Snigla Snigla skrev:
Skåne var det ja, när du har brist på sysselsättning kan du få fortsätta här :cool:;) du börjar få snits på stenläggning.. :p
Ha.. Ha.. Njae, jag kommer nog känna mig rätt nöjd efter detta ;)

Sen ska det tilläggas att jag inte får "lov" att syssla med plattsättning utan min svärfars närvaro enligt honom.. Så jag kan inte riktigt ta cred för arbetet :D:rofl:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Nybelagd gångstig av plattor med kompaktor och byggmaterial på en liten tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kommer vi inte längre då de andra plattorna står på de andra och "låser" dem.. En av alla utmaningar med att ha en liten tomt :crysmile::sweat:
 
  • Gilla
henche och 1 till
  • Laddar…
Det går rätt trögt på framsidan då jag upptäckt att jag saknar 2 rader plattor och att få tag på mer eller mindre identiska har visat sig vara sjukt svårt!! :sweat:

Har i vilket fall fått kört undan den överflödiga jorden längs med häcken samt schaktat ur för lite stensättning under soptunnorna. Sen har jag även lagt färdigt raden med byablock hela vägen ut till trottoaren.


Men anledningen till varför jag skriver här nu är för att jag funderar på grinden då vi ska ha staket ungefär där stensättningen slutar på bilden. Grinden kommer bli fullbredd, dvs 140cm bred och ha samma utseende som spaljen vid värmepumpen.

Frågan är hur man får det stabilt? Dels blir det ju en del vikt i grinden men sen blir ju även hävarmen rätt påtaglig! Just nu funderar jag på att gjuta en uppånervänd svamp med 3st plintjärn för att skruven inte ska ge vika i ena riktningen med tiden. Några konkreta tips på hur man får det stabilt som tusan? Och kommer en 70x70 stolpe klara av vikten eller ska man köra på 90x90?
 
Schematiska illustrationer av pelarfundament och en armeringsplan för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägger upp en bild på plattorna där tunnorna ska stå!
Nybyggd stenplattform för tunnor med stenblock i förgrunden och häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi har kommit en liten bit till på vägen!
Delvis lagd stenplattsgång vid en husfasad med byggmaterial och skottkärra i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Tillverkade en liten avslutningplåt av lite bilplåt jag hade liggandes! Gjorde lite snitsig form för att skapa något lite roligare än en spikrak plåt (y)

Ska läggas gårdsgrus vid trappan, vill inte ha organiskt emot husfasaden :)
Egenhändigt tillverkad avslutningsplåt i kreativ design installerad vid hushörn med flis och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan även delge den tänkta layouten för "innergården". Detta är då mellan altanen, gången samt staketet som kommer vid parkeringen.

Skiss av en trädgårdsplanering med odlingslådor och en cirkulär grusgård på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att det blir melon i den stora odlingslådan (80x240cm), tomat och gurka i den lilla närmst gången (80x120cm) och rabarber i den inre (80x120 cm) sen blir det en liten "grusgård" där det är tänkt att sätta ett fågelbad modell större. Får se om vi hittar något i vettigt pris eller om det blir till att gjuta ett eget :)


För den som undrar om spaljén så är 2 fack vindruvor(zilga, dr schmidtmanns) och 1 fack klematisen "nelly roser" :)
Träspaljé med nät för växtstöd, planterade klängväxter vid basen, omgivet av stenläggning och barkflis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
A
Har du någon bra skiss eller bild på hur bygga en grind ca 140 cm bred?
 
A Alfons3301 skrev:
Har du någon bra skiss eller bild på hur bygga en grind ca 140 cm bred?
Hej!

Jag har klart för mig hur jag ska gå till väga men har ingen ritning eller liknande än :)

Kan dock ge en liten beskrivning hur jag kommer gå till väga. Jag kommer först och främst ha ett staket/grind med liggande ribbor likt det lilla "planket" jag har på altanen.

