hej. Jag är i full gång och renoverar ett plankhus från -39. På övervåningen har det varit ett kök som jag har rivit ut för att göra sovrum istället. En vägg skall öppnas upp och en ny skall reglas upp. Men då är såklart elen en faktor.

Den vägg proppskåpet hänger på idag skall bort. Jag hade en elektriker här och kopplade ur centralen så jag kan riva säkert. Men vad ska jag göra sen?

Det finns två rum, en hall, gästtoalett och en vindsvåning med el dragen. Dessa har inte jordade uttag, bortsett gästtoaletten.

Måste jag byta ut proppskåpet? Måste jag dra om all el så alla uttag blir jordade i alla rummen?

Först tänkte jag att jag skulle skippa elcentralen på övervåningen och be elektrikern dra upp elen från huvudcentralen på nedervåningen. Men då slog det mig att jag antagligen måste dra om all el på övervåningen. Eftersom man kan väl knappast skarva bort en jordad kabel från undervåningen me en som ä ojordad?

Idéen slog mig att behålla elcentralen där uppe och istället dra de nya kablarna för rummet till elcentralen och låta de vara jordade. Så är det bara ett rum som görs om. Men kan jag behålla detta gamla skåp då, och bara flytta det?

Gammalt proppskåp med säkringar och ledningar monterat på en vägg med blommigt tapetmönster, behov av elrenovering synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett tomt elskåp med öppna platser för proppar och en instruktionsetikett från Calux.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare ägare har dragit en kabel från huvudcentralen från undervåningen. Går det göra så? Såhär ser kabeln ut som ger all ström till övervåningen. Det är den som ser isolerad ut på något sett inuti sladden.

Eldragning i ett äldre hus, med sladdar som går genom ett järnrör och är fästa vid väggen, omgivna av damm och spindelnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista frågan. Denna sladd som går från undervåning och upp har man trätt igenom ett järnrör på två ställen. Dels genom taket, och dels genom väggen till centralen. Är detta ok? Eller rättare sagt. Är det tillåtet?


Elektrisk kabel som går genom järnrör i trävägg vid renovering av äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många frågor, hehe. Tacksam för all hjälp jag kan få. Vill ha det klart för mig hur det ska vara innan jag ringer hit elektrikern. Så vi inte står där sen och han inte gör som jag tänkt.

Hälsningar,
Andreas
 
Jag tycker att du ska ringa elektrikern igen och byta all el när du ändå håller på. Så har du det gjort sen och behöver inte riva upp något av det du gör nu. Plus att du blir av med eventuella fuldragningar som gjorts under åren.

Alla elkablar har begränsad livslängd, och det som eventuellt är från 1939 har passerat bäst före-datum med råge. Har plankorna i huset då dessutom stått och torkat i 80 år, så är förutsättningarna för en oönskad brasa rätt stora.

När det gäller att dra kablar i järnrör så var det så man gjorde på den tiden, inget konstigt med just det.
 
  • Gilla
phyx
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Jag tycker att du ska ringa elektrikern igen och byta all el när du ändå håller på. Så har du det gjort sen och behöver inte riva upp något av det du gör nu. Plus att du blir av med eventuella fuldragningar som gjorts under åren.

Alla elkablar har begränsad livslängd, och det som eventuellt är från 1939 har passerat bäst före-datum med råge. Har plankorna i huset då dessutom stått och torkat i 80 år, så är förutsättningarna för en oönskad brasa rätt stora.

När det gäller att dra kablar i järnrör så var det så man gjorde på den tiden, inget konstigt med just det.
All el är bytt under 80-90talet. Innan det var standard att ha jordade kablar. Ska man ändå dra om dem?

Såhär är det draget.

Elkabel utan jordning är dragen längs en vägg med flagande färg och gamla skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för infon!
 
Magnus E K
Ser ut som asbestpapp bakom centralen, vilket vad jag förstått var vanligt som brandskydd när centraler monterades på trävägg. Fräck tapet!
 
  • Gilla
phyx
  • Laddar…
@phyx Det låter ju iofs onekligen lite overkill, det beror väl på när du tänker dig slå dig till ro i öronlappsfåtöljen med groggen i handen och begrunda samt beundra dina händers verk. Samtidigt blir det fler och fler skäl till att ha jordat överallt.
I så fall rekommenderar jag fortfarande att ringa elektrikern och be om en ordentlig elbesiktning. Först då kan man egentligen säga vad som blir bäst att göra.
 
