mexitegel mexitegel skrev:
Fick nyss reda på av hyresgästerna att de mer eller mindre blivit beordrade att flytta sina bilar så de kunde komma åt att bygga bron från tomten. Synd att de inte ringde oss...

Har inte hunnit sitta i Trafikverkets telefonkö denna veckan...
Jag förstår att det kanske är enklare att ta den initiala kontakten via telefon. Personligen skulle jag gjort mig omaket att skriva mejl för då finns det "bevis" på din kontakt. Ett telefonsamtal är ju lätt att det bara försvinner ur minnet och vips har det inte existerat.

Dessutom i ett brev är det lättare att komma ihåg alla delar och systematiskt ordna allt, gärna i kronologisk ordning.

Det blir ju också TV ansvar att sortera in mejlet i rätt inkorg och då har du en spelpartner.

Lycka till!
 
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fortsättningen på detta måste du ju bara meddela här, allteftersom.

Plötsligt ramlade sommarpratarna ner en plats på sommarens prioritetslista ... :)
Lyssnar aldrig på kändisar. Vanligt folk är mycket intressantare.
 
  • Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
T
mexitegel mexitegel skrev:
Vet inte riktigt vilken forumavdelning som jag ska lägga denna i, men vi börjar här :).

Upptäckte idag att Trafikverket byggt en gångbro till sitt instängslade banvallsområde som slutar precis i tomtgräns. De kan inte använda den utan att passera över vår tomt/parkering.

Vän av ordning som man är funderar ju på hur de tänkte den här gången :thinking:.

Frågan är nu hur den här slipstenen bäst ska dras? Ska man ringa och fråga vilken ersättning de vill betala för att kunna använda sin fina lilla bro eller ska vi kanske bara smälla upp ett plank.... :)

Att vi skulle tillåta att de får traska in på tomten utan lov när de inte ens frågat innan de byggde bron finns ju inte på kartan.

[bild]
Med tanke på Trafikverkets historik gällande underhåll av VÅRA järnvägar behöver du nog inte oroa dig för att den bron kommer att överutnyttjas, om alls.

Det kan ju vara en evakueringsåtgärd för resenärer med havererade tåg. Jag hade byggt ett korvstånd intill med skylten "VARM KORV" och haft redo. Några hundra frusna resenärer vill gärna slänga upp en slant för lite varm choklad och en grillkorv. Det kan ju få en vilsegången tjänsteman från verket ifråga att klia sig lite extra i huvudet och bara det är värt ett litet byggprojekt.
 
  • Haha
GargamelSE
  • Laddar…
Staffans2000
T tobiast skrev:
Jag hade byggt ett korvstånd intill med skylten "VARM KORV"
Då kan jag sätta dit ett dass med myntinkast.
 
går det inte fortare att kontakta kronofogden och be om hjälp med att se till att skräpet försvinner från din mark
 
T tobiast skrev:
Med tanke på Trafikverkets historik gällande underhåll av VÅRA järnvägar behöver du nog inte oroa dig för att den bron kommer att överutnyttjas, om alls.

Det kan ju vara en evakueringsåtgärd för resenärer med havererade tåg.
Vi har ju redan fått info om att det är för servicepersonalen.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
I ikeo skrev:
går det inte fortare att kontakta kronofogden och be om hjälp med att se till att skräpet försvinner från din mark
Har du läst första inlägget?

mexitegel mexitegel skrev:
...som slutar precis i tomtgräns.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du läst första inlägget?
men det var ju flera veckor sen jag läste första inlägget ju :D Glömde bort slutade i tomtgräns biten
 
Detta är ju ett sådant ämne man vill ha reda på vad som händer ;-)
TS - har du någon uppdatering?
 
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr inte mycket nytt under solen. Efter flera upprepade försök till kontakt på telefon så resignerade jag och skickade ett mail till verket. Väntar fortfarande på svar.

Jag har under tiden letat för att se om de möjligen kan ha rätt att göra så här utan att behöva betala ersättning men har inte hittat något kring detta. Så för att hålla tråden vid liv kanske vi kan spekulera lite i vilken ersättning som är rimlig att kräva för att de ska få beträda tomten?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag föreslår noll kr. I alla fall om vi pratar om det beträdande som redan gjorts. Har de behov av att löpande nyttja grinden är det förstås en annan sak. Men vill du bara hindra dem så sätt en staketbit för eller plantera ett par buskar mitt för gångbron.
 
Föreslår också noll kr.
Tror (observera tror) inte ens du kan hindra någon att beträda din tomt än minde kräva ersättning.
Jag har tex försäljare som kommer in på min tomt ända fram till ytterdörren och vill sälja saker, jag hade gärna tagit emot ersättning för detta.
 
  • Haha
Bettan74
  • Laddar…
Ett par buskar mitt för grinden är ju faktiskt humor. Det blir som ett enkelriktat hinder. Att komma ut från bron blir ju inte så svårt men, beroende på buske, så kan det bli svårt att hitta grinden från din tomt.
 
Fast det är skillnad på att ta väg över någons tomt och att oinbjuden komma och ringa på. I det senare fallet hat man trots allt ett ärende som man måste in på tomten för. Det finns andra vägar till järnvägen.

Så nog kan TS sälja en servituträtt till Trafikverket om så önskas. Sådana betalas dock normalt med engångsbelopp.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det är skillnad på att ta väg över någons tomt och att oinbjuden komma och ringa på. I det senare fallet hat man trots allt ett ärende som man måste in på tomten för. Det finns andra vägar till järnvägen.

Så nog kan TS sälja en servituträtt till Trafikverket om så önskas. Sådana betalas dock normalt med engångsbelopp.
Absolut är det skillnad, men kanske inte så stor ändå, ingen är inbjuden.
Kan dock alldeles för lite om servitut för att kommentera mer än eget tyckande, framförallt för sporadisk gångtrafik som jag förstått att det gäller här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.