Jag ska riva träfasaden, flytta ut fönster, tilläggsisolera och sätta upp ny fasad på en sida av mitt hus. Som synes på bilden är nuvarande (och blivande) fasad i tre sektioner med fjällpanel överst och underst. I mitten är det z-panel.

Jag undrar nu hur jag bör gå tillväga rent praktiskt. Vi lever ju ändå i Sverige så jag ger mig tusan på att det kommer börja regna så fort jag river gamla fasaden.

Kan jag börja med en sektion, tex längst ner, och göra den nästan klar innan jag börjar på nästa sektion? Eller är det bara onödigt pyssel med att få isoleringen på plats?

Om jag ska riva ner all gammal panel först, bör jag då tillverka nån slags pressennings-rullgardin att fälla ner i händelse av regn?

I vilket skede är det som mest kritiskt med regn? Är det bara att låta torka upp ifall det regnar efter att vindpappen är på eller är det också katastrof?

Bör jag börja uppifrån eller nerifrån eller spelar det ingen roll?

I vilket skede bör jag flytta ut fönsterna? Före eller efter tilläggsisoleringen?

Hoppas någon kan hjälpa till!
 
  • Husfasad med fjällpanel överst, z-panel i mitten och trädgård framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en sektion i taget du, ifall du är orolig.
 
Tack men skulle du kunna vara lite mer konkret om hur jag bör gå tillväga?
 
Vad är under panelen, huset har ju byggts en gång i tiden och det regnade säkert många ggr samtidigt som panel spikades. Om det är ren isolering kanske en vindduk kan fästas och sen panel på den i lugn och ro. Så gjorde jag på
mitt garage
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Vad är under panelen, huset har ju byggts en gång i tiden och det regnade säkert många ggr samtidigt som panel spikades. Om det är ren isolering kanske en vindduk kan fästas och sen panel på den i lugn och ro. Så gjorde jag på
mitt garage

Jag vet inte än men jag antar att det är vindduk. Dock ska jag tilläggsisolera också. Om jag ska flytta ut fönsterna innan panelen kommer på så går det tid där med.
 
richardtenggren
Kör du med fasadskiva från Isover så är dessa silikonimpregnerade för att tåla regn, då man monterar dessa utanpå vindduken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.