Hej!
Vi dränerade om huset för drygt ett år sedan och har nu isolerat med isodrän på utsidan. På insidan i källaren är det målat med plastfärger i princip överallt som är lite för täta för att jag ska kunna sova gott på nätterna.

Tanken är att få bort all plastfärg och måla om med en mer diffusionsöppen färg. Har tagit en toalett och matkällaren som första objekt och det är ett himla slit att få bort färgen. Har kört med excenterslip, sten på vinkelkap, värmepistol och skrapa etc. Är det någon som har ett tips på något smidigare/snabbare sätt. Källaren är på 135 kvm och att fortsätta som jag börjat känns uteslutet :)

/Lasse
 
Hej!
Det verkar som om din färg sitter gott fast? Det är faktisk ett bra tecken!
När en tätt färg sitter på fuktskadad vägg så brukar den bubbla och ramla av tillsammans med en del puts. Så hade jag det i min källare och det underlättade borttagningen ;). Mina väggar var rätt fuktiga längst golvet och färgen bildade plastpåsar med smulad puts i.
Ser du inga så markanta skador på dina väggar så kanske skulle du kunna sänka dina ambitioner dvs fortsätta att måla med samma sorts färg ?
Jag hade inget annat att välja än att slå ner den ytersta putsen, putsa om och sen måla med silikatfärg. Hade också stora ytor där färgen satt fast och kom på att det enda vettiga var att ta bort färgen OCH putsen med en hammare. Det var ett lätt match eftersom jag har kalkputs på väggarna och den är inte så hård och kompakt som cementputs.
Du skriver inte vad det är för material i dina väggar så jag vet inte om mina råd är användbara i ditt fall :-/.
Lycka till!
gaia

 
Tack för tipset! Färgen har släppt i nederkant på väggen (ca halvmetern) precis som du beskriver men sitter benhårt fast på resten. Givetvis är det cementputs så jag vet inte om hammare fungerar riktigt. På de riktigt hårt ansatta ytorna är det enkelt eftersom det går att riva av färgen i stora bitar som om det vore tapet. Provade faktiskt det gamla hederliga tricket igår med tapetklister och kaustiksoda utan resultat. Skulle vara trevligt att *bara" ta bort just färgen och inte putsen på de ställen där det sitter hårt.

/Lasse
 
Har du provat med roterande stålborste på borrmaskinen?
Om det funkar i just detta fallet vet jag dock inte......
 
Hej LasseR!
Då är vi två om samma slit ;)
Jag har också provat allt innan jag tog till hammaren ;). Det enda jag inte har provat är att bränna bort färgen med gasolbrännare ;D så jag vet inte om det fungerar och om det går att ta bort sotet och rester sen :-/
Hade också färg som satt på cementfyllningar (gamla oproffsiga reparationer) och det var det värsta så jag vet vad du har att göra med :).
Du kanske skulle tänka dej att begränsa din tids- och tålamod krävande färgrensning och dela väggen i två fält? Rensa färgen från golvet och bara upp till ca 1.2 m och måla den med silikat eller kalk/cement färg. Den övre delen som inte är fuktskadad kan du bara övermåla med annat som fäster på den färgen som redan sitter där. Då kanske sparar du halva av det besvärliga jobbet i alla fall?
Kom på den ideen när jag skulle måla mina källarväggar. Praktisk i två nyanser: mörkare underdel och ljusare överdel därför att den nedersta är mer utsatt för smuts. Ville inte ha hela väggar varken i vit eller mörkt så det blev en lyckat kompromis, tycker jag. I för sig så var det 2 nyanser av silikatfärg men jag tror att det skulle hålla med vilken färgsort som helst där det var riktig torrt. Det ser faktiskt lite gamaldags och inte alls tokigt ut och passar i mitt gamla hus ;D.
I gränsen mellan dom två fält kan man fästa en trälist eller en rad med mosaik? Kostar du på silikatfärg till den nedre ytan så blir den tvättbar med vatten och skurbörste ;D.
Det är 4 årstider sen som jag har fixat det och det ser torrt och fint så på sommaren som på vintern och inte ens ett spår av fuktpåverkan även om jag hade mina tvivel om det blir bättre på dom värsta ställen . Det blev det!
Gör du det så ordentligt som du planerar så slipper du göra om det . Det är kanske en tröst när man står där i "katakomberna" med halsen full av damm. Det var i alla fall min driftkraft då jag skrappade cm2 efter cm2. Provade med fruktkniv, spackel och huggmejsel och önskade mej en rejäl översvämning som skulle mjuka upp underlaget ;).
Slå ner putsen med hammaren och putsa om är fortfarande det enklaste enligt mina erfarenheter.
Ha tålamod!
gaia
 
Har aldrig brottats med det problemet, men jag skulle prova med kaustiksoda + tapetklister å se om det sedan går att skura bort färgen med rotborste . Barn- och husdjursfritt givetvis, samt skyddshandskar å glasögon + god ventilation. Kaustiksoda biter på plastfärg, tapetklistret gör att geggan stannar på väggen.
Sedan tokspola å skrapa ner i närmaste golvbrunn som
automatiskt blir rengjord...
 
