Mitt element på toaletten/Badrummet verkar vara väldigt kostigt kopplat. För att få någon värme där överhuvudtaget måste mist ett av elementen i källaren vara nästan fullt öppna. Det innebär att jag värmer källaren till nästan 20 grader för inte frysa ihjäl när jag sitter och skit... Förlåt, är på toaletten. Varför har man valt en sådan lösning istället för att låta toa-elementet styras av shunten?
 
Begriper inte hur du får värme överhuvudtaget på muggen (genom golvet från källaren?)
Eftersom returledningen är pluggad i den självcirkulerade kretsen kan det ju inte strömma något vatten.
Om jag var du skulle jag försöka koppla toa-elementet till kretsen där pump och shunt sitter, om det inte går så får man väl öppna elementreturen och få tillbaka vattnet till pannan
 
Jag förstår verkligen inte lösningen du ritat upp. Kan ju i princip aldrig bli varmt i det elementet enl vad du ritat. lösningen har du fått tidgare i tråden - koppla om det.
 
Helt riktigt! Källaren har självcirkulation. Övriga huset har cirkulationspump och shuntautomatik. Så fort man öppnar ett av elementen i källaren blir det varmt på dasset. Riktigt varmt alltså! Fast bara ibland??? Vissa gånger får man ingen värme då heller...  Men det tråkiga är ju att jag vill ha värme där utan att behöva ha vardagsrumsklimat i hela källaren. (Dagens oljepris tillåter tyvär inte det)
Jag har förstått av svaren att detta var en ovanlig lösning. Kanske har man haft full värme i källaren tidigare och därför låtit det vara såhär...
Som ni ser på bilderna är ju badrummet i behov av en upprustning, så jag får väl se till att koppla om elementet då.
 
Det syns ingen plugg nånstans. Det är hål rakt upp i röret. Men jag antar att den är igensatt på någotvis, annars vore ju pannrummet fullt av vatten...

Det går väl att strypa ett element har jag för mig...

Jag tror att detta är gjort i samband med pannbytet 1996... Ska kolla med tidigare ägare!
 
johansjostrand skrev:
Det syns ingen plugg nånstans. Det är hål rakt upp i röret. Men jag antar att den är igensatt på någotvis, annars vore ju pannrummet fullt av vatten...
det måste ligga en koppling i bjälklagret..........det finns ingen möjlighet att få värme på radiatorn om det inte finns nån retur...........kan vara så att det ligger i serie med nått källar element---------försvinner värmen i nåt annat element om du brassar på full värme men har skithus elementet avstängt????
 
El_-micke skrev:
det måste ligga en koppling i bjälklagret..........det finns ingen möjlighet att få värme på radiatorn om det inte finns nån retur...........kan vara så att det ligger i serie med nått källar element---------försvinner värmen i nåt annat element  om du brassar på full värme men har skithus elementet avstängt????
Alla andra element uppe i huset går via shunten och shuntautomatiken. De håller exakta temperaturer! Källaren har självcirkulation. Men som sagt, det blir ingen värme alls på toan nu. Inte ens när båda källarelementen är påvridna på max. De är däremot skållheta. Men förra året var det värme på toan. Jag har öppnat luftningen och då kommer det först kallt vatten och sedan känner man hur det stiger upp varmt vatten i röret. Elementet var sedan varmt en liten stund, men svalnade av igen... Får nog be rörkrökaren komma hit och rätta till eländet...
 
Håller med alla andra om att det måste finnas en returledning någonstas annars finns det som sagt inga möjligheter till värme. Hade returen varit fimpad hade du aldrig kunnat få ut något vatten via luftskruven.

Den troligaste anledningen till att radiatorn i ditt badrum är separerad från övriga värmesystemet är förmodligen för att den är kopplad på pannans hetvattenkrets. Detta gör att du kan kan eller ska kunna få radiatorn varm t.ex. mitt i sommaren när övriga värmesystemet går på sparlåga.

Varför radiatorn inte blir varm kan ju bero på så enkla grejer som att stiftet i termostatventilen har fastnat eller är igensatt av skit.
 
Mario skrev:
Håller med alla andra om att det måste finnas en returledning någonstas annars finns det som sagt inga möjligheter till värme. Hade returen varit fimpad hade du aldrig kunnat få ut något vatten via luftskruven.
Varmt vatten stiger uppåt. Så länge det finns ett expansionskärl på vinden måste det väl finnas tryck nog i självcirkulationskretsen att trycka ut det stillastående kalla vattnet och låta nytt varmt vatten sippra upp genom röret?

Den troligaste anledningen till att radiatorn i ditt badrum är separerad från övriga värmesystemet är förmodligen för att den är kopplad på pannans hetvattenkrets. Detta gör att du kan kan eller ska kunna få radiatorn varm t.ex. mitt i sommaren när övriga värmesystemet går på sparlåga.
Om hetvattenkrets är detsamma som varmvatten ledningen, så har det inget med den att göra. Varmvatten röret går direkt till kranarna i badrummet och köket. De ligger vägg i vägg och är de enda vattenkranar som finns i huset. Alla ledningar syns i källartaket = Mycket lätt att se vad som leder vart...

Varför radiatorn inte blir varm kan ju bero på så enkla grejer som att stiftet i termostatventilen har fastnat eller är igensatt av skit.
Stiftet är nymotionerat och termostaten fungerar alldeles utmärkt. Den är dessutom bara något år gammal. Den släppte igenom varmt vatten när jag öppnade luftskruven i allafall... Om där finns skit eller inte kan jag ej svara på, men elementet blev ju varmt en stund i alla fall.

