Jag ser det som att om någon vill ha betalt för en offert så har de antingen för lite eller för mycket att göra. Om det är det första så drar jag öronen åt mig. Om det är det andra tycker jag att det är bättre att säga nej tack och/eller hänvisa till en lucka i kalendern.

Det finns dock några undantag där jag tycker att det är skäligt att ta betalt. Ett är när en kund vill ha en offert inför ett husköp, för att veta vad tex ett felaktigt utfört badrum kostar att åtgärda. Ett annat är när det är rena konsultationer inräknade, exempelvis om badrummet behöver renoveras eller huset dräneras. Då är det dock oftast bättre att anlita någon som kan vara objektiv.
 
Fairlane
Just kök via Ikea har jag också hört att vissa vill ha betalt för offerten. Tack, men nej tack .
 
Återigen sticker byggbranschen ut. I andra branscher är det självklart att den tid och de pengar man lägger ned på att skriva en offert är något man gör på risk.
 
  • Gilla
sunnis och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Bor ni i deras upptagningsområde så ta Dåderman från Täby. Extremt bra enligt min mening, allt gick som på räls utan överraskningar. Kolla Reco.se för betyg och omdömen.
 
K
Återigen tycker privatpersoner att hantverkare ska arbeta gratis.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Ja det är ju detta jag syftar på.
Om det bara handlar om en simpel offert att kunna uppskatta "vad skulle det kosta att byta ut styrkortet på en Miele XXX-C-XXXXXXXX bergvärmepump installerad 2016".
Klart man ska ge den offerten gratis. Det handlar ju bara att uppskatta hur många timmar det jobbet tar - vilket man borde känna till eller kunna slå upp i en lista om man jobbar mycket med den modellen - tar max 10 minuter att fixa en sådan offert, särskilt om man har en färdig offertmall i datorn.

Men sedan har vi den andra typen av offert.
Där man kanske måste åka ut med bilen, mäta upp hela badrummet/köket, kanske rita upp badrummet/köket i en cadritning, och det är ju ändå jobb som man ska ha betalt för. Kanske slå upp i prislistor vad material kostar m.m. Kan ju ta en heldag - ska man vara utan lön då? Och vem betalar för bensinen när du var tvungen att åka ut med bilen? Altså kostar offerten pengar.
Observera att inget hindrar dig från att enbart ta prisuppgift vad löpande räkning kostar plus framkörning (Det kostar 600 kr/timme + 10 kr/mil i framkörning) och sedan själv jämföra mot andra företags prisuppgift (ett företag kanske säger 500 kr/timme + 11kr/mil och ett annat 800 kr/timme + 8kr/mil).

Sedan får man räkna lite själv på vad det kan kosta och hur lång tid jobbet kan ta.

Det är inget mer märkvärdigt än att du måste betala "felsökningsavgift" för att du ska få en prisuppgift på vad det kostar att laga din mobil. Det bara heter ett annat namn, "felsökningsavgift" istället för "pris för offert" och då plötsligt så är det mycket mer acceptabelt eftersom ordet "felsökningsavgift" antyder att det ligger ett arbete bakom, men såklart det kan ligga mer arbete bakom att skriva en offert.
 
  • Gilla
dibb och 2 till
  • Laddar…
Mycket bra sebastiannielsen. Så klart att det är skillnad på offert och offert och självklart ska man få betalt för sitt jobb. Tror dessutom att detta med att ta in offerter missbrukas en del, att man helt enkelt inte respekterar andra människors tid och jämför för jämförandets skull.
 
sedan är ju egentligen offerter inte till för att jämföra, utan för att få ett hum om priset så att man kan ta ställning till om man vill göra jobbet över huvud taget.

Jämföra, det är det man har timpris och milersättning till. Jobbet lär ju ta ungefär lika lång tid oavsett vilket bolag du anlitar, det som kan skilja är materialkostnaderna, men det kan man ju göra en koll på genom att fråga rakt ut vad ett axplox av vissa saker kostar. T.ex. "Vad tar ni för laminatgolv per kvadrat i materialkostnad?". Givetvis inte fråga om allt material, men man kan ju fråga om 2-3 olika material så har man något att jämföra med mellan företagen. (Här kan det då vara smart att välja ut material som förslagsvis köps in hos olika leverantörer, t.ex. laminatgolv + automatsäkringar - ifall bolaget har olika pålägg beroende på leverantör)

Sedan tar du offert från 1 eller 2 av de företagen du väljer för att ha det torra på fötterna så att det inte kommer en jättefaktura, och då kanske det kan vara värt att punga ut någon tusenlapp extra för offerten som du sedan inte tar.
Då har du även lite koll på vad det hade kostat hos de andra företagen eftersom du kan applicera deras timpris på din offert.
 
Redigerat:
Om det finns ett bra underlag.
Beskrivning, ritningar, hänvisning till AMA, detaljerad mängdförteckning och andra relevanta handlingar som behövs för att det skall vara solklart vad projektet gäller.
Då bör offert vara "gratis".

Om hantverkaren måste ta fram någon av ovanstående handlingar är det ett konsultuppdrag och rimligt att det kostar pengar.

TS sade sig inte ha några klara begrepp. Det tolkar jag som att inga handlingar finns.

En seriös firma kommer absolut inte lämna pris utan att bifoga ett entydigt underlag som avgränsar vad de lämnat pris på. I det läget så "bjuder" den seriösa firman på en konsulttjänst OM de lämnar offert "gratis"

Då jag gjort resan några gånger vet jag att offerter till privatpersoner som saknar underlag kostar mer i tid än 5000 kr.

