Maxwells demon TotalControl skrev:
Att det är ett dyrt alternativ? Hur räknar du då.?
Jag vet att jag, och några till här på bh, kör tex endast LLVP. Det blir typ halva priset för mig då jag kör 3 LLVP. Snittpris på 15 kkr styck, och beräknas hålla i närapå lika många år som bvp i detta fallet. Så ja...dyrt i mina ögon. Troligen håller den på OV längst eftersom varm luft stiger, varvid den går minst. Källarens går troligen först, av samma anledning. Entréplan är den som är äldst och den är 9 år nu. Än så länge tuffar den på som bara den, både sommartid (tork) och vintertid (värme). När det blir dags att byta så får jag en helt ny maskin med nya garantier som ligger på minst 5 år och markant ökad prestanda med ökad besparing som följd. Så ja...jag anser att 100 kkr är dyrt, och att då behöva lägga på 20-30 kkr efter 15 år utan att få garantier, ökad prestanda, osv känns minst sagt sunkigt tycker jag.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Man använder borrhålet till vp nummer 2 det är nu skillnafen mot lvvp blir stor där blir kostnaden lika stor vid byte som vid första värmepumpen.
Jo, det vet jag. Pumpen kostar väl ändå nära 100 kkr?
 
En Nibe F1226 8 kw kostar drygt 50000 kr det är nibes snik model men en helt ok vp Bosch brukar finnas för samma peng.
 
S smurfen72 skrev:
En Nibe F1226 8 kw kostar drygt 50000 kr det är nibes snik model men en helt ok vp Bosch brukar finnas för samma peng.
Precis, ett mycket bra alternativ. BVP har blivit sämre nu rent ekonomiskt. Det beror på de allt stigande kostnaderna för el och för anslutning. Samt att en installation är inte direkt billig. Men som sagt, hålet i marken håller 100 år eller mer.
Man väljer nog inte BVP före LLVP för ekonomin är så mycket bättre. Det är mera rent praktiska saker. Har ditt hus ett vattenburet system så passar BVP bäst. Själv tror jag att ekonomin för LLVP vs BVP går på ett ut. Om du borträknar borrhålets kostnad då. Den kostnaden ska fördelas på livslängden som är 100 år.

Om jag ska råda någon, så skulle jag säga att det kanske börjar bli smart att underdimensionera en BVP installation. Fast snåla inte på borrhålet. Välj en enklare pump och en mindre pump än vad de säger.
Om du sedan kan ha fler sätt att värma huset, som en braskamin eller någon form av panna så är det nog inte dumt heller, då det börjar bli smart att inte lägga alla äggen i samma korg. Man vet aldrig vad myndigheterna hittar på för skatter och regler.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag vet att jag, och några till här på bh, kör tex endast LLVP. Det blir typ halva priset för mig då jag kör 3 LLVP. Snittpris på 15 kkr styck, och beräknas hålla i närapå lika många år som bvp i detta fallet. Så ja...dyrt i mina ögon. Troligen håller den på OV längst eftersom varm luft stiger, varvid den går minst. Källarens går troligen först, av samma anledning. Entréplan är den som är äldst och den är 9 år nu. Än så länge tuffar den på som bara den, både sommartid (tork) och vintertid (värme). När det blir dags att byta så får jag en helt ny maskin med nya garantier som ligger på minst 5 år och markant ökad prestanda med ökad besparing som följd. Så ja...jag anser att 100 kkr är dyrt, och att då behöva lägga på 20-30 kkr efter 15 år utan att få garantier, ökad prestanda, osv känns minst sagt sunkigt tycker jag.
Kolla, en LLVP för 15 000, det är en pump på 800 watt. För dina 3x 15 000 (45 000) kr så får du en uppvärmning på 3500 x 3 = 11 000 watt. Och se där, en BVP på 11 kostar 55 000 om du tar en billig modell. Men då får du också varmvatten, varmvatten spar du minst 1000 kr per år på att värma med en värmepump. Så efter 15 år har din BVP dragit in 15 000 och du ligger nu före LLVP killen i ekonomi.
 
E Edgarsven skrev:
Kolla, en LLVP för 15 000, det är en pump på 800 watt
Visa gärna ett exempel på en LLVP med 800W uteffekt som säljs i Sverige.
 
Känns väldigt fel att jämföra luft luft vp med luft vatten vp och bergvärme vp dom ger ju en helt annan komfort man slipper ju fläktljudet det är värt massor för mig.
 
useless useless skrev:
Visa gärna ett exempel på en LLVP med 800W uteffekt som säljs i Sverige.
800 w in effekt, är det jag avser.
 
Och med LLVP får du inbyggd kyla, vilket du inte får med bvp. Så räknar vi med varmvatten så anser jag att vi skall räkna med kyla också, så lägg på en ac på bvp-priset och vips så har killen med bvp och ac inte sparat ett smack.
Och ja, kyla är komfort.

Oavsett vad. Jag tycker det är väldigt mycket pengar som dessutom innebär "alla ägg i en korg". Det finns garanterat bvp och lvvp som rasat efter 10 år, varvid kostnaden blir ohygglig. Var och en till sitt, men att laga en 15 år gammal elektrisk pryl för nära eller drygt hälften av kostnaden för en ny (baserat på ditt prisexempel om 55 kkr) låter som en mycket dålig idé.
 
Vem behöver kyla i Sverige blir inte många dagar det behövs om man bor i en vanlig villa och inget växthus.
 
Sade du så förra sommaren också?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ja faktiskt jobbar skift och sover ibland på dan och inga problem att det blir för varmt men vi har naturligtvis fönstret öppet när det är så pass varmt ute men jag har en vanlig gammal villa inget modernt växthus som blivit poppis trots att enda utsikten är gatan och grannen mittemot.
 
Jag tror att du förstår poängen och att kyla absolut är önskat av de flesta.
 
Jo visst är det populärt hade faktiskt planer på att dra in det själv bara för att tills jag insåg det inte behövs och inte skulle funka bra eftersom dörren är öppen så fort det är varmt ute och vi är hemma men vill man ha det är det ju rätt enkelt att ordna går ju köra dagtid så man slipper fläktljudet på natten och sen har jag inget bra ställe att placera en ful fläktkonvektor på heller.
 
  • Gilla
anjn70
  • Laddar…
Tillbaka till ursprungsfrågan; laga en 15 år gammal bvp för halva priset av en ny, köpa en ny för närmare 100 kkr (TS antydde att de egentligen behövde en starkare) eller byta värmesystem till någonting annat. Jag vet ju vad jag hade gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.