Hej!

Håller på och projekterar golvet i huset, och har stått på ett frågetecken som behöver rätas ut.

Jag pratade med Wirsbo på mässan för några vckor sedan, och frågade vilket material de rekomenderade mellan golvvärmerören och parketten.

De tyckte att gips var bäst då de ledde värme bättre än trä/spån.

Min tanke var då att bygga golvet som följer räknat uppifrån och ner...

10 mm bambugolv - 13 mm golvgips - 20 mm glespanel + golvärmerör - golvreglar - betongplatta

Vad tror ni om den konstruktionen? Kommer det hålla, eller ska jag gå upp till dubbel korslagd gips? Skulle helst slippa det...

/Jonas
 
Ingen... :-/
 
Det där bambugolvet, om man antar att det går att jämföra med ett vanligt laminatgolv i bärighet etc så måste det gå utmärkt med ett lager gips.
 
Ursäkta jag frågar men projekterar du inte en sk riskkonstruktion ? Trä på betong la man på 70-talet med känt resultat. Varför inte använda spårad frigolit istället ? Då får du inget organisk material mot betongen samt extra isolering, tror faktiskt inte du behöver använda gips heller men det kan Wirsbo svara på
 
Vad gäller risken med fukt modell 70-tal så är den liten.

Betongen i fråga är taket mellan källaren och bostadsplanet, och alltså inte platta på mark.

Gipset måste jag ha för att golvet skall hellimmas mot underlaget. Pratade med Wirsbo om detta, och de föredrog gips framför golvspån...

/Jonas
 
Enkelgips lär hålla, det är nog inga bekymmer. Fördelen med gips är att skarvarna blir bättre än med 10mm ofasad spånskiva, i alla fall ser jag skarvarna i mitt kök där vi la spånskiva (som enligt törefors leder bättre än gips....)

Hoppas du har gott om isolering i källartaket, annars lär du få takvärme där nere då cement leder mycket bättre än trä och gips...
 
GustavW skrev:
Hoppas du har gott om isolering i källartaket, annars lär du få takvärme där nere då cement leder mycket bättre än trä och gips...
Näe så funkar det inte. Ett lager gips bromsar inte på det viset. Betongen skapar en tröghet i systemet men det lär man knappast märka något av. Eftersom betongen inte kyls speciellt nedåt är värmetransporten nedåt också begränsad.
 
GustavW skrev:
Hoppas du har gott om isolering i källartaket, annars lär du få takvärme där nere då cement leder mycket bättre än trä och gips...
Tänkte fylla utrymmet under glespanelen mellan golvreglarna med lösull för att få lite isolering. Det utrymmet är idag fyllt med kutterspån. :'(

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Tänkte fylla utrymmet under glespanelen mellan golvreglarna med lösull för att få lite isolering. Det utrymmet är idag fyllt med kutterspån. :'(

/Jonas
Jag skulle förslå att du använder skivor där istället, av två skäl:

1. Lösullen kommer fara runt när du väl fått dit den och jobbar med överliggande skikt, speciellt glespanelen.
2. Lösullen vill sprutas ut. Jag har provat att kratta ut den och man får aldrig ut den till rätt volym (blir tätare än det ska vara). Att hyra en spruta för så lite är dyrt och jobbigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.