KristinaRT
Ska ha släktfest i sommar och behöver därför införskaffa ett partytält.
Verkar finnas stor bredd i fråga om pris och kvalité - jag är ute efter den perfekta kompromissen mellan bra pris och ok kvalitet.
Är ute efter ett tält i storleksklassen 3x6, och det är verkligen ett plus om det är regntätt!!! Om jag vill ha solskydd kan jag köpa några parasoll......

Det får inte vara så klent att det i praktiken är ett engångstält, inom 5 år är det dags för examensfest och student x2. Men däremellan kommer det förmodligen inte sättas upp och därför vill vi helst inte betala mer än 2000 kr.

Vi har tittat på ett 3x6 från Trademax - någon som har erfarenhet av deras tält?
DanCover är lite dyra, vilket kan vara värt det om de är mycket bättre.....
Även VidaXL har billiga men enl omdömen är de klena i konstruktionen?

Tar tacksamt emot ALLA förslag, erfarenheter och omdömen!
 
Casaloco
24mx brukar köra kampanjer med ett 3x3 easy up tält för ca 1000 kr då och då. Det är rätt stora loggor på och jag är osäker på om det brukar ingå väggar. Men oavsett så så är det väldigt prisvärda tält, och väggar kan man köpa till om det inte ingår.
 
Är det ok att tältet är skitfult? Isåfall köper du ett tält hos xlmoto.se eller 24mx.se, mer tält för pengarna än så får man inte. Skälet till att tälten är så billiga är att du blir en gigantisk reklamskylt varje gång tältet åker upp.....

Tvåa på den.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Är det ok att tältet är skitfult? Isåfall köper du ett tält hos xlmoto.se eller 24mx.se, mer tält för pengarna än så får man inte. Skälet till att tälten är så billiga är att du blir en gigantisk reklamskylt varje gång tältet åker upp.....

Tvåa på den.
3x6 meter blir då två tält. Man kan då med fördel bygga en liten stupränna i skarven av en bit ordentlig byggplast så slipper man niagarafall mellan tälten.

Tror fö att vi har haft våra (ett SMX sport med alu-stomme och ett 24MX i stål) i minst 6 år. Använda ca 20 ggr och håller fortfarande.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Ska ha släktfest i sommar och behöver därför införskaffa ett partytält.
Verkar finnas stor bredd i fråga om pris och kvalité - jag är ute efter den perfekta kompromissen mellan bra pris och ok kvalitet.
Är ute efter ett tält i storleksklassen 3x6, och det är verkligen ett plus om det är regntätt!!! Om jag vill ha solskydd kan jag köpa några parasoll......

Det får inte vara så klent att det i praktiken är ett engångstält, inom 5 år är det dags för examensfest och student x2. Men däremellan kommer det förmodligen inte sättas upp och därför vill vi helst inte betala mer än 2000 kr.

Vi har tittat på ett 3x6 från Trademax - någon som har erfarenhet av deras tält?
DanCover är lite dyra, vilket kan vara värt det om de är mycket bättre.....
Även VidaXL har billiga men enl omdömen är de klena i konstruktionen?

Tar tacksamt emot ALLA förslag, erfarenheter och omdömen!
Jag köpte ett tält till en fest på Harald Nyborg för flera år sedan. Tror det är 3x6 meter. Det är väggar med fönster.
Tältet, eller paviljong som det nog kallas, är väl ok i stort. Om det inte blåser lite eller är ojämnt på marken där det skall stå.
Själva stommen, pinnarna, är ganska klena och hoppar gärna ur sina lägen, både ur plastkopplingarna och när man trycker i dem i varandra. Rättar man till på ena sidan släpper motsvarande på andra sidan. Oftast. Nästan alltid. Typ, varje gång. Kan vara ganska irriterande.
Börjar det blåsa, även lite grand, måste man se till att säkra/staga upp tältet med linor. Annars välter det lätt. Dessutom så släpper pinnarna i kopplingarna även då, gärna längs långsidorna. Då får man trycka ihop dem igen o hoppas på att det inte släpper på andra sidan. Vilket de gör. När tältet står rakt på plan mark håller det ihop ok. Jag brukar till slut falla till föga och låta den där pinnen som inte vill sitta ihop låta hänga om den inte stör.
Pinnarna är kanske en ½tum tjocka, de som står på marken lite större. Materialet är klent i rören.
Duken håller ett lättare regn borta. Börjar det ösa ned så släpper det igenom lite fukt.

