Eftersom jag tänkte montera altandörrar ut mot soldäcket i mitt hus, behöver jag då flytta inkommande fiber/dosa typ en halv meter åt vänster i väggen.

Kontaktade då Skanova, som sköter Telias "Öppen fiber" och installationer.
De vill ha mellan 2500 SEK och upp till 9000 SEK för att göra det. De kunde inte svara på hur mycket det skulle kosta just mig med min installation.
Dessutom kunde de inte göra det förrän tidigast om 3 veckor!
(min snickare är tillgänglig om en vecka)

Kan sånt här göras av någon elinstallationsfirma eller liknande, tror ni?
Eller någon annan typ av företag?
 
Allt går men det är en risk du då får ta. Har du otur och man måste blåsa om fiber kan det hamna upp mot den högre prisnivån och då är det enbart Telia som kan beställa arbetet av entreprenör (Skanova är idag Telia Infra utförandemässigt)
Om det ska flyttas utan omblåsning kan du få räkna med utvändig fiberdosa, så tänk på det vid planering att man kan komma åt det från utsidan vid ditt soldäck.
 
  • Gilla
Kalmarkille
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Allt går men det är en risk du då får ta. Har du otur och man måste blåsa om fiber kan det hamna upp mot den högre prisnivån och då är det enbart Telia som kan beställa arbetet av entreprenör (Skanova är idag Telia Infra utförandemässigt)
Om det ska flyttas utan omblåsning kan du få räkna med utvändig fiberdosa, så tänk på det vid planering att man kan komma åt det från utsidan vid ditt soldäck.
- Tackar för svar. Eftersom jag vill flytta fiberingången åt det håll fibern är dragen mot huset, alltså korta sträckan någon halvmeter, så borde man väl inte behöva blåsa om något?
 
Då borde man kunna klippa skarven till piggtail. Sedan drar man ut duct inkl. fiber genom väggen och tar nytt hål där du vill ha det och återmonterar samt svetsar piggtail. Inget större arbete.
Vi nyinstallation gör man liknande småflytt utvöndigt då grävning inte alltid blir på cm där hålet in i huset borras.
Går att göra andra "fusk" men det här är ju något man ska leva under lång tid och då gör man det "rätt och riktigt".
Datanetworks gör annars mycket av dessa jobb i Kalmar, men som underentreprenör.:cool:
 
  • Gilla
Kalmarkille
  • Laddar…
Fick det här svaret på ett annat forum...hm...

"Herregud jag jobbade med fiber i 5 år och det är inte trolleri o trolldom en fiber är mycket starkare än vad det sägs, att dom """kan""" gå av ar en myt som har spridits mycket effektivt för att få folk att ge fan i dessa fibrer.

Fiber kostar mindre per meter än vad en kat5-6 koppar kostar ca 3-5:- metern
Att blåsa en ny?? Man drar ur den gammla för hand o.samtidigt drar man i den nya. Man sätter på krympslang mellan ny o gammal o sedan drar bara. Sjukt enkelt.
Fiber kontakter finns enkla som man trär på fibern o sedan droppar i ett speciellt lim tada klart kostar ca.100 spänn st."
 
Kan ge en kommentera, vilken fiber typ avses? Är det vanlig blåsfiber eller mikrokabel, sedan finns det flera alternativ beroende av tillverkare som också används. Känslighet beror av fibertyp som används och även "proffs" knäcker fiber.
Men var annars vad jag skrev hur det kan lösas.
 
  • Gilla
Kalmarkille
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan ge en kommentera, vilken fiber typ avses? Är det vanlig blåsfiber eller mikrokabel, sedan finns det flera alternativ beroende av tillverkare som också används. Känslighet beror av fibertyp som används och även "proffs" knäcker fiber.
Men var annars vad jag skrev hur det kan lösas.
- Tackar för din input tidigare, och om det inte varit så bökigt att lägga in bilder på det här forumet, skulle jag visa hur det hela ser ut med trådtjocklek, anslutningsdon o allt.
 
I svara rutan nere till höger står det "Laddaupp bild/video"
Då får du upp ditt vanliga filsystem, leta reda på bilden om du sparat den på disk eller har den i en ansluten kamera/telefon kvittar bara du hittar i din egen dator.

Funkar väl så om du surfar från telefon också.

Protte
 
K Kalmarkille skrev:
- Tackar för din input tidigare, och om det inte varit så bökigt att lägga in bilder på det här forumet, skulle jag visa hur det hela ser ut med trådtjocklek, anslutningsdon o allt.
När är det installerat? Nyare än 4 år gissar jag på gul microkabel som är blåst från närmaste fiberskåp (FOS), ducten är skarvad utvändigt från 7 mm till 5 mm vit inomhusduct med en tätning. Brukar sitta ett galvat kabelskydd över. Sedan har du på insidan en fiberdosa där fibern är slingad och skarvad till piggtail. Från fiberdosan går sedan en vit inomhuspatch (fiberkabel med kontakter i båda ändarna) som ansluts till medieomvandlaren (Inteno).
 
Vi löste det genom att flytta kabeln in i foderspalten mellan vägg och dörrfoder. Kostnad ca 0 SEK : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.