Spotlightsen i badrummets spegelbelysning dog. Brukar hända och då byter vi successivt ut halogen mot LED. Nu hjälpte det dock inte att byta alla tre till nya, utan de blinkar till och förblir sedan otända när man trycker på strömbrytaren. Jag har knappt haft något med spots att göra innan men misstänker ändå transformatorn.
Är det ett rimligt antagande? Skulle det funka att bara byta ut transformatorn (se bild)?
 
  • Öppet elutrymme bakom badrumsspegel med transformator och kabeldragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det skulle säkert hjälpa. Transformatorn är byggd för en viss minsta belastning från 3 st. halogenlampor. Med LED så sjunker belastningen och transformatorn stänger av spänningen. Nu syns inte typskylten på transformatorn men där bör framgå vilken min.effekt den kräver.

Skaffa en ny 12 V transformator, ex.:
https://www.kjell.com/se/produkter/...torer/led-transformator-lagprofil-12-w-p44148

Eller använd en halogenlampa för att få upp belastningen.
 
Ah, det verkar vettigt, tack för svar @etompau. Ska prova stoppa i några halogen istället och se om den kommer igång igen, eller om det blir byte (de får svalna först bara).
Den transformatorn du länkar till har bara en utgång till en spotlight. Kollade på Kjell efter sådana med tre utgångar men hittade ingen. Det kanske inte finns?
 
Lägger upp bild på själva transformatorn också förresten, för formens skull.
 
  • Elektronisk transformator för lågvoltshalogenlampor monterad på vägg med synliga ledningar och etikettinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där anges ej någon min.belastning. på typskylten. Fel av mig, 10 W verkar vara min.belastning.
Men inget ovanligt att dessa trafo får spel när belastningen sjunker.
Har du inte tummen mitt i handen så är det enkelt att koppla ihop en utgång med tre kablar via ex en sockerbitslist.
 
Redigerat:
Bytte två LED-lampor mot halogen. Funkade klockrent, allt lyser. Så lärde man sig nåt om spotlight-transformatorer och belastning, tack för det!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.