga ett lager med färdig färg

Ta bort maskeringen

Låt en duktig mattläggare lägga stegen med ny matta. En gråbrun modern linoleum blev snyggt mot kantlisten och vita sidor för mig. Det är ganska svårt att lägga matta i trapp, linoluem är mycket svårt. Räkna med 1-2 dagars jobb. En snygg linoluemmatta är rätt dyr, men skall å anda sidan hålla en livstid.

Målningen var kul och blev bra utan slipning. Tar ca en kväll per moment, det måste torka emellan. Kantlisterna var en lätt match. Mattläggningen klarade jag inte själv, men jag rev och jämnade av ca 30 steg. Det var lite väl jobbigt, men blev bra. Trappan fick lite av sitt originalutseende kvar och det gjorde sig bra med resten av hallen. Tyvärr åker man på att tapetsera om, för väggen såg fördjävlig ut när trappen blev fin.

Ledstången kan man lämna in på slipning och lackering. Kostade inte särskilt mycket.
 
  • Gilla
N!cklas och 1 till
  • Laddar…
A
Om du är skicklig på att såga kan du lägga laminatgolv på trappan.

Det finns golv som är större än ett trappsteg så du inte behöver skarva.
 
  • Trappa med laminatgolv, hel täckning på varje trappsteg utan skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
N!cklas
  • Laddar…
Åsa Lund
Håller på varianten som Camelspin föreslår. Vad kostade kalaset?
Kommer bli hur snyggt som helst!
 
Grov uppskattning:
Lite målartvätt 50
Sandpapper 100
Maskeringstejp 150
Färg 900
Linoleum 4000
Lim 500
Mattläggare 2 dagar 8000
Slipning och lackering av 9 ledstänger och 50 spaljepinnar 8000

Så det kostar ju en del. Jag hade kunnat måla allt själv men valde att inte göra det eftersom jag behövde bli klar fort, utan spaljé och ledstänger fanns en risk att barn ramlade ned tre våningar . . . ville därför vara utan så kort tid som möjligt.

Om man tar en plastmatta istället tror jag kostnaden blir hälften, och det tar mindre tid att lägga, men då får man vara noggrannare med underarbetet. Jag hade 28 steg så det gick gick åt en del linoluem och tid för mattläggaren. Det som blev bäst var att originalfrontlisterna blev kvar, det gör att det ser mycket välarbetat och "orenoverat" ut. Det får naturligtvis vägas mot att det är mycket jobb och pengar, om man har många steg. För mig var utseendet viktigare än kostnaden. Om jag skulle göra om det för en mindre kostnad verkar förslaget om laminatgolv ovan utmärkt. I mitt fall hade det krävt att få bort kantlisterna bak och fram och dom satt som berget, både spik och lim och försänkta in i sidostyckena på ett märkligt sätt. Jag fattade inte hur jag skulle få bort dom utan mycket skador på stegen.

Lycka till!
 
  • Gilla
N!cklas
  • Laddar…
Åsa Lund
Tre våningar trappa för 22.000 kr låter inte farligt dyrt.

Laminat hade jag inte velat ha i en trappa. Tycker det är halt och kallt att gå på. Hellre tunn parkett i så fall.
 
Hade målat den och lagt ny fräsch nålfiltmatta i stegen.
De blir en tyst halksäker matta och du behöver inte jobba så hårt med underlaget.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Stort tack!!
 
Du har säkert bestämt dig redan. Men vi rev ut heltäckningsmatta, tog bort alla limrester, målade hela trappen vit, sedan la vi på halvmånar och en nålfiltsmatta på "platån". Allt som allt en kostnad till c:a 2k. Då kan vi leja in för mattläggning i framtiden om så önskas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.