Min rekommendation till TS är att ta en 5000kr-offert från firman som erbjuder en sådan mot att få äganderätten till underlaget. Sedan kan han maila runt det till andra firmor för att få flera bud.

Mvh Findus
 
Jag vill bara påtala att firman i fråga inte tar betalt för att komma ut till huset och titta, även fast det ligger en bit ut. Det tar "bara" betalt för en skiftlig offert. Jag är egentligen inte emot att betala lite för en offert, för jag förstår att det tar tid. I det här fallet tyckte jag dock att 5000 kr är mycket. Jag har också ingen aning om vad det här bygget kan landa på, så även fast jag får ett pris så kan jag inte riktigt avgöra om det är "vettigt" eftersom jag inte har några referensramar. Därav så behöver jag ta in flera och jämföra och då är det enklare att ha det skriftligt så man inte jämför äpplen med päron.
 
Fairlane
K Kortling skrev:
Återigen tycker privatpersoner att hantverkare ska arbeta gratis.
Återigen tycker hantverkare att de ska ha tjäna pengar på exakt allt de har eller gör. Saker de har se de ska ha ersättning för är:
Bil, verktyg, kontor, administrativ personal, material etc, givetvis ens ett kraftigt påslag.
Saker de gör som se ska ha ersättning för är:
Arbete, resa, inköp (utöver några 100% på materialet), äta frukost, äta lunch, snacka i telefon, lämna offerter, hämta på förskolan etc

Eller så tycker vi att man tar betalt för jobb och inte för offerter, som man gör i andra branscher. Det man gör här är lite som om du går in på Mediamarkt för att köpa en TV. du får då betala 1000 kronor för att få prata med en säljare. Om du köper TVn så drar man av 1000-lappen, för inte ska väl säljaren jobba gratis?
 
  • Gilla
Finspang och 9 till
  • Laddar…
Oxymoron:
Mitt förslag är då att du tar in prisuppgifter och inte offert. Dvs "vad tar ni i timpris, framkörning och vad tar ni för material X och Y"?
Det ger dem säkert skriftligt gratis.
Gör samma med flera företag
så har du utmärkt jämförelse.

Fairlane: Skillnaden är att försäljaren på Mediamarkt behöver bara lägga kanske 5-10 minuter på att ta fram prisuppgift för teven och kanske ge dig ett bra pris för demoexemplaret. Det ingår i marginalen på priset. Det blir att jämföra med offerten för värmepumpen i mitt inlägg.

Men en riktig offert kan innefatta en heldags arbete. Även om man inte åker ut till huset så kan det ändå handla om en heldag för offerten.

Om försäljaren på mediamarkt skulle ge dig en offert på en komplett TV-lösning för hela familjen innefattande 4 teveapparater, 4 st IP-boxar, abbonnemang till allt, och multiroomlösning och streaming och nätverk och allt det tar ~6timmar att gå igenom lösningen så skulle säkert den säljaren också vilja ha betalt för offerten (som dras av om du köper) så att du inte bara sticker.
 
Fairlane
Jag kan väl tillägga att jag arbetat med mängder med offerter på uppdrag vi inte fått sen. Vi tar inte betalt för det utan det ligger inbakat i den generella vinsten man gör på ett uppdrag.

Det är ju inte helt ovanligt att en person kommer in här på forumet och är upprörd över en faktura och då brukar svaret vara att man måste ta in fler offerter innan. Har man missat det får man inte klaga sen.

För övrigt tycker jag timpris är en rätt dålig måttstock. Firma A vill ha 800:-/timme och gör jobbet på en vecka. Firma B har klåpare som hellre gör annat (äter frukost?) och generellt tar det lugnt eftersom de inte har något väntande uppdrag. De vill ha 500:-/timme men behöver samtidigt 100 timmar...
 
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S sebastiannielsen skrev:
Om försäljaren på mediamarkt skulle ge dig en offert på en komplett TV-lösning för hela familjen innefattande 4 teveapparater, 4 st IP-boxar, abbonnemang till allt, och multiroomlösning och streaming och nätverk och allt det tar ~6timmar att gå igenom lösningen så skulle säkert den säljaren också vilja ha betalt för offerten (som dras av om du köper) så att du inte bara sticker.
Det tror jag inte. Jag pratade nyligen med en mobiltelefonsäljare. Vi diskuterade olika upplägg och olika telefoner, i över en timme. Det kostade precis noll kronor.
Måste man ta betalt för offerten så har man för dålig marginal helt enkelt. Det är ju inget som alla gör, så det kan knappast vara nödvändigt.

Sen behöver man självklart inte göra en hel projektering, men har man byggt några badrum så bör man ha ett hyfsat hum och bör kunna uppskatta det hela rätt ok.
 
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
Tycker också att det är konstigt att ta betalt för en offert.
På jobbet går vi ut med förfrågningar på utrustning som ska göra en viss uppgift. De som vill sälja gör offerter på underlaget vi tagit fram och vi har ofta genomgång på plats hos. Företagen som vill sälja får ta en dag eller två för att komma på besök där vi går igenom deras förslag. Ingen har någonsin krävt betalt för denna offer som säkert tar flera mannveckor att ta fram. Vill man få in nya jobb så kostar det i form av att jobba fram offerter.
Hur ska ett företag få in nya beställningar om de inte lämnat någon offert?
 
  • Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.