harry73 harry73 skrev:
Ni verkar ha grannar utan vett. Om de inte vill anpassa sig, blir det svårt att tvinga dom till det.
Det som är viktigast då är att se till att ni får så lite stress som möjligt pga detta. Lägg bebisen inne på ert sovrum om det hjälper och försök sedan att lägga grannbesväret bredvid er utan att reta upp er på det..

Sedan finns det såklart lite andra saker ni kan göra. Hamna bollen i er trädgård, får de inte komma in för att hämta den, och ingen som säger att du behöver kasta den över staketet samma kväll, gör du det på morgonen är det snabbt nog.
Sedan är det en bra idé att vattna gräsmattan på kvällen, och det går inte alltid att undvika att spridaren även sprider på grannens gräsmatta. Inte så kul att hoppa på en blött studsmatta.
Mina barn vattnar studsmattan själv, blir tydligen bättre studs då så ditt tips kan få motsatt effekt.
 
  • Gilla
Mathias Steinmo
  • Laddar…
Fairlane
M Mathias Steinmo skrev:
Barnen har skjutit sönder våran andras grannes bilar.
Om föräldrarna inte inser problemet efter sådana saker så är det nog kört att få de att fatta något. En polisanmälan på den såklart, men det är ju grannen som gör, inte du.

Att trappa upp och ge igen brukar jag alltid anse vara fel väg att gå, men här skulle jag nog fundera på det iallafall, självklart med lagliga medel.
 
  • Gilla
Mathias Steinmo
  • Laddar…
Men en 9 - månaders bebis som vaknar av barnskrik? Är ni säkra att det är skriken som väcker barnet. De 9 månaders barn jag umgåtts med kan sover genom de mest i ljudväg men vaknar av många andra anledningar.
 
T topmount skrev:
Men en 9 - månaders bebis som vaknar av barnskrik? Är ni säkra att det är skriken som väcker barnet. De 9 månaders barn jag umgåtts med kan sover genom de mest i ljudväg men vaknar av många andra anledningar.
När barnen är ute och vi ska söva så slår hon upp ögonen så fort barnen på ca 6 pers på en studsmatta skriker.
Vi har vid vissa tillfällen fått sova med vår dotter i hallen utanför sovrummet.
 

Bästa svaret

M Mathias Steinmo skrev:
Vi har även tänkt på väggabsorbenter för att få bort de klara höga ljuden lite.
Nej nej nej, det är bortkastade pengar! Väggabsorbenter dämpar det ljud som redan finns inne i ett rum, men de isolerar inte mot det ljud som finns utanför det.

Vid alla ljudproblem är det mycket viktigt att först förstå denna skillnad mellan ljuddämpning och ljudisolering. Tänk såhär. På din bil har du en ljuddämpare, den dämpar det ljud som din bil producerar, och när du är ute och kör så hör du inte särskilt mycket av det. Men om det kommer en bil med trasig ljuddämpare så hör du den ändå, då är det bara ljudisoleringen i dörrar och kaross i din egen bil som håller ljudet ute.

När man sen ska ljudisolera måste man stoppa både luftljud och stomljud. Luftljud är den som vi hör genom att ljudvågorna fortplantar sig i luften, och sätter denna i rörelse på ett sådant sätt att våra öron kan uppfatta den. Stomljud däremot är när ljudvågorna fortplantar sig genom andra material än luft, t ex stommen i ditt hus. Då sätter de detta material i rörelse på samma sätt, varpå materialet sedan sätter luften i ditt hus i rörelse så att dina öron hör det. Det här är mycket svårare att få stopp på, för på något sätt måste du antingen få materialen att sluta vibrera (vilket i praktiken är ganska omöjligt) eller hindra dess vibrationer från att bli till ljudvågor i luften inne i ditt hus.

En klassisk metod är att isolera väggarna på följande sätt:
1. Någon cm luftspalt mellan befintlig vägg och ny isolering (för att bryta stomljud).
2. Reglar av stål (för att minska stomljuden; trä sprider stomljud bättre).
3. Tjockt med isolering i flera lager med överlappande skarvar.
4. Två lager gipsskivor med överlappande skarvar.

Man bör dock tänka på att det inte bara är väggar som kan uppföra sig på det sättet. All materia kan på ett eller annat sätt fås att vibrera på ett sådant sätt. Det kan t ex vara stomljud som sprids via golv eller tak. Dessa är betydligt svårare att få bukt med. Eftersom huset är från 70-talet och sprider så höga frekvenser som barnskrik gissar jag att ni har stomme i betong, så att hela kåken blir en enda stor resonanslåda.

Fönstren har vi redan pratat om, men där finns också ljudisolerande glas som är rätt effektiva (det har vi). Vanliga tvåglasfönster är ju som en öppen dörr i ljudhänseende, men det hade ni ju inte.

Men sedan kommer det här med vågutbredning i spalter. Enkelt uttryckt: om du har minsta glipa i den totala isoleringen kan du lika gärna slå hål på alltihop. Ett nyckelhål eller en otät karm räcker för att försämra ljudisoleringen. Som andra har påpekat så är ventilationssystem vanliga bovar. Sätt örat intill och lyssna! Ofta förstärks dessutom det ljudet av själva ventilationskanalen, som fungerar som en trumpet.

Men sätter man igen ventilationen får man förstås andra problem, så här blir det tyvärr till att kompromissa. Det sägs att det går att bygga ljuddämpade ventilationskanaler, men jag har aldrig testat.

Till slut, en annan variant: Det finns hörselskydd (kåpor) för barn. Vänjer man barnen att sova med sådana på är mycket vunnet även senare i åldrarna när man hamnar i andra bullriga miljöer.

Som förälder kan jag också tillägga att det GÅR att vänja barnen vid att sova även när det är ljud och rörelse omkring dem. Även detta har de nytta av senare i livet.
 
  • Gilla
Mathias Steinmo och 1 till
  • Laddar…
Kanske går att höra om fler grannar upplever detta som ett problem. Vi hade något liknande med barn som hoppade studsmatta nätterna igenom förra sommaren (våra barn fick byta sovrum till andra sidan huset men det hjälpte föga då studsmattebarnen gick över till att sparka boll och skrika på andra sidan huset). När flera grannar pratade med dem (separat) så insåg de att det inte bara var en granne som var överkänslig och den här sommaren är det hittills tyst.
 
  • Gilla
Mathias Steinmo och 1 till
  • Laddar…
Ett tips med småbarn är att ha något ljud redan i deras rum. Någon spotifylista med nattvisor/lugna låtar som spelas. Är rummet helt knäpptyst och barnen utanför gör ljud av sig så kan de ljuden vara problematiska för dina barn som annars har det helt tyst på rummet. Någon lugn visa kan dämpa barnens ljud utanför. Så gör vi här hemma när vi kollar TV. explosioner och skit i filmer kan komma plödsligt. då funkar lugn musik bra hos våran dotter som inte vaknar av oljudet som kommer från TV:n.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Jag hade nog skurit sönder studsmattan på natten när grannarna sover. Kanske blir det uppenbart att du gjort det men dom har faktiskt inga bevis för det. Köper dom en ny skär sönder den också.
 
  • Arg
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.