O oakleafh skrev:
Kör samma uppsättning men har kompletterat med ett extra stort batteri som används till trimmern (pga stor tomt). Inga problem här heller - klockrena!
Jag funderat på ytterligare ett batteri men andra sidan är det sällan jag har så bråttom eller behöver/orkar köra så länge...
 
johan.d.hallin johan.d.hallin skrev:
Jag funderat på ytterligare ett batteri men andra sidan är det sällan jag har så bråttom eller behöver/orkar köra så länge...
Jag köpte det största (och tyngsta) batteriet som kan sitta direkt i maskinen (finns ju även ”ryggsäcksbatteri”) men detta används uteslutande till grästrimning. Min tomt tar ungefär fem timmar att trimma/röja varje gång och det är lagom roligt att behöva pausa en timme när man är skitig för att batteri måste laddas. Perfekt att kunna byta batteri då och köra vidare medan det andra laddas. En paus för laddning är normalt inga problem men det är just att man är skitig efter grästrimning och vet att man ska skita ner sig snart igen... då vill man inte gå in en timme för att sedan gå ut igen.

Till häckklippning har jag aldrig haft behov av att använda det stora batteriet och de flesta borde klara sig långt med ett batteri.

För att hålla sig till trådens rubrik så tror jag att båda nämnda märken är helt okej, men glöm inte titta på Husqvarna om höga krav på hållbarhet och kvalitét ställs. Det är premium för mig och verkar vara vad kommunerna här runt använder - numera batteridrivet.
 
HVA måste nog räknas som premium, men det ser ut att vara en jäkla skillnad på proffsprylarna och batterimaskinerna som heter något med 115. Inte alls samma feeling i dessa.
 
MathiasS MathiasS skrev:
HVA måste nog räknas som premium, men det ser ut att vara en jäkla skillnad på proffsprylarna och batterimaskinerna som heter något med 115. Inte alls samma feeling i dessa.
Om HVA är förkortning för Husqvarna så får jag medge att jag valde modeller dyrare än instegsmodellerna. Vill minnas att de var mer ”proffsinriktade” på Husqvarnas hemsida då. Kommer inte ihåg modellnummer dock.

Men du har säkert rätt. :)
 
Kör också Huskvarna och då i mellan till toppsegmentet hemma på "gården"
Ska du röja en äng så är de lite för klena men ska du röja en gång på ängen så klarar du dig. Dvs normalt till krävande arbete klarar de utan problem. Och du kan både köra höger och vänstervarv på tråden.
Jag har 3 batteri (4ah) samt mellan laddaren och då kan du köra nonstop sånär som min fika paus efter 1h.
Häcksaxen likaså. Den tuggar i sig utan problem. Kraften saknas inte.

Motorsågen kan man sammanfatta så här. När jag fäller träd med diameter på 30cm så fäller jag med bensinstationer och tar de första metrarna på en 6 meters tall med beinsinaren. Så stänger jag med glädje av den och kapa resterande av trädet med batterikraft. Bytte till 14 tums svärd på den från orginal 12.
 
  • Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Jag kör en Bosch 36v trimmer som funkar bra för allt finlir som behövs efter klippning på tomten.
Anledningen är enkel... 36v Borrhammare och gräsklippare gör att batterierna kan flyttas runt mellan maskinerna.
Sedan har jag en "riktig" trimmer på landet när kommer att köra över ängen som inkluderar mindre buskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.