Ska spackla skarven på gipsskivor. Sätter jag först självhäftande fiberremsa och sen spackla?
Pappersremsa är såå svårt att få dit..,:/
 
R Rolle85 skrev:
Ska spackla skarven på gipsskivor. Sätter jag först självhäftande fiberremsa och sen spackla?
Pappersremsa är såå svårt att få dit..,:/
Inte svårt med pappersremsa, man limmar dit den med våtrumslim, sedan spacklar man.
Har gjort så på mina skarvar med väldigt gott resultat.
 
  • Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
Det värsta med hela renoveringen :crysmile:

Jag hatar verkligen remsorna, vad jag ”läst” i teorin så skall man använda ett speciellt skarvspackel som är lite blötare, första vändan endast skarvspackel och remsa, inget lager på remsan, när det torkat ett nytt lager utan pp remsan.

Jag personligen har svårt att få det att funka och gör som föregående i tråden. Jag kör med våtrumslim och remsa på detta, när det torkat så kör jag på spackel :cool:
 
JanneJanne123
Kör på samma metod som ovan. Alfahemmafixarna hävdar dock att det är enkelt att fästa remsan med skivspackel, men det har jag aldrig lyckats med.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Jag glömde skriva att jag använder pappersremsa vid våtlimning av remsan.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Pappremsa och Alcro skivspackel är det enda (mig veterligen) som funkar annars limma.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vad för lim?
Kan jag dra en sträng med något lim mellan skivornas skarvar och därefter sätta fiberremsa och sen spackel?
mvh
 
Skippa fiberremsan, den är inte bra. Limma våtrumslim och pappremsa, det går inte misslyckas med.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Pensla på våtrumslim i skivskarvarna och sätt sedan fast pappersremsan. Jag brukar pressa ner remsan med en spackel genom att dra den över remsan. Använd inte fiberremsor, det är inte lika hållbart.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Rickard.
Du behöver inget lim med tejp. Klistra upp tejpen och på med några varv spackel så kommer det bli bra. Vet att många inte gillar det (särskillt här på forumet) men det är väl beprövat och funkar även om det troligen är lite sämre än en 100% korrekt inspacklad pappremsa.
 
Våtrumslim funkar fint! Lägg tjockt och jämnt med lim, liten roller eller pensel, sen när remsan sitter, så lägger du på ett lager lim utanpå remsan direkt.
Pressa inte för hårt på remsan, då det finns risk att du pressar bort lim under remsan.
Precis samma variant gäller med skivspackel!
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Men försök att inte få lim på gipset, för då fäster spacklet sämre..
 
Hmm
Kan jag inte gå med fogsprutan o fylla glipan med nått lämpligt innan o sen fiberremsa för att vara säker
 
Papperremsa är att föredra sen några år innan det var det glasfiber som gällde så kör det du är bekväm med.

Men gör enklast så här
Spackla skarv och montera remsan, stryk till löst med spackeln. Torka, spackla.
Om du inte får det att funka kan du göra på något av dessa sätt
Sätt upp remsan, spackla
Spackla, torka, sätt remsa, spackla.

Du behöver alltid spackla minst 2 ggr.
Slipa mellan varje spackling men inte så hårt så du slipar av remsans fiber.
 
men jag tänker att fiberremsan sitter så långt inne i "dalen" att den inte nås när man slipar eftersom man har två lager spackel över? För man sätter väl remsan först och sen spackel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.