Vi kommer att flytta in i vårt hus i början av mars. När man läser om gräsmattor så står det att augusti & tidiga hösten är den bästa tiden för att så gräs. Men det är ju inte så kul att titta på en jordhög hela sommaren....
Hur funkar det om man sår gräs på våren? Någon som vet. Vi vill helst så, inte lägga ut en färdig gräsmatta.
 
Det går alldeles utmärkt att så gräsmatta på våren/försommaren!

Det viktiga är att ingen frost drabbar de första spirande grässtråna samt att den nyanlagda gräsmattan inte torkar ut.

Det senare är anledningen till att man påstår att hösten är bäst. Men kan du bara se till att gräsmattan är fuktig under sommaren - vattna kvällstid/nattetid - så kommer det växa gräs och du sliter ut din första gräsklippare!

Lycka till!
 
En fördel med att så på hösten är också att det inte finns lika mycket fröer och pollen i omlopp som kan förvandla en jordplätt till ett hav av ogräs. Att rulla ut gräs är ju ett alternativ men dock väsentligt dyrare.

En del avråder från att anlägga gräsmatta det första året om man schaktat marken som skall sås. Orsaken till detta är att hur rakt och plant man än gjort så gör tjälen att det kan bli rejäla sättningar så gropar och ojämnheter uppstår.

Har det varit plan mark innan som är obearbetad spelar detta ingen roll.
 
:) Jag har hört 19-25 kr kvm för "rullmatta".
 
Kanske det är lite dyrare att lägga färdiga gräsmattor än att så, men det blir bra på en gång. Att så tar lå lång tid till fröna rotar sig och börjar att sprida sig.
 
Har man inte så stor gräsmatta måste det ju vara kanon med färdig gräsmatta som man bara rullar ut! Men har man si så där en 750 kvm eller något så är det ju tveksamt om man har lust att lägga 15.000 spänn på en gräsmatta.... :p
 
har du 750m2 utöver den plats som huset tar och dom uteplatser och gångar som ska vara stenlagda?

Då har du en stor tomt!

Vi har bara 700m2 men huset, gångar, uteplatsen, tar så mycket plats att det finns inte så mycket gräsmatta efter det. Så det blir att rulla ;D
 
Om man rullar och misshandlar gräsmattan med sin "svarta fingrar" blir det rätt mycket pengar som vissnar. Gräsfrö kan man kosta på flera försök utan att bli ruinerad
 
Nja jag har inte mätt exakt. Men rätt mycket är det ;)
Tomten är på 1700 kvm men det går bort en hel del som är berg och så givetvis där huset ska stå, stengångar och sånt. Min sambo vill göra en jättestor altan så att det inte blir så mycket gräsmatta kvar att klippa sen ;D
 
;D Asfalt, roller och grön färg...
 
cattis skrev:
;D Asfalt, roller och grön färg...
Ja... hehe... det skulle nog vara enklast. Själv väntar jag nog med gräsmatta ett år till. Måste först grovplanera trädgården. Vill ju inte "möblera om" trädgården det första jag gör innan jag vet vart vi vill sitta och sola, odla grönsaker, spela boule osv. ;)
 
Även vid anläggning av gräsmatta gäller det att du har gjort ett bra grundarbete. Detta gäller vare sig du vill så själv eller rulla ut färdigt gräs.

Det är viktigt, precis som det sagts tidigare här i strängen, att marken först får sätta sig något år. Gäller naturligtvis inte på de områden som är orörda sedan tidigare.

Väljer du att rulla ut färdig gräsmatta ska du ha ett plant underlag, där gräset kan rota sig. Förslagsvis grovjord/fyllnadsjord. Se till att du tar bort alla stenar o dyl. När du väl har rullat ut gräsmattan ska den vattnas rikligt och frekvent. Du får dessutom inte använda den på flera veckor, så att den hinner rota sig ordentligt

Väljer du att direktså din gräsmatta gäller samma noggranhet vid grundarbetet. Vält ner fröet med en gallervält och vattna. Väljer du att så på våren/försommaren kommer du kanske få in lite ogräs, men det kommer försvinna när du börjar klippa gräset. Att det försvinner beror på att gräset vinner över ogräset. Det är först när man "slutar bry" sig om sin gräsmatta man får problem (eller när grannen startar maskrosvinsodling på sin tomt)...
 

Intressanta och värdefulla inlägg!

Jag har hört att man måste vara lika noga vilket utav alternativet som man väljer. (som BoByggarn säger...) Så det blir ju en fråga om vad man har för plånbok men inte minst vad man prioriterar.

Smaken är som baken - hoppas på att ha lite klöver över att rulla ut en schusst kubbb plan på en gång...
8)

//Anna
 
Att ha en liten maskros land är inte dumt, det blir en jätte god sallad ;D
 
Fast vi har en tomt på 2500 kvm ;D
Även om vi inte kommer att ha gräsmatta på hela tomten så skulle de bli rätt dyrt att köpa färdig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.