Vi håller på att byta uppvärmning och rörmokaren proppar bort vår pelletspanna men river inte ut den. Tanken är att sälja den och få nån tusenlapp (om det ens går, men enligt rörmokaren är det inte omöjligt) men nu börjar vi fundera på hur katten vi får loss den? Sitter ju fast en skorsten ovanpå... Hur gör man? Och hur gör vi med skorstenen (plåtrör), låter vi den sitta eller måste den bort från taket? Supertacksam för lite hjälp
 
  • Pelletspanna i blått med verktyg ovanpå, redo för borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pelletspanna i blått och silver med ansluten skorsten står i ett hörn av ett utrymme, omgiven av rör och en brandsläckare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tombrittberg
Tweety1985 Tweety1985 skrev:
Vi håller på att byta uppvärmning och rörmokaren proppar bort vår pelletspanna men river inte ut den. Tanken är att sälja den och få nån tusenlapp (om det ens går, men enligt rörmokaren är det inte omöjligt) men nu börjar vi fundera på hur katten vi får loss den? Sitter ju fast en skorsten ovanpå... Hur gör man? Och hur gör vi med skorstenen (plåtrör), låter vi den sitta eller måste den bort från taket? Supertacksam för lite hjälp
Hej Tweety 1985.

Ni måste lyfta/kapa skorstenen för att kunna få ut pannan, alltså måste ni börja med att ta bort den tunna plåten och isoleringen så att ni kommer åt själva skorstensröret. Troligen är röret av 4mm gods och väger x antal 100 kg, antar att ni har ett gipsschakt som omsluter skorstensröret så jag tror att ni måste lyfta på röret nere i källaren eller leja kranbil.

Det är stora tyngder vi talar om, inget att leka med, tror också att ni måste svetsa / bulta fast något för att få grepp på skorstensröret.
Vad har ni för tak i källaren? Går det att bulta fast vinkeljärn eller något liknande som kan hålla röret på plats medan ni kapar av det?

Det här är verkligen inget jobb för amatörer, så jag förstår att rörmokaren inte vill ta ut pannan åt er.

Jag skulle behålla skorstenen och ansluta en bra kamin eller vedspis till den.

LYCKA TILL.
 
Tusen tack för svar! Låter inte som nån höjdare... Denna pannan sitter i garaget så gör absolut ingen nytta till nåt annat tyvärr... Till skorstenen inomhus har vi redan kamin kopplad.




Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Hej Tweety 1985.

Ni måste lyfta/kapa skorstenen för att kunna få ut pannan, alltså måste ni börja med att ta bort den tunna plåten och isoleringen så att ni kommer åt själva skorstensröret. Troligen är röret av 4mm gods och väger x antal 100 kg, antar att ni har ett gipsschakt som omsluter skorstensröret så jag tror att ni måste lyfta på röret nere i källaren eller leja kranbil.

Det är stora tyngder vi talar om, inget att leka med, tror också att ni måste svetsa / bulta fast något för att få grepp på skorstensröret.
Vad har ni för tak i källaren? Går det att bulta fast vinkeljärn eller något liknande som kan hålla röret på plats medan ni kapar av det?

Det här är verkligen inget jobb för amatörer, så jag förstår att rörmokaren inte vill ta ut pannan åt er.

Jag skulle behålla skorstenen och ansluta en bra kamin eller vedspis till den.

LYCKA TILL.
t i
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Det ser ut att vara en lättmodulskorsten. Den väger inte mer än man klarar av att lyfta av även om den är 5-6 m lång. Börja med att lyfta bort taket på takhuven
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Tombrittberg
E exerg skrev:
Det ser ut att vara en lättmodulskorsten. Den väger inte mer än man klarar av att lyfta av även om den är 5-6 m lång. Börja med att lyfta bort taket på takhuven
Du kan ha rätt att det är en lätt modul skorsten, och då är det bara att gratulera husägarna.
 
Tombrittberg
Tweety1985 Tweety1985 skrev:
Tusen tack för svar! Låter inte som nån höjdare... Denna pannan sitter i garaget så gör absolut ingen nytta till nåt annat tyvärr... Till skorstenen inomhus har vi redan kamin kopplad.





t i
Hej igen.

Jag kanske har fel i min bedömning av vad det är för typ av skorsten, en skribent på den här tråden tror att det är en typ av modul skorsten, och det är mycket möjligt att han /hon har rätt.
Och då är det bara att gratulera för vikten på den är inte stor. Dom typer som jag har sett är hopsatta med en typ av bajonettfattning och en klammer utanpå. Han/hen tycker att man ska börja med att lyfta av huven, och det är nog en bra början.
Lycka till med projektet.
 
Staffans2000
Titta uppe på taket, så ser du tjockleken på röret. Jag har nyligen satt in en med knappt en mm. gods. Varje del är en meter och väger inte mer än tio kilo sådär. Delarna är sammanfogade med en spännring.

Staffan
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Tack för era svar! Det var en modulskorsten! Tog knappt 15 min att plocka ner den, uppifrån och ner. Värre att få isär pannan tror jag...
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.