Hej! Vi ska bandtäcka taket på äldre fritidshus. Det ligger i dagsläget ytpapp (ursprungliga orginalpappen från 50-talet) följt av underlagspapp. Plåtslagare jag pratat med har rekommenderat mig att riva och pappa om. Jag är dock fundersam på varför egentligen. Som ni ser på bilderna så är taket slätt o fint o den underlagspapp som ligger är o gott skick. Vad säger ni? Riva och göra om eller duger det som det är?
 
  • Slätt tak på ett äldre fritidshus klätt med ytpapp, underlagspapp synligt i gott skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett äldre fritidshus tak täckt med ytpapp, omgivet av byggmaterial och skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett slätt och äldre tak med underlagspapp, ifrågasatt om det behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väl bra ut men jag skulle som minst lägga ett nytt lager. Om du bandtäcker utan läkt så har du dessutom ingen upptorkande funktion. Sen har du synliga pappspik som kommer ligga och skrapa på plåten. Jag skulle aldrig vilja ha synliga spik på underlagspappen. Oavsett om det är godkänt eller ej.
 
Om pappen är närmare 70år så skulle jag absolut ha bytt.. Förhållandevis liten kostnad :)
 
Edit:

Detär den ursprungliga pappsen som ligger underst som är närmare 70 år. För 7 år sen lades underlagspapp en som låg på den tidigare om och taket fick ny läkt och nya pannor. Nu i samband med utbyggnation blir det ist tåkplat. Annars hade detta tak dugit i många år till.
 
Jag skulle ha rivit bort och lagt helt ny papp med dold spikning anpassad för falsad plåt.
 
Har det legat pannor på taket så är det väl fullt med spikhål i pappen efter läkten?
 
E
Om du ska lägga riktig bandtäckning så är det småpengar i sammanhanget. Betydligt lättare att byta pappen nu än sedan. Skulle det mot förmodan vara någon skada på pappen och det kommer kondens under plåten så får du ett läckage i framtiden. Då blir det däremot svårare att byta pappen.

Det är lite som att byta kalsonger efter man duschar. Det kanske inte alltid behövs men man gör det ändå.
 
Tack för er input. Har nu beslutat att riva all gammal papp och göra det ordentligt. Tiden räcker inte alltid till så man försöker hitta genvägar som fortfarande är inom ramen för ok. Men som en annan sa, när jag ändå investerar så pass mycket i att bandtäcka så är det bra med de bästa förutsättningarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.