Kära Husbyggare!

Vi är nu i färd med att välja hustyp och tittar såklart mycket på prislappen. Efter ett par samtal med vår säljare har jag förstått att det finns stort utrymme att göra relativt stora ändringar på huset för i sammanhanget relativt liten kostnad. Det har då gällt 11/2 eller tvåplanshus.

Tanken slog mig då... Kan man kanske hotta upp ett sk 'budgethus' (Typ Villa Växa)? Kan vi byta ut fönster mot större o sätta in takfönster för att få ljuset som vi vill ha, kan jag öppna i taket o få den där fina takhöjden vill ha o kanske sänka golvet i vardagsrummet? O så den avgörande frågan... :p vad kan det kosta? Kan det löna sig tro?

Någon som tänkt denna tanke o utforskat den vidare?

Tacksam för Era tankar kring detta!

 
Vi har gjort en del ändringar i vårt hus. Du kanske kan ha det som prisexempel: flytta ett innervägg 1m ca 1300 (inga elledningar eller annat i väggen), extra fönsteröppning 2700 bara för öppningen, kostnad för fönstret tillkommer, 3 st dörrar som skall öppnas åt annat håll 825 kr, flytta en dörr från ena väggen till den andra 3500.
 
Cyanna,tog de betalt för att göra de här ändringarna på ritningarna ? :surprised: Vad är det för firma ? >:(
 
Hej!
Vi tittade lite på vad det skulle kosta att ändra ett sk budgethus så som vi ville ha det men det lönade sig inte för det blev lika dyrt, kostade lika mycket som ett dyrare hus. Vi tittade på smålandsvillan och ett LB-hus och så var det något mer ( kommer inte ihåg vilket ) Modulent är enligt vår mening ett budget hus men med hög prislapp=mycket svårt att ändra något. Problemet för oss blev dessutom att vi då fick börja om från början och titta på de lite dyrare och det har då tagit längre tid att hitta det man vill ha. Dessutom konstaterade vi att man har fortfarande de billigare lösningarna kvar som direktverkande elvärme och så vidare. Men har man inte de pengarna att ta de lite dyrare hus så finns det bara 2 saker att välja på låta bli sin dröm eller att köpa det billigare huset och sedan kunna göra om det i framtiden som man vill ha det.
Blix
 
Budgethusidén var, enligt Eksöhus, att man var nöjd med de fönster och väggar som satt där. Det gjorde dem billiga för tillverkaren.

Men snickarna, som satte ihop vårt hus, var villiga att flytta väggar utan problem.
 
anzku skrev:
Cyanna,tog de betalt för att göra de här ändringarna på ritningarna ?  :surprised: Vad är det för firma ?  >:(
Japp. NCC och dem tar betalt förr ALLT. När vi valde kök och skåp vi skulle hamna under standard priset eftersom vi ville inte ha någon som helst av deras skåp förutom i köket (HTH) och då fick vi veta att på den delen vi kan inte kreditera något!! :surprised:
Tur att maken fastnade för en hellängd skjutdörrsgarderob som jämnade ut priset. Tur för dem menar jag, garderoben var nästan dubbelt så dyr som motsvarande från möbeltillverkare. :(
Å andra sidan ingår en hel del saker i deras pris: allt som har med kommunen att göra (bygglov, kartor, VA och el anslutning, fastighetsbildning, gemensamhetsanläggning, samfällighet), alla besiktningar ingår också. Jag har förstått att det kan lät gå över 50000 kr på sådant annars....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.