En TV är en entydig produkt. Som kund kan du inte begära en 60-tummare om du beställer en 14-tummare. Sådant händer hantverkare.

En byggentreprenad är en helt annan sak än en konsumentprodukter. Underlaget är det enda som skyddar hantverkaren om det blir en tvist. Därför är det dumt att ta på sig ett jobb utan detaljerade handlingar.

Det är lika dumt att köpa en entreprenad utan bra underlag. Vad är det då som säger när det är klart eller hur det kommer se ut. Idioti.

Finns det ett förfrågningsunderlag så är det OK. Men det är sällsynt. Får jag för mig att en förfrågan från en privatperson är seriös och intressant kan jag från tid till annan lockas att ge en offert. Lägga ner allt jobb på ett underlag för att det, åtminstone teoretiskt, skall vara tydligt vad vi sagt och att jag och kunden har samma uppfattning.

Är klienten också hantverkare eller verksam i byggbranchen. Då leder det kanske till uppdrag.
Är klienten "vanlig" människa brukar de stjäla handlingarna och jobbet går till en annan firma.

@Fairlane
Jag vet inte vad du säljer. Är det enkla produkter så handlar offerter om att sammanställa listor och slå i en prislista.

Är det mer komplicerat så finns en gräns när även ni erbjuder en konsulttjänst istället.

Byggentreprenader är ingen standardprodukt utan skall tillverkas på plats hos kunden. Brist på underlag är ett konkret problem. Rekommendationen att begära in minst tre offerter innebär att två av tre förfrågningar är luft.

Exempel på typen av frågor som hantverkare får

Vad kostar ett inpasseringssystem som är bra och säkert?...

Vi behöver ett datasystem som täcker behovet för ett medelstort företag ?...

Fast pris på arbetskläder för alla anställda?...

Vad är meningen med livet?...(vilket för övrigt är 42. Det vet ju alla;))

Mvh Findus
 
Fairlane
Jag jobbar inom IT-branschen. De lösningar vi levererar kan innehålla licenser vilket vi då slår upp priset på, men det är ofta inte den stora delen utan det är arbetet. Jag vet efter X installationer hur lång tid en installation tar i en "normal" miljö. Jag kan med ett fåtal frågor, snabba undersökningar få fram ungefär vad jag behöver och kan då lämna en hyfsad prisuppskattning. Ska det vara fastpris så tar vi uppskattningen och lägger på en procentsats för att hantera eventuella problem. Vi har mig veterligen inte tagit betalt för någon offert och då talar vi inte om timmar eller en dag utan betydligt längre tid.
 
  • Gilla
Drömtroll
  • Laddar…
Dåså. Då ser våra verkligheter olika ut. Jag kan fortfarande inte säga vad ett kök eller ett badrum kostar utan att ha bra underlag. Några kontrollfrågor räcker inte. Det blir heller inte lättare för att jag får mer erfarenhet. Snarare svårare.

Var glad för att de priser ni kan ta ut räcker för att täcka tiden ni lägger på att ta fram förfrågningsunderlag åt klienterna. Mina priser gör det inte.

Jag kunde förstås fläska på. Men... rätt pris har en elegans som ger viss tillfredsställelse. Ungefär som att det alltid känns bättre att göra saker så bra som det går även när ingen annan än jag själv förstår skillnaden.

Kanske är jag seriös. Eller så menar ni något annat. Termen är meningslös utan definition.

Mvh Findus
 
A
Jag jobbar med att förvalta hus, komplicerade byggnader, med tuffa krav, det finns ingen som helst möjlighet att jag skulle acceptera att någon tog betalt av mig för att berätta för mig vad jag skulle få betala dem för att utföra arbete åt mig.

Det är en risk man tar, ibland vinner man, ibland förlorar man. Det måste man ha i sin affärsplan som företagare.
 
Man får ju perspektiv på tillvaron. Jobbar på en mindre firma där vi lägger ner mellan 10.000 - 1.000.000 på en offert. Det har vi aldrig tagit betalt för.
 
Ta betalt för offerter är väl vettigt om man inte tror sig få jobbet, dvs företaget i fråga är väl sällan den som blir vald i slutändan, dvs ett starkt tecken på att inte slösa pengar på deras offert.
 
