hej.
Vi bor i ett hus från 70 talet.
På våran baksida har vi våra/barnens sovrum. Från våra sovrum till tomtgränsen till våra grannar har vi ca 8 meter.
Där har våran granne satt upp en studsmatta, deras barn hoppar och skriker till sent på kvällarna ca 23 varje kväll.
De skrikande barnen väcker våra barn.

Vi har pratat med grannen men de vägrar inse problemet, att de väcker en 9 månaders bebis varje kväll.
Så vi la nu ut massa pengar på att tilläggsisolera huset.
Snickarna tog bort den gamla isoleringen då den var dålig.
De reglade om och satte in 1 DM tjock isolering( isover g3 touch), och bytta ut hela fasaden allt nytt.
Huset blev jättefint men vi hör dock de skrikande barnen lika mycket som innan:(.
Nu börjar vi bli desperata och vet inte hur vi ska få tystare sovrum:(.
Någon som kan ha något förslag på lösning då grannen inte alls lyssnar på oss fast vi har pratat med dom flertal gånger.
Mvh
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Bättre fönster kan hjälpa.
Märklig granne som inte kan förstå problemet. Dock är det nog inte mycket som kan göras åt lekande barn, de är en naturlig del i ett villaområde.
 
  • Gilla
Mathias Steinmo och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Låter som otroligt osympatiska grannar, enklaste lösningen är ju att försöka få tyst på barnen, men jag förstår utmaningen.

Har ni lyckats identifiera var ljudet kommer in? Oftast är fönster och ventiler den svaga punkten vad gäller ljud och väggarna har ni ju redan fixat enligt vad jag förstår.
 
  • Gilla
Mathias Steinmo och 1 till
  • Laddar…
Kan ni inte byta sovrum för barnet i sommarlovstider? Jag kan hålla med om att skrikande barn klockan 23 är inte ok, men ibland får man vara pragmatisk.

Ps. Om 5-6 år så köper du en studsmatta. Hämnden är ljuv. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 8 till
  • Laddar…
Kolla så ni inte har ventilationshål i väggen åt de håller. Det finns ljuddämpande sådana att byta ut mot, alternativt stänga ventilationen under den tid grannarnas barn väsnas.

Vi har nämligen våran ventilation mot grannens tomt på vår ena sida, där har de en jacuzzi. Ungefär 5 meter från vårt hus. Det kan höras in när ventilationen står öppen. När jag stänger den så blir det tyst.

Hälsningar,
Andreas
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Vi har nya 3 glasfönster.
Vi förstår att barn leker då vi bor i ett område med ganska mycket barnfamiljer.
Men det är inte bara vanlig barnlek.
De har vid flertalet gånger skjutit bollar på våra sovrumsfönster.
När vi pratar med föräldrarna så säger se bara att barn är barn.
Barnen har skjutit sönder våran andras grannes bilar.

Vi har nu i planera att bygga ett bullerplank mot grannen men vi vet inte hur mycket det kommer hjälpa
 
Bullerplank ser jag som utsiktslöst. Det finns ofta begränsningar i hur stora och omfattande plank som får byggas.
Mot bollar lär ett plank delvis hjälpa.

Tyvärr blir det två eller flera åsikter som står mot varandra. De hoppande barnens föräldrar ser inte barnens aktiviteter som ett problem. Era kommentarer kan ev. bara stärka dom deras uppfattning om att barnen ska få vara ute och leka nu under sommarlovet.
 
  • Gilla
Mathias Steinmo
  • Laddar…
Jag har Försökt lokalisera var ljudet kommer ifrån.
Känns som mycket av ljuden kommer från väggen. Ekar i väggen.
Vi har spaltventiler över fönstret som jag stängt men tror de behöver isoleras, tips?:).
Tack för alla bra svar:)
 
Ni har nog ett svårt problem här. Det är inte enkelt att få bättre ljudisolering i ett rum verkar det som. Barnskrik anses vanligen som något som man får tåla som granne. De får förstås inte kasta in bollar eller annat på er tomt, men det är nog svårt att få bort helt i praktiken. Förmodligen är bästa lösningen att ni gör en anpassning och låter ett ljuskänsligt barn sova i ett rum som ligger åt ett annat håll.
 
  • Gilla
Mathias Steinmo och 1 till
  • Laddar…
Sätt upp en skärm med tysk läderbögsporr på hög volym riktad mot studsmattan, så har de nog snart studsat klart
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 7 till
  • Laddar…
Vi har även tänkt på väggabsorbenter för att få bort de klara höga ljuden lite.
 
harry73
Ni verkar ha grannar utan vett. Om de inte vill anpassa sig, blir det svårt att tvinga dom till det.
Det som är viktigast då är att se till att ni får så lite stress som möjligt pga detta. Lägg bebisen inne på ert sovrum om det hjälper och försök sedan att lägga grannbesväret bredvid er utan att reta upp er på det..

Sedan finns det såklart lite andra saker ni kan göra. Hamna bollen i er trädgård, får de inte komma in för att hämta den, och ingen som säger att du behöver kasta den över staketet samma kväll, gör du det på morgonen är det snabbt nog.
Sedan är det en bra idé att vattna gräsmattan på kvällen, och det går inte alltid att undvika att spridaren även sprider på grannens gräsmatta. Inte så kul att hoppa på en blött studsmatta.
 
  • Gilla
Mathias Steinmo och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Inte så kul att hoppa på en blött studsmatta.
Bra inlägg. Men vad är det för ungar du känner som inte hoppar om studsmattan är blöt? Här har det hoppats i både regn och rusk. Inte en enda unge som har låtit bli att hoppa pga väder :)

Men om de skriker för mycket får de gå in.
 
  • Gilla
Mathias Steinmo och 1 till
  • Laddar…
A
Rikta ett par starka bygglampor åt deras hus när barnen hoppar sent på kvällen?
 
  • Gilla
Mathias Steinmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.