Som jag skrev tidigare har redan testat kaustik och tapetklister men utan resultat. Iofs använde jag spackel, men ska prova att köra med rotborste eller liknande. Stålborste på borrmaskin får jag också testa vid tillfälle. Tyckte annars om din variant gaia med att avdela väggen med olika färg, dvs silikat nertill och kanske en mosaikrand som avdelare. Många tack för alla tips, blir till att testa i helgen!

/Lasse
 
Oops, sorry LasseR.
Läste slarvigt.  :-X
Såg inte att du testat det.

Angående stålborstespåret;
Det finns underbara ståltrådsborstar till vinkelslipar,
både kopp och skiva. Men använd långbyxor, de fäller
ståltrådar...


 
Vet inte om den här tråden är helt död men jag chansar ändå.
Jag har en källare som är delvis målad med plastfärg som börjat släppa. Det är torrt och bra i källaren nu för vi dränerade förra året, och färgen började släppa långt innan det, men vi har inte haft tid att fixa där nere förrän nu.
Där det har släppt, från golvet och ca 1,40 upp på väggen kommer vi att kunna knacka bort färg och puts utan några större problem. Men på de ställena där färgen fortfarande sitter hårt funderar jag på om det inte skulle gå att ta bort den med varmluftspistol för att slippa knacka och slipa bort den.
Vi ska ny puts på efteråt som vi målar med silikatfärg och då behöver man väl inte ta bort den putsen som redan sitter bra. Eller är jag dum i huvudet?
 
Ja, såvitt jag förstått så måste den gamla färgen bort om man skall måla med silikatfärg. Det tyckte jag verkade vara ett väldigt jobb så jag blev glad när jag i en tråd här hittade tips om Flügger Facade Beton, en diffusionsöppen färg som går att måla på såväl puts som tidigare målad yta.
 
Jag har kämpat med samma sak, dock har jag bara färgsläpp nere vid golvet och resten sitter som berget. Jag har testat med varmluftspistol men det blev bubbligt och så smetades det ut och satt fast ändå.
Jag har skrapat med mattkniv, liksom "skalat" av färgen men det går bara ca. 0,5-1cm per gång så det skulle ta 15år att bli klar.
Testade sen att köra med sånt multivertyg och skrapa men det går inte heller eftersom det bara halkar över färgen. Slipa går inte, det fastnar bara en massa gegg i sandpappret och sliptrissa ruggar i och för sig upp färgen men hopplös att skrapa bort det sista ändå.
Jag testade sen att bila med liten maskin och brett blad och det går rätt bra men då blir det att putsa om väggen sen... :surprised:

För mig blir det nog att fortsätta bila sen men det dammar något vansinning och eftersom vi inte har mycket släpp så har jag inte klassat det som kritiskt ännu...

Mvh,
Anders
 
Har du provat med Biokleen´s SPC202 ? Riktigt bra färgborttagning, Det kostar, Men vem fan bryr sig vad det kostar när det går enkelt?
 
Du är säkert klar; annars hyr en slip. Vi körde med en Flex som finns att hyra på t ex Cramo, visst kostar det eftersom man behöver en rejäl dammsugare också. Men nu när alla kvadratmetrarna vägg och golv är slipade säger jag som här ovanför, vem bryr sig när det går så enkelt (och blir så bra, helt slät yta som det bara är att måla direkt på).
 
Lane skrev:
Du är säkert klar; annars hyr en slip. Vi körde med en Flex som finns att hyra på t ex Cramo, visst kostar det eftersom man behöver en rejäl dammsugare också. Men nu när alla kvadratmetrarna vägg och golv är slipade säger jag som här ovanför, vem bryr sig när det går så enkelt (och blir så bra, helt slät yta som det bara är att måla direkt på).
Hej,
behövde du inte putsa ller spackla väggarna efter slipning eller blir det verkligen så pass bra?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.