@Scouten
Ni jobbar med AB. Inte ABS. Firmor du beställer av kan utgå ifrån att du är professionell och vet vad du frågar om. Antar också att du har ett förfrågningsunderlag.

Men... ber du en firma som ni brukar beställa av att göra ritningar. Antar du då att de är gratis?

Har haft med sådana (företags)beställare att göra. De kommer i god ordning med en förfrågan. Ritningar och allt. Sedan, om vi får jobbet, under projekttiden, kommer dagligen små muntliga tilläggsbeställningar och önskemål om hjälp med skisser och annat. Ofta direkt till produktionspersonalen. Givetvis vägrar hen kännas vid saken om man har fräckheten att debitera för extragrejerna.

Naturligtvis går man bara på det en gång. Nästa projekt med samma snubbe har man alltid ett rekvisitionsblock tillgängligt. Personalen har sträng tillsägelse att hänvisa alla beställningar till mig.


@Nyfniken
Om ni lägger sådana pengar på att ta fram offerter så jobbar du inte som enmans eller fåmansföretagare i en bransch med låglönekonkurrens.

Entreprenader mot privatpersoner är inte samma sak som affärer mellan företag.

TS har mycket liten nytta av att ni som företagare inte vill betala för tjänster. TS problem är att få hjälp att fixa sitt badrum. Troligen är det också ett önskemål att det blir bra gjort. Som jag förstått det finns inget underlag.

Vill han att en välrenommerad hantverkare, som är fullt upptagen redan med att jobba på löpande åt andra företagare, skall välja att göra hans badrum. Då duger inte en ospecificerad fråga. Den hantverkaren är inte desperat och beredd att lägga 10-15 gratistimmar på lite ordning i beställningen före start. Ordningen skall finnas där redan vid frågan.

Eller så kan TS tänka sig att betala en slant för underlaget.

Om det är rättvist eller ej är en sekundär fråga. Det som behövs är att driva förhandlingen på ett sätt som gör att TS får överlappande förhandlingsområde med rätt hantverkare.

Vilken som är rätt är inte lätt att säga. Verkar som många ser sig blind på priset.

Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
Om det finns ett bra underlag.
Beskrivning, ritningar, hänvisning till AMA, detaljerad mängdförteckning och andra relevanta handlingar som behövs för att det skall vara solklart vad projektet gäller.
Då bör offert vara "gratis".

Om hantverkaren måste ta fram någon av ovanstående handlingar är det ett konsultuppdrag och rimligt att det kostar pengar.

TS sade sig inte ha några klara begrepp. Det tolkar jag som att inga handlingar finns.
Mvh Findus
Måste fråga, vad menar du med mängdförteckning? Nej, jag är inte riktigt med på vad som för slags relevanta handlingar som egentligen krävs och vad jag som beställare behöver tillhandahålla. Det jag kan ordna är ritning över huset och var nuvarande rör samt el går. Det renoverades för ca 9 år sedan och elen gicks igenom dec 2018. Utöver det så har jag en ritning med mått på den nya toan, hur jag tänkt mig att det ska se ut med spelrum för ändringar. Jag kan självklart speca exakt vad jag vill ha synligt, men när det kommer till detaljer som avloppsrör, packning och ledningar och hur det ska kopplas ihop, så är jag lost. Ingen aning om hur mycket som behövs eller hur lång tid det tar. Det är ju lite grann därför man anlitar någon annan att göra det så de kan berätta vad som behövs.

Alternativt är att jag sätter in en torrtoa, ett emaljfat och en kanna vatten och drar för ett draperi. Skulle iofs inte förvåna mig om de krävs våtskikt för det också.
 
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med "och det gäller även åt andra hållet". Att företaget inte skulle fakturera mindre än offererat? :thinking: Det lär de väl få men det händer nog sällan.
En ungefärlig prisuppgift får inte överskridas med mer än 15% enligt konsumenttjänstlagen om inte annat har avtalats. Naturligtvis kan man fakturera mindre än så.

Uppgift om en viss timdebitering är inte en ungefärlig prisuppgift utan ett avtal om en viss beräkningsgrund för priset.

