Är det någom som har erfarenhet av att göra plåtarbetet med ränndalar själv? Hur skarvar man dessa då dom möts vid nocken? Kan man finna någon användbar info på nätet? Tacksam för tips.
 
Ränndalarna är bara knepiga i botten - där kan du behöva vika upp en kant för att styra vattnet till rätt ställe. Knepigt om man inte har rätt sorts tänger.

I den övre änden har jag bara lagt den upp mot nockplankan på vilken det ligger vanliga nockpannor - inga konstigheter där alltså.

Jag hade en plåtis som gjorde jobbet i botten.
 
Om du skall ha något över vid nocken ( Nockplåt el dyl)
så räcker det om du viker upp en kant med hela hörn.
 
samma där.
 
kotte skrev:
Sa du falsade inte ihop dem pa ovansidan av nockplankan?
Jag har forsankta ranndalar och vet inte riktigt hur jag ska gora.
(ursakta stavningen, engelskt tangentbord)
Nej ingen falsning.
 
Bob_the_builder
Jag använde så kallad skorstenstätning över nockplankan. Det är tjock folie med häftmassa på baksidan. Kolla på www.benders.se t ex.
 
Över nockplankan skall man ju egentligen använda en speciell nocktätning (den är lite annorlunda än den där skorstenstätningen tror jag, Bob?). Jag skippade dock den för den visade sig kosta cirka lika mycket som jag betalat för resten av taket..... Istället var jag extra noga med pappen över nockplankan. Pappen från taket klistrade jag på nockplankan, därefter en extra våd mitt över nockplankan. Behövs ventilation sätter jag dit m-stoppers.

Jag gissar att de flesta shiiiter i nocktätningen pga priset.
 
För mig så går inte nockplankan över ränndalen utan slutar just innan så jag förstår inte vad man skall göra för att få det tätt om man inte falsar ihop plåtarna? ???

(Jag har en undre ränndalsplåt också som ligger under både tegelläkt och takboard och där är den ena dragen över nocken och knackad omlott över den andra sidans plåt).
 
Bob_the_builder
Jo, du har rätt i att nocktätning är något annat, Mathias. Den rullen är ventilerad, det är inte skorstenstätningen. Jag har byggt huset i vinkel, där vinkelbyggnadens tak ansluter någon decimeter under nocken på huvudhuskroppens. Nockplankan går ända fram (förbi ränndalsplåtarna) och plåtarna slutar mot plankan. För att täta här har jag använt den nämnda skorstenstätningen. Jag inbillar mig att det skulle kunna komma in en del vatten om jag inte hade gjort så här. Falsning var inget alternativ eftersom jag inte har kunskapen/verktygen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.