Jag har pratat med tidigare ägare, som bekräftade den märkliga värmeinstallationen på toan. Det har sett ut så sedan 1963, då förra panna sattes in. Han sa att värmesystemet måste vara ganska välfyllt med vatten. Minst ett av elementen i källaren måste vara påslaget på max. Samt att man måste öppna luftningen nån gång ibland. Nu ska skiten kopplas om snarast! Ps. Han berättade oxå att det var självcirkulation i hela huset och vanliga kranar på elementen fram till nuvarande panna 1996... Vilken tur att man inte bodde här då... Hehe!
 
Blir inte riktigt klok på det där alltså, har väldigt svårt att tänka mig att det skulle fungera utan returledning.

Dessutom skulle ju det vattnet som går upp i ena röret komma ner genom röret som syns i källartaket om det skulla vara som du säger.

Med hetvattenkretsen menade jag det oshuntade vattnet som alltid håller ungefär samma temperatur. Alltså det uppvärmda vattnet från pannan som går fram till shunten för att blandas med returvatten för att få rätt framledningstemperatur alltså inte varmvattnet.
 
johansjostrand skrev:
Jag har pratat med tidigare ägare, som bekräftade den märkliga värmeinstallationen på toan. Det har sett ut så sedan 1963, då förra panna sattes in. Han sa att värmesystemet måste vara ganska välfyllt med vatten. Minst ett av elementen i källaren måste vara påslaget på max. Samt att man måste öppna luftningen nån gång ibland. Nu ska skiten kopplas om snarast! Ps. Han berättade oxå att det var självcirkulation i hela huset och vanliga kranar på elementen fram till nuvarande panna 1996... Vilken tur att man inte bodde här då... Hehe!
Hmm, faktiskt leder ju rören fyllda med stillastående vatten en del värme... om det strömmar förbi skållhett vatten förbi kopplingen under taket i källaren, så värms ju faktiskt röret och vattnet i det påväg upp till elelemntet... antagligen "ska" du ha full värme på det element i källaren som får vattnet att cirkulera närmast badrumselementet...

Men det är ju en helt vansinnig koppling.

Jag tycker dock att idén att köra det på självcirkulation istället för via shuntautomatiken är skitbra, jag vill ha 25-30 grader varm luft i badrummet när jag duschar oavsett om det är mitt i vintern eller på sommaren...

Räkna med att kanske få byta hela det "igenpluggade" röret genom golv/tak....

En (nöd)lösning är ju att byta till elvärme just i badrummet, tänk bara på att det måste vara ett våtrumsgodkänt element och att det måste vara placerat på rätt ställe i rummet. Vattenburen värrme kan man ju om man så vill placera mitt i en duschkabin, det kan man knappast göra med elvärme...
 
Nä, dra åt h-----e!!! Idag kände jag att returröret vid toaelementet var ganska varmt! Då måste ju returen ligga gömd i golvet och vara ihopskarvad med den shuntade slingan... Ju mer man shuntar ut desto varmare blev returröret och botten på elementet. Resten av elementet och stigarröret är däremot kalla. Alltså har både jag och föregående ägare haft helt fel om den mystiska installationen!!! Pinsamt... Ska genast mecka ner elementet och rengöra det...
 
johansjostrand skrev:
Nä, dra åt h-----e!!! Idag kände jag att returröret vid toaelementet var ganska varmt! Då måste ju returen ligga gömd i golvet och vara ihopskarvad med den shuntade slingan... Ju mer man shuntar ut desto varmare blev returröret och botten på elementet. Resten av elementet och stigarröret är däremot kalla. Alltså har både jag och föregående ägare haft helt fel om den mystiska installationen!!! Pinsamt... Ska genast mecka ner elementet och rengöra det...
Grattis :)

Men, förresten, var sitter cirkulationspumpen?

Det känns som om det där elementet som har framledning oshuntad och då returledning shuntad skulle kunna röra till det lite för resten av installationen, d.v.s. du kanske får samma temp i hela huset oavsett hur badrummets element regleras, men shuntmotorn kanske rör sig fram och tillbaka i takt med hur badrummets element regleras :)

Om du får fart på det, prova att vrida på max och vrida av elementet växelvis med en stunds mellanrum och se vad shuntmotorn får för sig då :)
 
yxis skrev:
Men, förresten, var sitter cirkulationspumpen?
JAG BLIR VANSINNIG!!!!

Har haft elementet bortplockat idag. Spolat ur det helt å hållet. Fanns lite goja där. Spolat ur hela systemet. Det kommer klart vatten ur både stigaren och returen i badrummet. Returen är kopplad till den shuntade slingans retur. Men det blir lik förbannat ingen värme på det elementet!!! Jag har provat alla tänkbara sätt. Elementen i källaren både på och av. Ställt shunten i både öppet mellan och stängt läge. Provat med cirkulationspumpen avstängd. Inget hjälper!!! Allt annat fungerar, och hela systemet är fritt från luft och helt fyllt med vatten. Om man öppnar luftskruven så stiger det genast upp hett vatten till elementet. Men efter en stund svalnar det igen... För några år sedan var ju elementet skållhet jämt och det brukade vara 30 grader varmt i badrummet! Kan jag ha haft för lite vatten i systemet då, så det steg upp varmt vatten då panna blev varm? Jag blir tokig!! Jag eldar snart upp hela jävla huset om jag inte får värmen att fungera!!!!
 
johansjostrand skrev:
JAG BLIR VANSINNIG!!!!

Jag blir tokig!! Jag eldar snart upp hela jävla huset om jag inte får värmen att fungera!!!!
::) Såja, nu ska vi ta det lilla lugna. Jag ser att du har reviderat din fina ritning.

Mitt förslag är att du kopplar toans returledning till returledningen på elementen i källaren. Då kommer det att fungera bättre. Å då slipper du elda upp huset. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.