Vi har fått in ett negativt yttrande från Trafikverket på vår bygglovsansökan. Det står ordagrant så här:

Trafikverket har mottagit ovan rubricerat ärende för yttrande. Fastigheten ligger utmed väg 823. Enbostadshuset placeras ca 14 meter från vägen, och garaget ca 4 meter från vägen. Byggnadsfritt avstånd från vägområdet är 12 meter och inom detta område ska inga byggnader eller andra fasta föremål som kan inverka menligt på trafiksäkerheten placeras. För att trafiksäkerheten inte ska äventyras får det inte förekomma några fysiska hinder i form av fasta oeftergivliga byggnader eller föremål inom vägens säkerhetszon.

Säkerhetszonen beräknas enligt VGU (Vägar och gators utformning) utifrån vägtyp, hastighet och trafikflöde och bedöms i detta fall att vara 5 meter från vägkant. Garaget uppförs inom vägens säkerhetszon och Trafikverket avstyrker bygglovsansökan. Om placeringen ändras förutsätts återremittering. Garaget bör även placeras utom det byggnadsfria avståndet på 12 meter.


Jag förstår det som att vi skulle kunna flytta garaget en meter in från vägen för att få 5 m avstånd. Vi har valt att lägga garaget som vi gjort nu för att våra grannar ska få en lite trevligare sida mot oss och inte bara en enda lång vägg av garage och huset. De får alltså en bättre miljö och byggnaderna skuggar förhoppningsvis inte deras uteplats på detta sättet. Men om vi flyttar upp garaget så minskar vi detta.

Hur tolkar ni det Trafikverket skrivit? Och vad hade ni svarat?
 
Det framgår inte vilket håll garaget ligger på. Framför porten brukar det krävas minst 6m även vid små kommunala gator. Jag uppfattar det som att de vill ha 12m till garaget.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det framgår inte vilket håll garaget ligger på. Framför porten brukar det krävas minst 6m även vid små kommunala gator. Jag uppfattar det som att de vill ha 12m till garaget.
Ja, det har vi också tänkt som alternativ men det känns orimligt, vem skulle då bygga något om det var dessa avstånd som gällde.

Porten från garaget går in mot tomten längs med vägen. Ska försöka hitta en situationsplan.
 
Porten går alltså in mot grusplanen
 
  • Ritning med mått på en trädgård och husets utomhuslayout med en grusplan och portposition markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trafikverket vill minimera riskerna för personskador vid avåkningar, och vill därför inte ha några fasta oeftergivliga hinder inom en skyddszon (på 12 m i detta fall). Jag gissar att det är en landsväg med kanske 70 km/h?
Att det dessutom är i en ytterkurva gör kanske att de har ännu mer fog för sitt resonemang.

Frågan är ju vad kommunen säger, för det är de som beviljar bygglovet. Trafikverket har bara lämnat ett yttrande. Nu verkar ju er tomt rätt stor, så ni kan ju inte hävda att hus och garage inte KAN placeras minst 12 m från vägen.
 
Trafikverket kanske tolkar ritningen som att det kommer att parkeras en bil mellan garaget och vägen. Därför vill de flytta in garaget får att få bilen längre från vägen. Då da betraktar en bil som ett "farligt föremål" somliga de inte vill ha nära vägen.

Om ni ritar in på er situationsplan var bilar kommer parkera samt portens placering på garaget så kanske det kan fungera med att ha garaget 5 m från vägen.
 
Mikael_L
H HomeBase88 skrev:
Vi har valt att lägga garaget som vi gjort nu för att våra grannar ska få en lite trevligare sida mot oss och inte bara en enda lång vägg av garage och huset. De får alltså en bättre miljö och byggnaderna skuggar förhoppningsvis inte deras uteplats på detta sättet. Men om vi flyttar upp garaget så minskar vi detta.
Eller så kortar du garaget ett par meter ...?
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Jag tolkar också det som 12 meter till byggnad och fem meter för föremål (friggebod kräver ju inget bygglov t.ex.) Å andra sidan verkar säkerhetszonen vara bedömd till 5 meter och kanske kan variera? Några timmar vid datorn kanske kan slipa argumenten?
 
Garaget får du nog flytta till minst 5m från vägen.
Men eftersom de skriver "bör" om att placera garaget 12m bort så bör detta bara vara ett önskemål från deras sida.
 
Man undrar hur de resonerar kring träd och större stenar som står mindre än 12m från vägen...
Stenmurar finns väl också i närheten gissar jag?
Jag skulle med det argumentet dragit in garaget 1m (eller kanske låtit det stå kvar)och skickat tillbaka bygglovet.
 
Ni kan väl kontakta Trafikverket och försöka fråga mer i detalj vad de menar med sitt yttrande. Sen är det som någon redan sagt, det är kommunen som beslutar, men de tar nog hänsyn till Trafikverket synpunkter. Jag tolkar yttrandet som att det är en absolut säkerhetszon på 5 meter där inget kan byggas. Sen är det en något mer vag zon på 12 meter där man inte vill ha byggnader av säkerhetsskäl. Trafikverket bevakar sina intressen, om det sker en avåkning med skador som följd kan det leda till att ni som fastighetsägare kan ställa krav, det vill man undvika.
 
  • Gilla
HomeBase88 och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Trafikverket kanske tolkar ritningen som att det kommer att parkeras en bil mellan garaget och vägen. Därför vill de flytta in garaget får att få bilen längre från vägen. Då da betraktar en bil som ett "farligt föremål" somliga de inte vill ha nära vägen.

Om ni ritar in på er situationsplan var bilar kommer parkera samt portens placering på garaget så kanske det kan fungera med att ha garaget 5 m från vägen.
Nej Trafikverket pratar om säkerhetszon där inga oeftergivliga hinder får finnas. Även garaget i sig är ett hinder i detta fall och behöver alltså flyttas. I området mellan garage och väg får man egentligen inte parkera bil även om man skulle flytta garaget en meter eller två eftersom säkerhetszonen redan sträcker sig förbi garageknuten. (Men ingen kommer nånsin att klaga på att någon parkerar bilen där. Möjligtvis en hal vinter när någon glider av i kurvan och krockar med den parkerade bilen)
 
Den sidan från Trafikverket har inga 12-meterskrav någonstans, inte ens för motorväg.....
 
Vad säger kommunen om avståndet mellan garage och väg? De brukar ha synpunkter då de vet att det ofta står en bil utanför garaget.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.