Jag lagade kabeln på min fars gamla käcksax (black and decker från 90-talet), men när jag skulle skuva ihop den igen så såg jag att plasten där skruvarna skall fästa totalt har murknat och spruckit.

Plasten verkar ha blivit spröd i fästena, så jag tänkte att antingen kan man bygga upp något med lim och skruva i, eller så får man ordna genomgående skruvar och ha en mutter på utsidan.

Jag har i andra trådar sett att det finns gott om materialexperter på forumet, så jag undrar om någon kan göra en kvalificerad gissning vad det är för plast, så att jag tar rätt lim och får något hållbart.

Tyvärr är plastdetaljerna omärkta i form av "plastmaterialkod". Som sagt, vad kan det vara för plast i en normal 90-tals mellanpris-häcksax?
 
Du kan prova biltemas epoxi för plast, fäster bra på det mesta. Du kan även prova att ”plastsvetsa” med en svag lödkolv, funkar både med och utan tillsats av nytt material.
 
Jag skulle gissa att den är byggd i ABS. Man kan svetsa/limma ABS med aceton.
 
Tack för alla bra tips!
Jag ska först testa med aceton och se om jag kan lappa ihop befintlig plast, sen ska jag testa att tillföra lite nytt material (om det är ABS). Funkar inte det så blir det att testa antingen loctite eller epoxy.

Rapport kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.