Hej!

Behöver lite råd kring dimensionering av ett entretak med två pelare.

Tanken är att det ska vara ca 4,40 m brett tak (klätt med råspont och plåt) och djupet på verandan är 1,65 ca så jag antar att takbjälkarna blir något längre.
Takvinkeln är 18 grader, snözon 2.5. Min fråga är vad jag behöver ha för någon dimension på frontbalken mellan de två stolparna i framkant, samt på takbjälkarna? Jag har en ritning från hustillverkaren men den anger tre stolpar (och då 90x225 ovanpå) men sambon vill ha två...

Tacksam för svar!
 
Du bör nog förtydliga hur du tänker dig konstruktionen. Som jag fattar din beskrivning har frontbalken ingen bärande funktion. Den uppgiften faller på sidobalkarna och takstolarna. Lägg ut din ritning så blir det enklare.
 
Ser att jag beskrivet det lite tokigt.

På pelarna ligger frontbalken, som i sin tur bär upp takstolarna. Ett skärmtak med två pelare, principiellt som detta tak: Skärmtak med två pelare framtill på en vit träfasad, utan mittenpelare, över en husentré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men utan mittenpelaren då. Så, med två pelare och en spännvidd på 4,40... vad krävs för dimension på limträt tro?

Tack så länge!
 
Ja, det var något annat. Jag ska svara i morgon.
 
  • Gilla
antstein
  • Laddar…
Jag gissar att 90x315 är åtminstone i närheten, baserat på en dimensioneringstabell som jag hittade hos XL-bygg?
 
Det räcker med 90x270, men det är inte fel att överdimensionera. Snölasten på ett sådant tak kan vara svårberäknad eftersom det finns ett tak ovanför.
 
Tack för din uträkning! Det var ju trevligt att höra. Min ritning anger tyvärr inte dimension på takstolarna, men jag gissar 45x170. Låter det rimligt? Längd bör väl vara runt 1,8 ca.
 
45x170 duger gott med den korta längden.
 
  • Gilla
Simpabbb
  • Laddar…
Tack för din hjälp Justus. Ha en bra kväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.