En offert är en grund för ett avtal om priset eller en grund för ett avtal om en beräkningsgrund för priset.
 
sunnis
K Kortling skrev:
Återigen tycker privatpersoner att hantverkare ska arbeta gratis.
Är det på det viset att hantverkaren inte får lön för att arbetstiden den lägger ner inte är debiterbar tid, t.ex "1h kolla på arbete hos kund" så har den arbetsgivaren mycket stora problem med facket.

I ett timarvode så finns det marginaler för att man ska klara lön på i alla fall 80-90% debiterbar tid över tid. Hur annars ska arbetsgivaren klara av om personen är sjuk t.ex. det kan gå dagar utan en enda krona in med ändå ska företaget betala ut ersättning. Då går ju 6h gratis timmar för varje arbetsdag efter karensdagen som är helt utan täckning, skickar man fakturor för det då också?

Det här är lika dumt som argumentet att snickaren ska hämta ett släp gips och reglar för 4000kr inkl moms (gammal tråd på BH), när man kan få det utkört av bygghandlaren med lastbil för 395kr och 0,05minter arbetstid av hantverkaren att ringa sin byggsäljare och säga att man ska ha gips på detta projektnummer och adress.... Bara hantverkare som kan resonera så...

Kan man inte undanvara 1-2h offertjobb på ett badrum, då är inte företaget lönsamt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
findus42 findus42 skrev:
@Scouten
Ni jobbar med AB. Inte ABS. Firmor du beställer av kan utgå ifrån att du är professionell och vet vad du frågar om. Antar också att du har ett förfrågningsunderlag.

Men... ber du en firma som ni brukar beställa av att göra ritningar. Antar du då att de är gratis?

Har haft med sådana (företags)beställare att göra. De kommer i god ordning med en förfrågan. Ritningar och allt. Sedan, om vi får jobbet, under projekttiden, kommer dagligen små muntliga tilläggsbeställningar och önskemål om hjälp med skisser och annat. Ofta direkt till produktionspersonalen. Givetvis vägrar hen kännas vid saken om man har fräckheten att debitera för extragrejerna.

Naturligtvis går man bara på det en gång. Nästa projekt med samma snubbe har man alltid ett rekvisitionsblock tillgängligt. Personalen har sträng tillsägelse att hänvisa alla beställningar till mig.
Vissa jobb har underlag, vissa jobb är rena PEK-jobb, de flesta vill jag ha offert på, vissa kör jag löpande direkt. ÄTA sker skriftligt, finns det inte skriftlig dokumentation av beställningen, så är det inte beställt.

Privat gör jag exakt likadant och firmor som vill ha betalt för offerter kan jobba hos någon annan.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
vad menar du med mängdförteckning?
Syftet med en mängdförteckning är att undanröja alla tvivel om entreprenadens omfattning. Den kan innehålla beskrivningar om kvaliteter, kvantiteter och sådant som inte framgår av beskrivningen.
Exempelvis kan det stå att väggar kläs med Höganäs Arkitekt vitt kakel 10x10. Ytan är 8,5 m2.

I en mängdförteckning har du möjlighet att specificera vad som helst. Den som lämnar offert kan inte byta ut något mot ”likvärdig” lösning om inte mängdförteckningen medger det.

Ett entreprenadkontrakt bör innehålla ett antal handlingar.
Kontrakt
Beskrivning
Ritningar
Mängdförteckning
Tidplan
Betalningsplan

Handlingarna gäller i inbördes ordning vilket innebär att om en senare handling kommer i konflikt med en tidigare gäller den tidigare. Det var ett tag sedan jag upprättade ett kontrakt så jag kan missa saker eller sätta det i fel ordning.
I själva kontraktet bör det stå att entreprenaden utförs i enlighet med bestämmelserna i ABS18 så att det är solklart att ABS gäller före allt annat.

En korrekt mängdförteckning underlättar väldigt mycket för den som skall lämna offert. Det reducerar jobbet till att slå i prislistor och prissätta. Du kan då förvänta dig en kompletterad och prissatt mängdförteckning i kontraktet.

Mängdförteckningen gör att beskrivningen kan hållas kort och utan reservationer. Det gör beskrivningen till en kraftfullare handling i en eventuell tvist.

