Håller på att sätta dit ny vattenmätarkonsol inkl nya ventiler, men blir inte riktigt klok på hur det är tänkt att man ska kunna dra åt anslutningen mellan konsolen och kulventilerna?

https://www.rinkabyror.se/artikel/vattenmatarkonsol/

Den gängade stumpen ut på respektive sida har ju inget som går att greppa med nyckel, så hur är egentligen tanken att man ska kunna hålla emot när man drar på ventilen, så att det inte bara snurrar?

Tack för input :)
 
på Stumpen sitter två muttrar, lås dom mot varandra så sitter stumpen still och du kan dra fast ventilerna.
 
Provade det, men hur hårt jag än drog dem så slirade det när jag sen tog i med ventilen.

Orsaken till att jag frågar är egentligen att det droppar aningens från kopplingen, men ska prova att byta ut gängtejpen mot lin+klegg så kanske man inte behöver dra så hårt sen?
 
Blir nog bra, du ska (normalt) inte dra tätt via våld utan det är tejp eller lin som har det som uppgift.
 
C carlbeck skrev:
Provade det, men hur hårt jag än drog dem så slirade det när jag sen tog i med ventilen.

Orsaken till att jag frågar är egentligen att det droppar aningens från kopplingen, men ska prova att byta ut gängtejpen mot lin+klegg så kanske man inte behöver dra så hårt sen?

Ofta har man för lite gängtejp, då läcker det lite. Jag har mer eller mindre övergivit gängtejpen för lin och locherpasta. Då kan man dessutom efterjustera kopplingarna utan att det börjar läcka.
 
Liten status: Bytte till lin och nu är det snustorrt utan att ha dragit alls speciellt hårt. Tack ska ni ha :)
 
gängtejp skall ju läggas på i ett otal varv så att det nästan blir ”slätt” om det skall fungera.
 
Rörtång, lin o pasta is da shit!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.