På det stora hela så funkar tältet om man inte är så kvistig och orkar med att gå fram o tillbaka o sätta i pinnarna som släpper när man sätter upp det, och vara beredd på att säkra om det börja bli lite vind. Jag har haft mitt i några år som sagt och har satt upp det kanske fyra gånger. Man får helt enkelt se till hur mycket man skall använda det.

Hade jag köpt ett likadant idag?
Mja, ytterst tveksamt.
Jag hade nog lagt en slant extra och köpt ett lite mer robust tält.
Har hjälpt en kompis att sätta upp ett tält som var nästan likadant som mitt. Men ramen var gjord i betydligt styvare och kraftigare rör.
MYCKET bättre.
Det var lättare att sätta upp, höll ihop utan problem och klarade utan vidare om det blåste lite. Man kunde flytta på det utan att rören släppte på flera ställen. Det kändes mycket mer gediget.
Duken kan nog ha varit lite annorlunda, men det är ramen jag stör mig mest på med mitt tält.

Så summa summarum.
Skall du bara använda det ett fåtal gånger och har tålamod med att pinnarna släpper ibland, köp ett billigare.
Skall du använda det mer ofta eller regelbundet, köp ett ordentligt från början. Så slipper du hjärtinfarkt, hjärnsnörp o mindre konflikter med din eventuella sambo.

O ett annat tips om du köper ett tält.
När du sätter upp det första gången så tar du en vattenfast spritpenna och märker VARJE stolpe och plastkoppling hur det skall sitta. Antingen enligt instruktionen som följer med, om den är logisk eller enligt en egen metod du förstår. Typ A till A och B till B eller liknande.
Det för att nästa gång du skall sätta upp tältet har du förmodligen glömt hur det skall vara och instruktionen kan ha försvunnit/blivit förstörd i regnet som föll när du satte upp tältet förra gången eller annat.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Just nu har jag ett Dancovertält som jag köpte begagnat från en firma som hyr ut tält. Ring runt till några såna och fråga.

Dom har stabilt andrahandsvärde och det är lätt att hitta reservdelar så köper du ett begagnat nånstans så kan du sälja det för samma pengar efter festen.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Var hittade du det?
 
Det var hos en firma i Gävle... Men jag har tidigare köpt två stycken begagnade dancover på blocket som jag har sålt igen efter genomfört arrangemang.
Det är ju typiskt en sån pryl man skaffar för att använda en gång och sen gärna vill bli av med för att den är så skrymmande.
 
F fsn skrev:
3x6 meter blir då två tält. Man kan då med fördel bygga en liten stupränna i skarven av en bit ordentlig byggplast så slipper man niagarafall mellan tälten.

Tror fö att vi har haft våra (ett SMX sport med alu-stomme och ett 24MX i stål) i minst 6 år. Använda ca 20 ggr och håller fortfarande.
Ja det blir två tält, finns dock 3x6 tak att köpa till så man slipper skarven.
 
Biltema har några varianter. Ingen aning om kvaliteten dock.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Biltema har några varianter. Ingen aning om kvaliteten dock.
Tittar man i bandepåerna så använder ingen biltema och "alla" som köpt ett billigt tält använder 24mx....:)
 
Jag har avverkat några tält från Biltema (Paviljong, hopfällbar) . De är inte att räkna som vattentäta, ej heller kan man räkna med att återanvända dom om det kommit en liten vindpust.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Köpte ett 3x6 på Hornbach för många år sedan. Stadig rörkonstruktion (ca 4-5cm diameter på rören), mycket bra regntålighet, enkelt att sätta upp (använde Knipos märk-system efter ett par gånger) och helt klart välanvänt! Kostade två papp då, vet ej om de fortfarande säljer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.