Ett välgjort underlag visar att du är en seriös beställare. Det gör det troligare att seriösa entreprenörer vill jobba åt dig.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Oxymoron
  • Laddar…
BirgitS
findus42 findus42 skrev:
I själva kontraktet bör det stå att entreprenaden utförs i enlighet med bestämmelserna i ABS18 så att det är solklart att ABS gäller före allt annat.
När det gäller renoveringar inne i bostäder och som är beställda av privatpersoner brukar det vara lämpligt att använda Hantverkarformuläret som är framtaget av Sveriges Byggindustrier, Villaägarnas Riksförbund och Konsumentverket just för det ändamålet.
 
findus42 findus42 skrev:
Syftet med en mängdförteckning är att undanröja alla tvivel om entreprenadens omfattning. Den kan innehålla beskrivningar om kvaliteter, kvantiteter och sådant som inte framgår av beskrivningen.
Exempelvis kan det stå att väggar kläs med Höganäs Arkitekt vitt kakel 10x10. Ytan är 8,5 m2.

I en mängdförteckning har du möjlighet att specificera vad som helst. Den som lämnar offert kan inte byta ut något mot ”likvärdig” lösning om inte mängdförteckningen medger det.

Ett entreprenadkontrakt bör innehålla ett antal handlingar.
Kontrakt
Beskrivning
Ritningar
Mängdförteckning
Tidplan
Betalningsplan

Handlingarna gäller i inbördes ordning vilket innebär att om en senare handling kommer i konflikt med en tidigare gäller den tidigare. Det var ett tag sedan jag upprättade ett kontrakt så jag kan missa saker eller sätta det i fel ordning.
I själva kontraktet bör det stå att entreprenaden utförs i enlighet med bestämmelserna i ABS18 så att det är solklart att ABS gäller före allt annat.

En korrekt mängdförteckning underlättar väldigt mycket för den som skall lämna offert. Det reducerar jobbet till att slå i prislistor och prissätta. Du kan då förvänta dig en kompletterad och prissatt mängdförteckning i kontraktet.

Mängdförteckningen gör att beskrivningen kan hållas kort och utan reservationer. Det gör beskrivningen till en kraftfullare handling i en eventuell tvist.

Ett välgjort underlag visar att du är en seriös beställare. Det gör det troligare att seriösa entreprenörer vill jobba åt dig.

Mvh Findus
Tack för så utförlig förklaring, uppskattas.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
sedan är ju egentligen offerter inte till för att jämföra, utan för att få ett hum om priset så att man kan ta ställning till om man vill göra jobbet över huvud taget.

Jämföra, det är det man har timpris och milersättning till. Jobbet lär ju ta ungefär lika lång tid oavsett vilket bolag du anlitar, det som kan skilja är materialkostnaderna, men det kan man ju göra en koll på genom att fråga rakt ut vad ett axplox av vissa saker kostar. T.ex. "Vad tar ni för laminatgolv per kvadrat i materialkostnad?". Givetvis inte fråga om allt material, men man kan ju fråga om 2-3 olika material så har man något att jämföra med mellan företagen. (Här kan det då vara smart att välja ut material som förslagsvis köps in hos olika leverantörer, t.ex. laminatgolv + automatsäkringar - ifall bolaget har olika pålägg beroende på leverantör)
Det är väl ändå tvärt om?
Materialpriset bör inte skilja nämnvärt så länge som man offererar på samma sak men olika hantverkare tar olika lång tid på sig.

När vi gjorde ett badrum för två år sedan så skiljde det 40 000 i arbetskostnad mellan olika företag men med ungefär samma timpeng. Till det arbetet fanns det inga oklarheter vi stod givetvis för all planering och inhandling av det mesta när det gäller ytskikt och möbler (ej bruk, tätskikt, fog, rör eller el) skulle aldrig få för mig att låta en hantverkare fixa sånt. Inga egentliga stora skillnader i materialkostnad men arbetskostnaden diffade som sagt ordentligt.
För oss konsumenter är offerten ett jämförelseverktyg och jag skulle aldrig ta in en firma utan att först få skriftligt av dem vad som ingår och ej samt priser på detta. Kan man inte lämna detta utan att ta betalt så borde man ägna sig åt annat. Kostnaderna för offerten bakas ju dessutom in i de arbeten man gör, annars borde företag som tar betalt för offerter ha lägre timpeng, det betvivlar jag att dom har.[/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.