Jag försökte hitta ett gammalt inlägg idag, men gav upp trots att jag visste vad det handlar om, kunde ett antal nyckelord och (i det här specifika fallet) till och med vilken tråd det var i.

Jag gick som jag emellanåt också gör ut och googlade med funktionen site:byggahus.se utan att lyckas.

Kort sagt, det behövs ett bättre sök.

Mitt grova förslag (som främst är tänkt utifrån perspektivet frekvent byggahus-användare/avancerad sökare) är att det läggs till filtreringsfunktioner utifrån befintlig metadata/informationsstruktur.
  • Först skulle jag vilja kunna filtrera söket på kategori.
  • Därefter skulle jag vilja kunna välja en specifik tråd och få träff i individuella inlägg i den.
  • Jag kan också tänka att filtrering på de nya taggarna skulle kunna göra nytta om taggarna brukas (ämnesnavigeringen skulle med tiden kunna ersättas med vissa fasta taggar så att samma tråd kan visas under flera ämnen).
  • Ett val med datumsortering istället för relevans vore också önskvärt.
  • Att komplettera med att välja författare av inlägget vore också smutt (med tidigare kommentar om hur namn filtreras fram beaktade).
Jag menar, hur svårt kan det vara? ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H
BH änvänder väl google som sökmotor?

Jag håller med, sökfunktionen är inte den bästa.
 
Ja, google används, men det går att precisera sin sökning (exempelvis i tid) på ett annat sätt om man googlar från google. Så att gå ut externt och använda samma sökmotor är inte riktigt så galet som det låter. :geek:
 
Ja, sökfunktionen har mycket att önska. Det finns med på vår att göra-lista men det har blivit nedprioriterat vid ett flertal tillfällen. Vi har ju forumsök, men den hittar folk inte till och den saknar "sök i en specifik forumtråd".

En enkel lösning som kan funka bra är att vi lägger till en pil nedåt i sökfältet och om man klickar på den pilen så kan man välja mellan "Sök i forumtråd", "Sök i aktuellt delforum", "Sök i hela forumet", "Sök på hela sajten".

Rent tekniskt så är den snabbaste (och kanske den bästa ur ett relevansperspektiv) lösningen att man fortsätter att behålla googlesöken för "sök på hela sajten" medan man låter forumprogramvarans sökfunktion hantera "sök i forumtråd", "sök i aktuellt delforum" och "sök i hela forumet". Detta innebär att sökresultaten ser olika ut men det tror jag vi kan leva med.

Alternativet "Sök i forumtråd" bör förmodligen bara synas om man är inne i en forumtråd eller alternativet "Sök i aktuellt delforum" bör förmodligen bara synas om man är inne i en forumtråd eller på en forumstartsida.

Förmodligen bör det också finnas en länk till "Forumsök" på sökresultatsidan så att det blir enklare att hitta dit.

Alternativet som vi varit inne på är att bygga upp en egen sökmotor hos Alexa, men det tar lite längre tid, kostar mer och har ett mer osäkert slutresultat (vi kanske inte riktigt är nöjda med relevansen på sökresultaten helt enkelt). Men fördelen med det sistnämnda alternativet är att vi (kanske) får det som vi vill t ex att det ser likadant ut, att vi slipper att länkar i sökresultatet öppnar upp i nya flikar och att man kan backa tillbaka till där man var från ett sökresultat men också att vi är inte beroende av Google i samma utsträckning som vi är idag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Forumsöket hade jag helt missat. Får titta på det vid tillfälle. Generellt svårt med sök på en sajt som kretsar kring aktualitet misstänker jag; det är nog lätt att lägga relativt mycket energi på något som (gissar jag) nyttjas ganska lite.
 
En sak jag saknar med sökfunktionen är att kunna välja att visa träffresultatet som trådar istället för inlägg. Om jag idag söker på en forummedlem, t ex mig själv, så får jag upp alla inlägg jag skrivit. Det blir ganska många träffar, och har jag varit väldigt aktiv i endast en tråd den senaste tiden är det ju en lång radda träffar från bara den tråden först.

Det händer ganska ofta att jag vill hitta en specifik tråd jag läst för länge sedan, men kanske inte kan minnas något unikt ord just för den tråden. Dock minns jag ofta vem som startade den eller skrivit i den, så kan jag då ha medlemsnamn och sedan be plattformen redovisa trådar så blir det mycket enklare att hitta rätt tråd.

Samma gäller om man är intresserad av att läsa vad som skrivits i forumet om ett specifikt ämne. Om jag t ex har problem med ett vattenlås och vill läsa vad som skrivits på forumet om detta så får jag idag 23 sidor med inlägg där det ordet finns med. På första sidan är 7 av 20 träffar från samma tråd "Avlopp till diskmaskin". Om det då är vattenlås i duschar som intresserar mig så tar dessa 7 träffar upp 6 platser i onödan i träfflistan.

Ytterligare en önskan är funktionen att söka i tråden. Om man läser en tråd med massor av sidor med inlägg där man vet att ett specifikt ord är nämnt, och vill hitta just det inlägget, så skulle det vara smidigt om den funktionen fanns att tillgå i trådhuvudet.

Hoppas ovanstående går att förstå...:)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Att söka trådar från en viss person går faktiskt, men en annan väg. Klickar man sig in på en persons profil finns bland annat startade ämnen. Inte en helt uppenbar väg dock.

I övrigt håller jag med. (y)
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Jo, det vet jag. Men om det då är någon som startat 1500 trådar så hjälper det inte så mycket när det inte går att söka i sökresultatet.
 
Testa klicka på Forumsök > fliken Inlägg > och bocka i ”Visa resultat som ämnen” längst ner.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Testa klicka på Forumsök > fliken Inlägg > och bocka i ”Visa resultat som ämnen” längst ner.
Titta där fanns det ju! :D Jag har aldrig använt mig av den fliken...:oops: Tack! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.