  • Gilla
phyx
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ser ut som asbestpapp bakom centralen, vilket vad jag förstått var vanligt som brandskydd när centraler monterades på trävägg. Fräck tapet!
Okej. Tack för infon. Då ska jag ta loss det försiktigt så att inte pappen bryts. Tapeten är faktiskt lite fräck. Men alldeles för lite ljusinsläpp i hallen för att ha mörk tapet. Här blir det något ljusare sen :)
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
@phyx Det låter ju iofs onekligen lite overkill, det beror väl på när du tänker dig slå dig till ro i öronlappsfåtöljen med groggen i handen och begrunda samt beundra dina händers verk. Samtidigt blir det fler och fler skäl till att ha jordat överallt.
I så fall rekommenderar jag fortfarande att ringa elektrikern och be om en ordentlig elbesiktning. Först då kan man egentligen säga vad som blir bäst att göra.
Huset var min morfars som gick bort. Min mamma ärvde det men vill inte bo där. Jag själv har två år kvar med studierna innan jag kan köpa den, sålänge hyr jag och min familj huset. Problemet var dock att vi behövde renovera om rummet så alla barn fick varsitt rum och budgeten är väldigt stram för tillfället. Därför vill jag spara in så mycket som möjligt.

Hade detta varit två år in i framtiden, när studierna är klara och jag jobbar, då hade jag inte tvekat på att bytt allt. Men tyvärr föll inte alla bitar på plats vid rätt tidpunkt.

Därför söker jag den billigaste lösningen, för att sen fixa detta inom fyra års tid. Då en annan, bärande vägg ska bort och avväxlas, då kommer även elen fram igen och då byts den ut mot jordat överallt.

Tanken var mer om man enligt lag, regler, försäkring får behålla det så som det är nu när man är i en vägg och grejar. Jag förstår att rummet som det ska vara nya uttag i måste vara jordade, samt se uttag som redan sitter där (antar jag) man behöver göra om.

Hälsningar
Andreas
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
phyx phyx skrev:
Måste jag byta ut proppskåpet? Måste jag dra om all el så alla uttag blir jordade i alla rummen?
Nej, du måste inte skyddsjorda uttagen även om du drar upp strömmen från nedervåningen.
En förutsättning är att rummen med de ojordade uttagen fortfarande är helt isolerade från jord. Ingenting får ha kontakt med jord, inga vattenradiatorer eller dylikt.
Och du behöver ingen elcentral på övervåningen. Det var kanske motiverat förr när övervåningen var en separat lägenhet.
Du kan mata dessa rum via en eller två vanliga gruppledningar nedifrån.

Det var de principiella svaren. Vad som är praktiskt lämpligt går inte att bedöma utifrån den information vi har. Vilka lämpliga kabelvägar finns? Det behövs troligen en kopplingsdosa på övervåningen som fördelar strömmen till de olika rummen. Ska du behålla en liten elcentral så behöver den ändå flyttas, eller? Du kanske inte alls är så långt borta prismässigt för att skyddsjorda alla uttag? Har ledningarna en skyddsjordsledare? Man behöver titta på hela anläggningen för att avgöra vad som är bäst.

Befintlig kabel från undervåningen kan säkert återanvändas. Det går inte att avgöra på bild. För att vara en gruppledning behöver det vara en treledare. Det ser ut att finnas fyra ledare i kabeln? Om det är en huvudledning så kan det vara tre faser och PEN. Det kan vara olämpligt att använda en av ledarna som PEN, men du behöver å andra sidan inte tre faser till övervåningen så det går att lösa.

Kabel är skyddsrör (järnrör) är ok.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
phyx phyx skrev:
Sista frågan. Denna sladd som går från undervåning och upp har man trätt igenom ett järnrör på två ställen. Dels genom taket, och dels genom väggen till centralen. Är detta ok? Eller rättare sagt. Är det tillåtet?
I gamla trähus förhindrar järnröret att möss och råttor gnager av hölje och isolering inne i väggen. Av någon anledning gnager möss på vita kablar in till koppartråden men inte på färgade?.:worried:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Byt el!
Normalt i gamla hus sätter man diffspärr sedan reglar man 45 mm installation skikt där nya elrör och dosor monteras.
 
  • Gilla
phyx
  • Laddar…
En kort återkoppling. Jag tog in en elektriker som drog en ny matarkabel från första elcentralen upp till övervåningen som är jordad. Ny elcentral där uppe och nydragen el till nya jordade uttag. Så nu är all el jordad i huset. Säkert och bra.
 
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
phyx phyx skrev:
Huset var min morfars som gick bort. Min mamma ärvde det men vill inte bo där. Jag själv har två år kvar med studierna innan jag kan köpa den, sålänge hyr jag och min familj huset. Problemet var dock att vi behövde renovera om rummet så alla barn fick varsitt rum och budgeten är väldigt stram för tillfället. Därför vill jag spara in så mycket som möjligt.

Hade detta varit två år in i framtiden, när studierna är klara och jag jobbar, då hade jag inte tvekat på att bytt allt. Men tyvärr föll inte alla bitar på plats vid rätt tidpunkt.

