Hej.
Tänkte ev byta från rött till vitt på mitt hus. Har träpanel (lock) och har målat med Demidekk Optimal tidigare. Funderar på att använda mig av Demidekk Infinity nu. Frågan är om jag ska köra två strykningar med den färdiga (dyra) vita färgen eller om man kan/bör köra med ett första lager av någon billigare variant för att sedan avsluta med ett lager Infinity?
 
Skall du göra det seriöst, är det ALLTID två strykningar med samma färg!
 
  • Gilla
noda1975
  • Laddar…
Japp, ok. Och inte snåla med färgen heller har jag hört eftersom jag då riskerar att behöva stryka TRE gånger för att det ska täcka ordentligt:)
 
Du skall stryka ett jämnt flöde av färg så det blir ett sammanhängande ytskikt.
Nu är det rött och ni vill ha vitt så prova först på ett ställe att den vita täcker med två strykningar.
Skulle den inte göra det, krävs det en ljus grundfärg också!
Demideckare gillar att måla - men inte så ofta! :rofl:
 
  • Gilla
noda1975
  • Laddar…
Tips!

Glöm inte att kolla om du behöver göra bygganmälan eeller söka bygglov!
 
  • Gilla
noda1975
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Du skall stryka ett jämnt flöde av färg så det blir ett sammanhängande ytskikt.
Nu är det rött och ni vill ha vitt så prova först på ett ställe att den vita täcker med två strykningar.
Skulle den inte göra det, krävs det en ljus grundfärg också!
Demideckare gillar att måla - men inte så ofta! :rofl:
Har precis provstrukit med ett andra lager på några panelbrädor på baksidan av garaget. Två rejäla lager och inte snålstryka så ser det faktiskt ut att täcka väldigt bra. Vad tror ni om mängden färg som behövs? 5-8 kvadrat per liter enligt Jotun per strykning. Jag har 300 kvadrat att måla. Takfot, knutbrädor, vindskivor, foder runt fönster och dörrar är ju redan vitt och där tänkte jag att det kanske räcker med EN strykning? Jag räknade på 7 kvadrat per liter samt två strykningar. Ger ca 90 liter, d v s 10 burkar. Billigt och bra... :)
 
Som du själv skrev, snåla inte med färgen. Jag bytte från beige till vitt för nått år sedan och jag åkte på 3 strykningar. Målade med Demideek Optimal.
 
  • Gilla
noda1975
  • Laddar…
L Lehtin skrev:
Som du själv skrev, snåla inte med färgen. Jag bytte från beige till vitt för nått år sedan och jag åkte på 3 strykningar. Målade med Demideek Optimal.
Jo...ett par yrkesmän har sagt till mig: - målar jag så räcker två strykningar, men målar du själv får du räkna med tre.. Det låter på dem som att man i princip inte kan stryka FÖR tjockt. Nuvarande färg är Demidekk Optimal. Den var fantastiskt trevlig att jobba med. Hoppas Infinity är lika lättjobbad.
 
Jag målade om garaget från rött till ljusgrått förra året. Använde Demidekk Ultimate och räckte gott och väl med två strykningar men kanske syns igenom mer med vitt. Byter panel på huset nu och funderar på om jag ska köra vidare med Ultimate eller gå över till Infinity. Har du hunnit testa Infinity än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.