Vad kan det kosta att gjuta en platta till ett garage på 4*11m, vilket material behöver jag? ska man använda kantelement ? och vad kostar det och var köper man det billigast? Jag tänkte bara ha förrådsdelen isolerat där jag ska ha en elradiator som underhållsvärme, kan man bara ha en del av plattan isolerad ?
 
Jag skulle göra den med kantelement och 200 mm cellplast som isolering.

cellplast direkt säljer på nätet annars får man göra som vanligt dvs ringa runt till byggmarkanderna och se var man får bästa priset

Du kommer att behöva monteringsmatriel till cellplasten samt armering och armeringsdistanser plus najtråd
 
Kan inte se priserna Cellplast direkts hemsida, skriver de inte ut priserna eller titta jag fel? Vilka andra stora byggmarknader säljer kantelement och isolering ?
 
Du får kontakta dem för att få priserna
 
Mikael_L
tupas skrev:
, kan man bara ha en del av plattan isolerad ?
Vet inte, men personligen skulle jag ändå välja 100 eller 200 mm under _hela_ plattan, så man inte ångrar sig senare.
 
Samma här. Isoleringen är en så liten del av kostnaden och man kan ju inte bara lyfta på betongen och stoppa dit mer om man skulle vilja i framtiden
 
Hur mycket kan isoleringen plus kantelementen kosta till min platta ?
 
8240+moms samt + fixeringskil, spikplåt, armeringsdistanser,hulling för ca 890+ moms
vid 15% rabatt
= 11400:- med moms totalt -:Ungefär:-
Sen lite upp eller ned beroende på hur tjock isolering. Räknade på 10cm till dig
10 cm till blir extra 3200:-

 
Hur många kvadratmeter räknar du med då? Hur mycket kostar dina kantelement och var har du köpt dom?
 
ornet skrev:
8240+moms samt + fixeringskil, spikplåt, armeringsdistanser,hulling för ca 890+ moms
vid 15% rabatt
= 11400:- med moms totalt -:Ungefär:-
Sen lite upp eller ned beroende på hur tjock isolering. Räknade på 10cm till dig
10 cm till blir extra 3200:-
Ursäkta! PRISET ÄR UTAN RABATT. Räknade fel, men å andra sidan kan det ju då bli billigare.

Räknade på att du skulle ha 44m2

L-element 1200mm 157kr/st
Hörn element 248 kr/st
Isolering 58,30 kr/m2

Köpt på cellplast direkt, fraktfritt

Du borde ha bott nära mig, fick nämligen nästan 50m2 isolering över som skall avyttras ;)
 
Istället för hullingar att fästa cellplasten med kan du klippa armeringsdubb.
SS 6 mm á 200 cm, bara banka in.

Du lär ju spara en hel del pengar på att som du säger köpa kantelement.
Med tanke på att det är en 2 in 1 konstruktion med form och isolering.
Än att tradionellt vis spika form, och isolera.
 
Hur svårt är det sen då?? Är det något man fixar själv??

Tänkte så garaget blir rakt samt att ytan på betongen blir någorlunda.....

Erfarenheter???

 
Visst kan man det. Gjorde det själv. Ytan på min betong hadde dugit åt klinker men inte för målning. Lärdom: Gjut inte när det är 28 grader i skuggan och grunden ligger i skinande sol. Lösning. Slipa ned betongen, blev riktigt hyffsat. Ser bra ut målat
 
v70 skrev:
Hur svårt är det sen då??  Är det något man fixar själv??

Tänkte så garaget blir rakt samt att ytan på betongen blir någorlunda.....

Erfarenheter???
Det kan inte bli rakare än ett snöre.
 
Ett välsträckt ett då hoppas jag ;)

Ett laserpass av hyffsad kvalitet är ett bra hjälpmedel. Sen ska man kryssmäta tills det stämmer. Helst på millimetern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.