Lite svårt att se på bilden hur stora kakelplattor där är men ett alternativ skulle ju vara att ta ner kaklet från golv till tak i samma bredd som kommoden och efter kabeldragning sätta upp ett accentkakel eller mosaik.
 
Excel
Borra ett nytt hål under och täta med silikon. Måste ju vara mer eller mindre omöjligt att det skulle bli en vattenskada just där som dessutom är tätat.
 
W witten skrev:
Har det någon betydelse egentligen eftersom detta inte lär vara i våtzon 1, för utanför den måste det ju inte ens finnas tätskikt. Blir ju lite stelt när man måste uppfylla reglerna när man sätter tätskikt där för att det är bra men egentligen inte ett krav.
Nu vet jag inte om du har rätt i det där.

https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner/

"Våtzon 2
Inte lika hög vattenbelastning, men ska förses med vattentätt skikt. Till våtzon 2 hör den del av väggytan som inte återfinns i våtzon 1."
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jaha, jag kanske har fel. Men det var väl så förr tror jag.
 
BirgitS
W witten skrev:
Jaha, jag kanske har fel. Men det var väl så förr tror jag.
Det är som du trodde i källare med oisolerad betongplatta.
 
Öppna väggen på "baksidan" och skarva ner röret, fasa och sätt tillbaka den bit som sågats ut, spackla skivskarven, sätt en tapetvåd. Snabbt, snyggt och säkert.
 
  • Gilla
JoKalle och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips.
Det blir till att såga upp det befintliga hålet och montera en kopplingsdosa i väggen, från den drar jag två PVC slangar ner till ett nytt hål inne i skåpet och monterar en skarv dosa.
Tätar allt, döljer den övre dosan med spegeln, och drar ut till eluttag och belysning/ledtransformator från skarv dosan.
I den andra slangen drar jag upp 12v kablar till ledbelysning bakom spegeln. ;)

Ps. Det är inte kakel på väggarna, utan våtrumsskivor med någon sorts kakelimitation. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.