Till grinden kommer jag gjuta ett fundament och fästa ett i stenblocken. I det gjutna kommer jag placera en 90x90 stolpe som grinden kommer hängas på. Till grinden kommer jag göra en ram av 45x95 med ett kryss i. Sen kommer jag sätta ett litet stödhjul längst ut för att ta upp en del av vikten. Grindbeslagen jag tänkt använda är 800mm lång! :)

Förhoppningsvis kommer det göra att den känns stabil och så :)(y)
 
  • Gilla
Alfons3301
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Har du någon bra skiss eller bild på hur bygga en grind ca 140 cm bred?
Jag gjorde en snabb skiss åt dig så som jag tänkt bygga våran grind!

Ritad skiss av en grind med dimensioner, inklusive reglar, stolpar och stödhjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfons3301
  • Laddar…
A
Tack! Funderar vidare på hur jag ska göra min grind. Den ska vara i en gång som har en lutning. Helst vill jag öppna uppåt i lutningens riktning för att inte riskera slå grinden i bilen som kan stå parkerad nedanför. Måste mäta för att se vilket spelrum jag skulle behöva i nederkant i så fall. Eller så får jag flytta grinden längre upp i gången än jag tänkt från början och öppna nedåt. Gillar din idé med hjul som stöd. Fått mig att fundera på om en skjutdörrsgrind skulle vara något. Vet inte ens om det finns men skulle väl orsaka andra saker att lösa då.
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Tack! Funderar vidare på hur jag ska göra min grind. Den ska vara i en gång som har en lutning. Helst vill jag öppna uppåt i lutningens riktning för att inte riskera slå grinden i bilen som kan stå parkerad nedanför. Måste mäta för att se vilket spelrum jag skulle behöva i nederkant i så fall. Gillar din idé med hjul som stöd. Fått mig att fundera på om en skjutdörrsgrind skulle vara något. Vet inte ens om det finns men skulle väl orsaka andra saker att lösa då.
Förstår din tankegång!

I bästa av världar hade jag velat ha en grind som öppnats utåt men då vår plattsättning lutar uppåt där så måste jag ha mer luft under staketet än vad jag vill ha.

Skjutdörrsgrind är någonting jag också funderat på men jag kan helt ärligt inte komma på hur man skulle lösa det på ett smidigt/snyggt sätt. Man kan förvisso sätta ett stödhjul likt det jag ritade in i ritningen fast då i längsriktning med grinden. Sedan har man en skena i ovankant intill liggande staket och så sätter man hjul likt dessa på grinden.DV_8_6644795_01_4c_DE_20190319111755.jpg
 
  • Gilla
Alfons3301
  • Laddar…
Här kommer en liten update så ni inte tror att jag bara ligger och sover :crysmile:
Nybyggt trästaket och grind med verktyg framför hus och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen byggt trästaket med grind och verktyg, inklusive vattenpass, synligt på stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skevt material och ingen ork till att åka och handla nytt resultera i att jag fick inviga cirkelsågen med tillhörande styrskena!
Nytt trästaket och grind under uppbyggnad med verktyg och material synliga på stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt trästaket med grind bredvid en tegelbyggnad, intill en nygjord stenlagd gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu finns det ett staket med tillhörande grind! Lite småfix kvar på det men det fyller iaf den tänkta funktionen! :D
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Pust, stånk o stön!

Nu står bilen på uppfarten! Det har varit lärorikt men framförallt slitsamt att göra detta själv :sweat:

En uppfart under arbete med skottkärra, verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd uppfart av stenplattor bredvid hus med en trästaket, oavslutad yta framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd uppfart med plattor och kantstenar, stenläggning ej helt komplett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan färdiglagd stenplattor på en uppfart, med verktyg och oplacerade plattor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverad uppfart med en parkerad bil utanför ett hus med en trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska mina händer få lite välförtjänt vila :crysmile:
 
  • Gilla
Metameta och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.