Hej,

Jag håller på och sätter upp renoveringsgips (6mm) i sovrummet. Murstocken kommer upp på ena väggen, hur fäster jag gips mot den?
Murstocken är ej i bruk idag, och när kamin installeras så kommer det vara insatsrör i skorstenen. Sotaren bekräftade att det är ok att klä in murstock med gips då.

Provade med Pl600 idag, men det fungerade inte. Det fäste mot gipsskivan men inte mot väggen. Gamla tapeten är borta men är kvar något tunt material som sitter fast mot putsade murstocken.

Några tips?
 
  • Murstock med gamla tapetrester, limrester och naket puts i en renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Det finns gipsbruk som du använder för ändamålet.
 
V Villapark skrev:
Provade med Pl600 idag, men det fungerade inte
Jag hade nog provat PL400, men vet inte om det är någon skillnad mellan dem.
 
  • Gilla
Ospelbart
  • Laddar…
Ardex S 48
 
  • Gilla
Therese von Hackwitz och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns gipsbruk som du använder för ändamålet.
Tack för svar!
Okej, och det fäster mot både murstock och materialet som tapeten har suttit mot?


KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag hade nog provat PL400, men vet inte om det är någon skillnad mellan dem.
Tack för svar!
Tänker om det inte fungerar med 600 så varför skulle det fungera med 400? Är inte 600 starkare? Eller är dessa två helt olika?


N Nils82 skrev:
Ardex S 48
Den var jäkligt dyr, 1200:- för en påse. Behöver bara till en skiva..
 
Hur bred är murstocken? Du kan inte sätta en gipsskiva över hela och fästa precis bredvid på båda sidor om murstocken?
 
V Villa1949 skrev:
Hur bred är murstocken? Du kan inte sätta en gipsskiva över hela och fästa precis bredvid på båda sidor om murstocken?
Redan provat tyvärr.. det var precis så det kom över, med 120cm skiva. Men då blir det svårt att få till anslutning mot dörrkarm.
 
V Villapark skrev:
Redan provat tyvärr.. det var precis så det kom över, med 120cm skiva. Men då blir det svårt att få till anslutning mot dörrkarm.
ok i värsta fall kanske lägga den horisontiellt.. och två i höjd. Men såklart smidigare med lim om du får till det
 
Lägg gipsin ner så kan du skruva på båda sidor. Förstärk med 2-3 strängar sättlim i mitten samt i skarven med en tunn masonit bakom.
 
Skrapa rent så gott du kan, köp gipsvruk och kladda på ordentliga klattar bak på skivan och tryck dit den mot skorstenen
 
  • Gilla
Villapark och 1 till
  • Laddar…
Thyro89 Thyro89 skrev:
Skrapa rent så gott du kan, köp gipsvruk och kladda på ordentliga klattar bak på skivan och tryck dit den mot skorstenen
Okej, ska prova detta. Ska försöka få bort så mycket som möjligt så murstocken kommer fram. Behöver jag primer tro?

En fundering.. Det heter ju gipsbruk, men hur klarar gipsskivan vätan egentligen? Det är ju så känsliga mot vatten, och bruk är ju hyfsat blött vid färdig blandning?
 
tttomten TomasJor skrev:
Lägg gipsin ner så kan du skruva på båda sidor. Förstärk med 2-3 strängar sättlim i mitten samt i skarven med en tunn masonit bakom.
Bra ide’, Varför behövs en masonit bakom gipset?
 
AXS
Som andra säger är gipsbruk perfekt för detta. Billigt och lätt att använda.

Perfekt även som spackel vid lite större hål.

Ett av topp-3 tips jag fått på byggahus.
 
  • Gilla
Therese von Hackwitz och 1 till
  • Laddar…
V Villapark skrev:
Okej, ska prova detta. Ska försöka få bort så mycket som möjligt så murstocken kommer fram. Behöver jag primer tro?

En fundering.. Det heter ju gipsbruk, men hur klarar gipsskivan vätan egentligen? Det är ju så känsliga mot vatten, och bruk är ju hyfsat blött vid färdig blandning?
Jag vet inte hur jag ska besvara den frågan, men jag har en fråga på frågan. Hur kan det komma sig att målaren kan både spackla och måla direkt på gipsskivor? Där är väta i båda sakerna också ;)
 
  • Gilla
Villapark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.