Jag har Mirro Opal skjutdörrar i hallen med vita fyllningar. Egentligen skulle jag vilja ha som på bilden med klarglas (minst) en av dörrarna. Det verkar inte gå att beställa endast fyllningen från återförsäljare, och en ny dörr kostar hutlöst mycket.

Finns det något annat sätt. Kan man typ måttbeställa klarglas av en glasmästare, och fästa själv på dörren? Vad kan det tänkas kosta? Någon som gjort något liknande?
 
  • Två vita skjutdörrar med frostglas i en ljus hall, spegling av en planta och dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker att det är klarglas och inte spegelglas.
Jag skulle nog haka av dörren och bege mig till glasmästarn.

Protte
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Är du säker att det är klarglas och inte spegelglas.
Jag skulle nog haka av dörren och bege mig till glasmästarn.

Protte
Spegelglas manade jag såklart, du har helt rätt. Men du håller med om att det borde bli billigare att låta en glasmästare skära till en tunn bit spegelglas, än att betala 4 lakan för en ny dörr?
 
BirgitS
J Julamannen skrev:
Kan man typ måttbeställa klarglas av en glasmästare, och fästa själv på dörren?
Glas (särskilt säkerhetsglas) väger en del så ha det på bara en sida av befintlig fyllning gör nog att dörren snedbelastas och då rullar den nog inte så bra längre.

Tillägg med tanke på det senaste inlägget: Ska man ha glas hela vägen ner bör det vara säkerhetsglas så att det inte skär sönder ett litet barn som snubblar in i glaset.
 
  • Gilla
Julamannen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Glas (särskilt säkerhetsglas) väger en del så ha det på bara en sida av befintlig fyllning gör nog att dörren snedbelastas och då rullar den nog inte så bra längre.

Tillägg med tanke på det senaste inlägget: Ska man ha glas hela vägen ner bör det vara säkerhetsglas så att det inte skär sönder ett litet barn som snubblar in i glaset.
Givetvis skall det vara säkerhetsglas. Men det är en poäng med vikten och snedbelastning. Får kolla upp det. Kanske blir lättare att köpa en spegel och sätta på motsatt vägg börjar jag känna.
 
BirgitS
Du kan ju alltid höra vad en glasmästare skulle ta för att byta ut fyllningen mot ett spegelglas. Men det är klart att det är lättare att sätta upp en vanlig spegel på en vägg.
 
Glas är inte helt billigt så en spegel från IKEA på väggen är ett budgetalternativ, men för all del fråga glasmästarn.
Sedan behöver inte spegeln vara högre än din halva kroppslängd för att du ska kunna se dig i helfigur.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.