useless useless skrev:
Förmodligen beror det på att dunkarna är gjorda i ganska mjuk och elastisk plast. Förutom att övertrycket pyser ut när man öppnar dunken så drar plasten ihop sig igen så att det pyser ännu mer än från en dunk i plåt/tjockare plast.
Trycket påverkas givetvis inte av materialvalet i det tryckbärande höljet, som i detta fallet är dunkens plast.
 
Har man självstängande ventil på dunk så får man inte glömma att trycka ned och lufta, annars blir det överfyllt t.ex motorsågstanken då trycket gör att ventilen inte hinner stänga.
Har aldrig hänt mig;)
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Trycket påverkas givetvis inte av materialvalet i det tryckbärande höljet, som i detta fallet är dunkens plast.
Nej inte det absoluta trycket, men upplevelsen av det. Dvs, det pyser mer om man öppnar en mer 'elastisk' behållare.
 
A Andy78 skrev:
Hur mycket fyller du i det vanligaste är att man fyller för mycket det ska tex vara 5 liter i en 5 litersdunk även om man får i mer, det ska vara utrymme att expandera.

Vad menar du nu? Det är inte vätska som expanderar och ångtrycket är inte beroende av mängden i dunken. Så trycket är detsamma för en liter som fem liter. Vid samma temperatur.
 
Tryck ihop dunken lite när du skruvar på korken.
 
  • Gilla
Hamparaffe och 2 till
  • Laddar…
Det brukar jag göra, men de där mjuka plastdunkarna blir ändå som en ballong efter ett tag.
 
Patrik440
A Andy78 skrev:
det ska tex vara 5 liter i en 5 litersdunk även om man får i mer, det ska vara utrymme att expandera.
Fyllde en dunk härom dagen som skulle tömmas igen efter fem minuter och den rymde betydligt mer än 5liter.
Bränslepumpens display visar priset per liter och totala kostnaden för tankad diesel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå plastdunk på en träbänk i en verkstad, med verktyg och träplankor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Patrik
 
Fast just bensinpumpar kompenserar för det minskade energiinehållet i bensinen, egentligen tankar vi i enheten MWh, men pumpen räknar om detta till nått som vi fattar. Antagligen blir densitetskompenseringen sådan att det blir en större volym på sommaren än på vintern på grund av minskat energiinnehåll. Hur mycket skillnaden är vet jag dock inte.

Sen tror jag i och för sig också att det är mer i dunkarna än vad som står på, just på grund av expansionen.
 
M Millox skrev:
Fast just bensinpumpar kompenserar för det minskade energiinehållet i bensinen,
Nja... Det här har jag svårt att tro på. Det låter som att någon har varit ute och killgissat på fikarasten. Var har du fått informationen ifrån?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Akrylat kan inte vara bra att hälla i tanken... :geek:
Det är väl jättebra om man vill måla om tankens insida! :p
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nja... Det här har jag svårt att tro på. Det låter som att någon har varit ute och killgissat på fikarasten. Var har du fått informationen ifrån?
Jadu, nånstans från som jag vid tillfället bedömde som en tillförlitlig källa. Verkar vara nån missuppfattning eller annat, för enligt sp är det max 0,5% felvisning... Jaja, vi sätter upp det på faktoid-kontot... :oops:
 
Löjligt enkel och ovetenskaplig förklaring.
Förmodligen är det ganska svalt där dunkarna fylls, när du sedan tar hem den så förvaras den antagligen i bra mycket högre temp.
Luft/gas volymförändras kraftigt vid olika temp.
Förvara dunkarna svalt hemma så försvinner antagligen problemet.
 
L lat skrev:
Löjligt enkel och ovetenskaplig förklaring.
Förmodligen är det ganska svalt där dunkarna fylls, när du sedan tar hem den så förvaras den antagligen i bra mycket högre temp.
Luft/gas volymförändras kraftigt vid olika temp.
Förvara dunkarna svalt hemma så försvinner antagligen problemet.
Ja, så enkelt är det inte. Även om man "pyser ur" dunken, efter att den t.ex. stått 2 veckor i c:a +20 eller c:a -10 C, så är den som en ballong efter ytterligare några veckor.
Att förvara svalt fungerar alltså inte. De förvaras i ett luftigt, ouppvärmt förråd, gränsande till en ,på vintern, kallställd fritidsstuga.
Det tycks vara så att materialet i dunken tänjer sig och att det därför upplevs, som ett större tryck p.g.a. att mer gas kommer ut när man lättar på korken, som tidigare svarats i tråden.
 
Fairlane
Jag är tveksam till den teorin. Jag köpte en 5-liters dunk som expanderade när den stod i förrådet (15-20 grader). Sen fyllde jag motorsågen och dunken fick en mer normal form för att någon vecka senare se ut som en uppblåst ballong igen. Det borde inte ske om det det berodde på att den ursprungligen fylls i svalare temperaturer.
 
Jag förvarar ofta vanlig bensin i 25liters plastdunk som från början innehöll tvättmedel och avfettningsmedel, dvs normala stadiga bra plastdunkar avsedd för petroliumprodukt.
Det är vanligt och helt normalt att dessa ser ut som ballonger i förrådet på sommaren.
En dunk som varit med några år rymmer närmare 30 liter när man toppfyller vintertid (som jag ibland gör då dunken ganska omgående ska tappas i snöskotern).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.