Byggde loungesoffa till altanen och bestämde mig för att göra ett bord till.
Lite för snabbt bestämdes designen, och alla delar sågades ut.
Jag har lagt ut delarna i fyra kvadrater, och har gjort två underredan (som harmonierar med soffan).
Men nu vet jag inte hur jag ska sätta samman det!
Försöker förklara i bilder här nedan. Första bilden en skiss, andra har jag lagt ut delarna upp och ner på.

Tar gärna emot tips på hur jag sammanfogar "bitarna" till en enhet utan att det ser för hemskt ut...
/Kajsa
 
  • Skiss av hemmagjort bord och underrede i blått bläck på vitt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träsdelar upplagda på altangolv för att forma ett bord, ännu osammansatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borra igenom och trä ihop allt med gängstång eller rundstav kanske?
 
Fäst en skiva under hela bordsplattan.
 
Två "brädor" på diagonalen, halvt i halvt i mitten, som ett kryss.
Kanske även göra om benen så även dessa monteras i krysset.
Sedan en smal list längs med kanten runt om för att stadga upp ytter kanten.

Handritad skiss av ett byggprojekt med två diagonala brädor som bildar ett kryss och en kantlist runt om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kommer bordet stå under tak? Isåfall valfri skiva under brädorna. Skivmaterial är ju oftast inte så funkttåliga så om den ska stå ute i regn så skulle jag istället satt ett varv till med tryckt virke en halv plankbredd in från ytterkanterna.
 
Knepigt att få det där stadigt på ett enkelt sätt utan en skiva under skulle jag säga. Ska bli intressant om någon av forumets bättre snickare kommer med enkla och förlösande tips, men i och med att stadga behöver tillskapas i flera ledder är inte helt lätt. Varje liten kvadrat måste ju dels stadgas i sig själv, dels med de andra delarna.
 
Så här kanske?
 
  • Träkonstruktion med röd och grön tejp markerad på träbjälkar, placerad på trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Så här kanske?
Tror nog på detta förslag mest. Om jag använder samma dimension som mellanliggarna kan det bli snyggt.
Hade helst velat skruva underifrån, dock, och de är ju ganska grova, det blir låååånga skruvar.
Tänkte ett tag på små skarvjärn mellan de bitar som inte går att skruva i benparen (12st). Eller att lägga någon form av armeringsjärn och fästa bitarna i.
Sista alternativet är som någon skrev, att göra ett lager till med trallvirke, som en platta. Och sen list för att dölja. Men nja...

Kul med alla idéer, tack!
 
Använd samma som i bordet (28*120?)
Gera hörnen och passa ihop. Gör uttag för röd mitt så den får stöd. Skruva fast i benen. Skruva bordet underifrån. Lägg i dom gröna bitarna som inte har stöd och skruva fast.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.