Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[bild]
Men det där var ju galet snyggt!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
[länk] Här brukar vi handla :)

Har nästan bara målat med gröna nyanser. 1 dörr har vi målat i "vintage tea". En spegel har vi målat i grå vintagefärg. Kolla på min sida vid intresse, har tyvärr fel dator för att kunna ladda upp bilden :=)
Tack! Jag var inne o kikade, ju mer inspiration desto bättre :)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
En snabb fråga om nån har koll, när man målar en äldre redan målad murstock/öppen spis. Funkar det m vilken vattenbaserad färg som helst? Tänkte stanna till på nån färgbutik på min fem-timmars resa hem fr jobbet imorgon och sen måla lite i helgen. För det känns inte nog m jobb att dreva :)
 
Hej färgen måste andas säg bara till i färgbutiken så vet de vad du skall ha målade själv med mur och putsgrund och det fungerade fint och blev matt och snyggt
 
Redigerat:
W Woundedknee skrev:
Hej färgen måste andas säg bara till i färgbutiken så vet de vad du skall ha målade själv med mur och putsgrund och det fungerade fint och blev matt och snyggt
Okej, men om det nu skulle vara ”fel” slags färg innan? Den på murstocken ser ju ut som plastfärg?
 
H HLen skrev:
Okej, men om det nu skulle vara ”fel” slags färg innan? Den på murstocken ser ju ut som plastfärg?
Nu är jag lekman på färger men har blivit tillsagd av målare att använda färg som andas pga att ved och eldning innebär fukt värme och rörelse och det är ju aldrig bra att stänga inne. men fråga i färghandel de borde ha kunskap om det och sen är jag övertygad att det finns några här på forumet som borde veta vad som är rätt
 
W Woundedknee skrev:
Nu är jag lekman på färger men har blivit tillsagd av målare att använda färg som andas pga att ved och eldning innebär fukt värme och rörelse och det är ju aldrig bra att stänga inne. men fråga i färghandel de borde ha kunskap om det och sen är jag övertygad att det finns några här på forumet som borde veta vad som är rätt
Du har helt rätt, jag frågar där de rimligen borde vara experter :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H HLen skrev:
Du har helt rätt, jag frågar där de rimligen borde vara experter :)
Låt oss veta hur det går (y)
 
W Woundedknee skrev:
Låt oss veta hur det går (y)
Absolut!
 
Nu kom jag hem till ett hus med golv, vilket är fantastiskt. De är ju täckta så nu syns det inte så bra, men känslan av att det inte hasopor-krasar är fantastiskt. Snickarna har varit vänliga nog att sätta tillbaka köksbänk och nederskåp, men....jag ska ju måla bakom så de kommer jag behöva plocka ned igen. Mycket fin gest, så inget problem. Men lite mer problematiskt så tror jag de limmat på köksskivan och som ni ju vet ska den bytas...fan. Här har de gjort nåt snällt, så blev det lite tokigt. Det kanske går att lösa limmet? Gissar på trälim utifrån att flaskan står på bänken.
Renoverat kök med nytt golv och täcksidor, omgivet av bar timmervägg och synligt regelverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med träskåp och tillfälligt återmonterad bänkskiva, skyddat golv och en flaska lim på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade skyddade golv i ett hus under renovering, med synliga träreglar och verktyg, i en öppen utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Filuran och 5 till
  • Laddar…
Just nu känns det som livet består av jobb och renovering o inte mycket mer. Som aktiv på dejtingappen tinder fick jag frågan; vad gör du på din fritid? Ja....renovering, renovering, renovering. Känner mig som ett mångfacetterat kap, verkligen.

Katten verkar inte så värst sur över att jag ordnat kattvakt och sen försvinner iväg i veckorna. Hon lämnade en present utan huvud. (Det överstrukna är diverse inälvor).

Nu är ytterväggarna drevade, i brist på ordentligt redskap har stämjärnen visat sig vara rätt fantastiska. Som med allt har det tagit rätt mycket längre tid än tänkt. Jag har relativt mycket linisolering kvar, jag hade inte tänkt behålla pärlsponten från start så räknade med mycket mer vägg. Funderar på om jag ska be snickarna sätta upp det överblivna med spikpistol såsom på bilden nedan?

Nästa helg blir det målning, helgen efter det är det dags att olja golv och sen börjar fas 1 närma sig sitt slut. Grundmur tar vi i höst, för jag orkar inte ens tänka på att knacka betong just nu.

Nu ska jag ladda för en kvarts avstämningsmöte med snickarna imorgon innan jag åter drar uppåt landet!

En död mus utan huvud ligger på en ljusgrå matta med svart överstrukning över vissa delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad yttervägg med drevning och synliga träbjälkar, delvis täckt av linisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av vägg med synliga träreglar och linisolering mellan, samt en spikpistol och en sopkvast i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på pärlspontvägg och golvlist med synlig damm och små smutspartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Filuran och 10 till
  • Laddar…
Vilket jobb du har lagt ner. Otroligt intressant tråd att följa.(y)
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Vilket jobb du har lagt ner. Otroligt intressant tråd att följa.(y)
Tack! Det kommer vara kul att ha och titta tillbaka på!
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas att du inte dukat under av jobb och husstress. Det kommer roliga tider med!

Här har jag faktiskt kunnat lägga ett par dagar och bara njuta av tomten och småfixa bara. Sånt som görs för att man har suttit i solen eller slappat för mycket så man gillar att stöka runt lite :)
 
Det blir en påtvingad paus nu, elektrikern har semester, även nästa vecka. När han är tillbaka går snickarna på semester så det blir färdig el närmsta veckorna men innerväggarna kommer inte på plats förrän i slutet av augusti. Så nu fokuserar jag på köket, jag köpte en värmepistol för att få bort färgen på pärlsponten innan målning men jag tycker den är svårt att få bra resultat. Är det nån som har koll på om en speedheater är värd sina pengar? Jag ska också få bort färg på runt 12 innerdörrar, en trappa och två ytterdörrar. För att inte tala om alla fönster... det kanske är läge att investera i en speedheater och skita i värmepistolen?
 
  • Gilla
Kling 1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.