Hej
Jag har också kollat på ett hus som det satt en avfuktare installerad i krypgrunden. Som jag känner så verkar det bara vara en nödlösning för att förhindra fukt i bjälklag. Vi fick in i kontraktet att säljaren skulle stå för en ny omdränering av grund samt öppna upp ett antal "katthål" så att man får en väl ventilerad grund. Ytterliggare förslag är att man ska rensa bort allt bråte som brukar vara under en grund, gammalt byggmaterial mm. Gräv sedan bort ett lager på ca 10-20cm och fyll på med leca-kulor som har en bra förmåga att isolera. Det viktigaste är att man inte får stora temperaturskillnader i grunden, det generar kondens.
Lycka till
 
En avfuktare har ju visat sig vara en lämplig lösning för att minska risken för alltför hög luftfuktighet i torpargrunder. Sätter man in en avfuktare skall också alla ventiler och hål tätas.

Att hålla grunden fri från organiska material (humusämnen) är också viktigt då dessa orsakar uppkomsten av mögel. Detat bör kontrolleras regelbundet.
Att täcka marken under grunden med plast är också en bra lösning.

En normal avfuktare ligger strax under 300W, alltså motsvarande 4-5 glödlampor. Räknar man då att den i normalfallet inte är igång så borde inte elkostnaden göra att man avstår från en avfuktare.
 

Hej!

Vi hade också Anticimex på besök när vi skulle köpa vårt ställe. Anticimex har som policy att -alltid- rekommendera avfuktare när de besiktigar hus på torpargrunder. Killen som besiktigade vårt sa att en maskin ligger på ca 35.000 kr (låter väldigt mycket tycker jag) men att vi lika gärna kunde hålla koll på brädorna för att se om någon missfärgning uppstår framöver. Min fria tolkning är då att en avfuktare kan behövas ibland men inte alltid. Någon annan som har erfarenhet av detta?

Mvh Stefan
 
Syftet med avfuktaren är väl att den skall finnas där för säkerhets skull, om fuktnivån blir alltför hög. I bästa fall behöver den aldrig vara igång och blir ju i princip överflödig.

Men om det regnar extremt mycket eller om det som denna sommaren blir extremt varmt så finns det ju riks att funktigheten i grunden blir riskabelt hög.

35.000 kr tycker jag också låter högt, har för mig jag hört priser på omkring 10.000 kr men jag är osäker. Men det kan ju variera beroende på variant.
 
Undrar vad det är för en luftavfuktare?
Hur skiljer den sig från de som man har inomhus? Jag har en Woods DS12 som passar för rum upp till 90kvm och den kostade bara 2000:-
Stoppa ned två sådana i krypgrunden om man har större...
De fungerar ju i temperaturer ner till +5C
 
Har också läst om Woods avfuktare och tänker själv köpa en när bygget - Sverige Stugan - kanske ? blir klart någon gång. En modell D50 tror jag för cirka 5.000 har termostat och hygrostat, så den drar bara igång när det behövs och då känns det ju inte överflödigt utan bara som en extra säkerhet

Helena
 
Skillnaden på avfuktarna är att dom som Anticimex använder tar även bort den microbiella lukt som finns och att den är bäst om man räknar till antal liter per kilowatt. Pratar man med Anticimex så kan man få en avfuktnings tekniker som kommer och kollar krypgunden gratis och ger ett kostnads förslag.
Oftast räcker det med att städa ur grunden från organiska material och täcka med ålders beständig plast plus köpa en termometer med inbyggd hygrometer hos Clas Ohlsons för ca: 150 :- och hänger ner givaren i grunden, ser man sen att RF % värdet ligger för högt länge kan man enkelt bara se till att höja värmen med ett par grader, för 1 grad plus ger ca: 5-6 % sänkning på RF %, relativa fuktigheten ska inte ligger över 70 % i 14 veckor för då har man startat den microbiella processen.
 
De avfuktare som Anticimex m. fl. installerar i krypgrunder är av typen sorbtionsavfuktare.
Deras fördel är att de funkar bra även när det är kallare.
Funkar så här; luften tvingas genom en skiva av sintrad kiselgel (sånt som är i torkpatroner), och kommer ut torr.
Denna skiva roterar sakta, och i en annan sektor blåses förvärmd luft (100 grader ca) genom skivan, då släpper fukten och följer med den varma luften som man ventilerar ut. Överskottsfukten lämnas alltså grunden i form av varm och väldigt fuktig luft via en ventil.
En avfuktare av typ Woods funkar så här;
Luften kyls då den tvingas passera ett kylgaller, då faller fukt ut i flytande form och samlas upp. Sedan värms luften upp igen av en värmeslinga. Detta funkar bäst vid högre temperaturer, vid ca +5 grader isar den ihop. Överskottsvattnet lämnar systemet i flytande form,
så i en krypgrund behöver man ha nån slags avloppsledning eller påstick till dräneringen om man inte vill tömma uppsamlingskärlet dagligen.
Jag har en Woods i krypgrunden och det funkar utmärkt.
Lyckligtvis hade jag ett påstick till dräneringen inne i grunden, så det var bara att sticka ner slangen.
Att den inte funkar när det är kallt gör inget, för det är på sommaren som skaderisken uppstår. Givetvis ska ventilerna i grunden tätas, annars kommer man att "torka hela världens fukt".
En hygrometer sitter behändigt till, för avläsning av klimatet i grunden.
 
Anlita en egen besiktningsman (den bästa, oavsett vad det kostar) , lita inte på Anticimex dom har missat fukt i syllarna på flera håll efter vad jag har hört. Jag är själv drabbad av ovanstående firma och tänker aldrig i hela mitt liv lyssna på vad dom säger... mer!

Efter vad jag har kollat med min expert så finns det mycket billigare lösningar än 35 tkr.
 
Jepp det är rätt dra alla anställda på Anticimex över samma kam och inkompetens förklara dom, ::)
Det finns faktiskt dom som är riktigt bra och hittar massor med fel efter både sina egna och andras besiktnings bolag, skriver tex. en besiktningman "riskzon" på nått så har han ryggen fri och då ska du som lekman uppfylla "undersöknings plikten" som kommer att dras hårdare vid tvister mm.
Anticimex har nått som heter Trygghetsavtal och dom inspektionerna går ut på att hitta enbart fukt och hussvamps risker och där styrs det inte av "riskzoner"
och vid en sådan TA inspektion kollas ALLT från grund upp till taknock.
 
Sorry! Men det är konstigt att Anticimex förekommer i väldigt många utredningar när det gäller fuktproblem.

Så det är väl inte så konstigt att man drar alla över en kam.
 
Jag har installerat en avfuktare i grunden på mitt älvsbyhus och den är samma märke som Anticimex använder fast jag köpte den från en annan här i Umeå.

Elförbrukningen har inte stigit, beror nog på att grunden är tät och värmen ligger kvar. Golven är varmare nu.
Installationen gick på ca 23000:-.
Man bör ta in offerter från flera leverantörer innan man bestämmer sig.
I äldre hus bör cirkulationsfläkten i avfuktaren gå hela tiden.
 
arrak1 skrev:
Sorry! Men det är konstigt att Anticimex förekommer i väldigt många utredningar när det gäller fuktproblem.

Så det är väl inte så konstigt att man drar alla över en kam.
Kan det bero på att Anticimex är ett ganksa stort och ofta anlitet bolag för besiktningar? Eller har de även "proportionellt sett" mycket anmärkningar på sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.