Mina solfångare gick varma förra året så allt kokade på taket. Cirkulationen försvann pga luft i systemet antar jag.

När systemet ändå inte fungerade så passade jag på att ta bort en panel på taket för att byta en trasig takpanna där under.

Nu skulle jag vilja fylla systemet igen men vet inte hur man gör.

Har ingen luftning på taket så jag antar att det krävs en pump.

Ca 6m upp till fångarna från pannrummet så en borrmaskinspump lär väl inte funka?

Hur gör jag? Här är en bild på systemet.
Installationskomponenter för solfångarsystem med reglerenhet, cirkulationspump, expansionskärl och mätinstrument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en solfångares cirkulationspump och tryckmätare, en del av ett solvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En avluftare på topp ( det rör som går ner från fångaren ) som har en ventil för att stänga av mot luftaren är nog ett måste. Det behöver inte vara så högt tryck på fångarna bara 0.5 bar ca. Köra runt, stoppa, köra runt igen tills ingen luft finns kvar och fylla på mellan varven, tror att din pump klarar det
 
Ok, hur och var får jag in den nya vätskan i systemet?
 
Vilken värmebärarvätska tänker du ha då? Eller hade du bara vanligt vatten tidigare?

Tänkt på att blandning dietylenglykol och vatten(hade man i bilkylare) är giftig, medan blandning 1,2 propylenglykol och vatten är ganska ofarlig. Jag tror man måste lämna dietylenglykol-vattenblandningar till återvinningsstation som giftigt avfall och kan inte släppa ut det i avloppet.

Det var troligen inte luft du hade i systemet då det kokade utan troligen vattenånga. Man måste ha ett visst övertryck för värmebärarvätskan där uppe vid solfångarna, för att förhindra kokning.

Du verkar enligt din bild ha en skruvhatt du kan skruva loss för att fylla på värmebärarvätska. Har vit plastbygel.
Det verkar vara en avstängningsventil där också, dock utan handtag. Har du inte instruktionsboken för systemet?

Du behöver, som redan annan har påpekat, även en utluftningsnippel vid högsta punkten på värmebärarrörledningen för att kunna fylla på och få ut all luft. Expansionskärlet, det vita kärlet, har en gummiblåsa inuti. Den kan vara skadad eller kvävgasen i den har läckt ut med åren. Det verkar sitta en bilventil i botten på expansionskärlet, så det bör gå att fylla på med gas(inte vätska).
 
Redigerat:
Ska vara etylenglykol(C6H6O2) vattenblandning (inte dieetylenglykol vattenblandning, som jag angav ovan.)
Blandning av 1,2-propylenglykol(C3H8O2) och vatten är ofarligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.