Därför söker jag den billigaste lösningen, för att sen fixa detta inom fyra års tid. Då en annan, bärande vägg ska bort och avväxlas, då kommer även elen fram igen och då byts den ut mot jordat överallt.

Tanken var mer om man enligt lag, regler, försäkring får behålla det så som det är nu när man är i en vägg och grejar. Jag förstår att rummet som det ska vara nya uttag i måste vara jordade, samt se uttag som redan sitter där (antar jag) man behöver göra om.

Hälsningar
Andreas
En liten "kontrollfråga" - skulle de prylarna Du använder i vägguttagen använda jord om det fanns? Om inte, varför dra in det och tvingas äta blodpudding och gröt i 3 månader?

I princip allt modernt har "plattkontakt" - dubbelisolerat och ojordat - högsta säkerhetsnivå.
Mycket gammalt man har är byggt ojordat.

Men som Bo skriver - element under fönstret är jordat, idag litar vi inte på att målarfärg isolerar, och det avråds därför från att använda utrustning som inte är dubbelisolerad i deras närhet, i praktiken i samma rum.

Jag skulle säga att prio-ordning för "elförbättring" i ditt hus, med barn i familjen skall vara:
1) Jordfelsbrytare (som funkar utmärkt även för ojordade kontakter). Det är mycket troligt att centralen på övervåningen inte har haft det fram till nu. Är undervåningen likadan? - Fixa!
2) Petskyddade uttag över allt
3) (eller kanske 2b) Fullständig koll av att jordar är rätt och fungerar i kök, tvättstuga, källare och ute.
4) Kontroll så att det inte finns originalkabel och gömmer sig i t.ex. källaren - skall bytas, känns främst igen på "tygisolering" utanpå kabel.
5) Jordade vägguttag och lamputtag även i torra rum (där Du till 97% ändå inte använder jorden)

Trots stram budget tycker jag att1), 2) och 3) skall prioriteras, även om 4) också är väldigt bra.
Som Du förstår anser jag att 5) faktiskt kan vänta ett par år, men se till att bara använda prylar med platt-kontakt så får Du faktiskt en likvärdig säkerhetsnivå. Undvik farmors gamla golvlampa i metall i barnrummen...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Magnus E K
Datorer och andra datorprylar har väl fortfarande jordade kontakter? Jag har det i alla fall på mina, även om det nyaste nu är nästan sju år gammalt, även på nätadaptern till laptopen, skärmen, skrivaren. När jag bodde tillfälligt i hyreslägenhet kopplade jag alla dessa prylar till ojordade uttag vilket var obehagligt eftersom man fick kännbara småstötar så fort man kopplade om något. Hade även en egenbyggd pryl som gick sönder troligen pga detta. Så när jag flyttade till huset där jag bor nu var det hög prioritet på att fixa jordade uttag överallt (vilket jag även hade längre tillbaka), högre än att installera jordfelsbrytare (men nu är även det gjort).
 
N
Magnus E K Magnus E K skrev:
Datorer och andra datorprylar har väl fortfarande jordade kontakter? Jag har det i alla fall på mina, även om det nyaste nu är nästan sju år gammalt, även på nätadaptern till laptopen, skärmen, skrivaren. När jag bodde tillfälligt i hyreslägenhet kopplade jag alla dessa prylar till ojordade uttag vilket var obehagligt eftersom man fick kännbara småstötar så fort man kopplade om något. Hade även en egenbyggd pryl som gick sönder troligen pga detta. Så när jag flyttade till huset där jag bor nu var det hög prioritet på att fixa jordade uttag överallt (vilket jag även hade längre tillbaka), högre än att installera jordfelsbrytare (men nu är även det gjort).
Beror på men inte ovanligt. Har du gjorda uttag och jordfelsbrytare är allt perfekt. Du behöver ej röra mer.
 
Vissa datorer kan vara så. Om man måste driva dem utan att ha jordad kontakt kan det vara en fördel att sätta ihop de olika "jordade" sakerna i en gemensam fördelningslimpa som är jordad och därmed binderihop dessa.

Så länge man inte kan pilla på datorn och något annat jordat (vattenledning, vattenelement...) samtidigt kan det max bli obehagligt, men inte farligt.

Kittlet kommer från att filter på ingången i apparaterna är symetriska, dvs lika kopplat från båda polerna (fas och nolla) via kondensatorer till jord. Om jorden då inte är ansluten blir det spänningsdelning med två lika komponenter i serie. Mittpunkten får då automatiskt halv späning, dvs 115V relativt sann jord. Men kondensatorn i serie gör att det inte kan gå nästan någon ström. Prova att mäta mA AC från en sådan lös jord till en sann jord. Nivån skall vara klart under det som är farligt för en frisk människa (Pacemaker etc alltså undantaget)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.