Jag har precis fått tag i ett parti asp för bastupanel och lavar, härligt eller hur? Det skall nu in i vår nya vedledade bastu (på källarvåningen i en 20-talshus där det finns totalt 26 (OK alla funkar inte) rökgångar!).

Men nu kommer nästa fråga: vilken typ av spik/skruv skall man använda till den dyrbara aspen. Självklart skall det vara något man inte bränner sig på (dvs. de skall vara försänkta), men i övrigt?

mvh

Pepito
 
Har själv samma fundering och har tänkt använda skruvade panelclips, inget synligt. Har använt det tidigare till panel. Är det någon nackdel i en bastu att använda dem?
 
Hej, kör med panelclips, det är bästa alternativet tycker jag. Om du kör med synlig spikning så är det varmgalvat el. rostfri spik som gäller. Elförzinkat funkar inte, spec. inte vid "ryggsitsen" där svetten kan ge snusränder.

Nä, kör med clips, det ser proffsigast ut! ;) :cool:
 
OK tack för tipsen! Panelclips skall jag försöka få fatt på. Det är ju snyggast med dold fästning nu när jag lyckats få tag på den fina aspen och allt.

En annan fråga. Vi har lite impregnerat virke som jag tänkte regla med - finns det skäl att avstå från impregnerat (inte tryckimpregnerat utan det är helt grönt (och ser faktiskt ganska äckligt ut) och jag tänkte at det kanske är bra med impregnerat mot den befintliga väggen för fukt och så. Men...
...hettan därinne kanske gör att giftiga ångor löser ut - och färgen kanske kommer att missfärga den mjälla aspen?

Vad säger ni?

Pepito
 
Är absolut ingen expert på bastu men impregnerat hade jag inte vågat använda pga ev risk för ångor och ser heller inget skäl till det. Utrymmet där reglarna sitter måste ju ändå vara ventilerat på något sätt och emot en yttervägg/golv hade jag bara satt typ syllpapp mellan regel och vägg/golv och emot innerväggar inget alls.

/Kent

 
pepito skrev:
OK tack för tipsen! Panelclips skall jag försöka få fatt på. Det är ju snyggast med dold fästning nu när jag lyckats få tag på den fina aspen och allt.

En annan fråga. Vi har lite impregnerat virke som jag tänkte regla med - finns det skäl att avstå från impregnerat (inte tryckimpregnerat utan det är helt grönt (och ser faktiskt ganska äckligt ut) och jag tänkte at det kanske är bra med impregnerat mot den befintliga väggen för fukt och så. Men...
...hettan därinne kanske gör att giftiga ångor löser ut - och färgen kanske kommer att missfärga den mjälla aspen?

Vad säger ni?

Pepito
Inte för att jag vill vara elak, men det är stolleprov av den högre skolan. Mot yväggar inkl. källarväggar ska det vara en uppreglad isolerad mellanvägg med luftspalt. Om du behöver fästpunkter i källarväggen för mellanväggen så använder du distanser av plast el. galvad/elförzinkade plåtprofiler.
 
Lugnande besked till alla - vi har lämnat idén om det impregnerade. Vi har tänkt igenom det och förstås funnit att det inte är någon idé. Som någon sa så var det nog stolligt i den högre skola.

Tack alla!

Pepito
 
Ursäkta om jag snor tråden ett slag, men jag har en fråga som är relaterad till ämnet. Tack!

Jag ska bygga bastu i ett litet rum med betongväggar. Ingen vägg är dock yttervägg. Frågan är hur man sätter fast träpanelerna på vägg och tak? Ska man skruva horisontella reglar direkt i betongväggen och spika panelen i reglarna? Och göra på samma sätt i taket? Eller är jag inne på fel spår? Hur man fäster lavarna är en annan relevant fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.